Site icon מקומונט לוד

אבחון דידקטי: כל מה שרצית לדעת

כשילדים מגיעים לגילאים לקראת כיתה א’ ואפילו לאחר מכן בהמשך הלימודים, ישנה אפשרות לעשות אבחון דידקטי. מה הכוונה והמטרה של אבחון זה? מי יכול לעשות אותו? ולמה הוא חשוב ויכול להיות משמעותי עבור חלק. על כך ועוד מוזמנות ומוזמנים לקרוא בכתבה שלפניכם.

מה זה אבחון דידקטי?

אבחון מסוג זה נוצר בכדי לאבחן תפקודי למידה של ילדים ובני נוער בגילאים שונים. את האבחן עושה מאבחנת דידקטית שמוסמכת לכך. המטרה העיקרית היא להבין את רמת תפקוד הלמידה והזיכרון של אנשים בשלל גילאים, בעיקר כאלה שמתמודדים עם קושי בתחום הלמידה.

מי פונה?

בדרך כלל מי שפונה או מופנה לאבחון דידקטי הם אלה שניתן לזהות אצלם קושי בתפקוד בתחום של קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, התבטאות בכתיבה ובהבעה בעל פה.

מה כולל האבחון?

המאבחנת באמצעות כלי אבחון בודקת את הבסיס השפתי וניואנסים קוגניטיביים שיש בבסיס של קריאה ושפה, כתיבה ולמידה. כחלק מהם ניתן למצוא עניין של קשב וריכוז, זיכרון חזותי ושמעתי, התנהלות הקשורה בארגון, תכנון ועוד. בנוסף, ישנה בדיקה של אסטרטגיות למידה של הנבחן.

צילום: PIXABAY

מה קורה לאחר מכן?

כאשר מסתיים האבחון הדידקטי ניתן באמצעות הנתונים להיערך ולבנות תוכנית חינוכית- טיפולית שמטרתה לסייע לילד או למבוגר להתמודד עם הדברים ולשפר את התוצאות שלו באמצעות השקעה מצידו וכן עזרה מתאימה. בהמלצות יוכתבו דרכים שיוכלו לעזור לתלמיד ללמוד וכן, התאמות הקשורות למבחנים כמו למשל תוספת זמן, שימוש בדך נוסחאות מורחב ועוד.

לאחר מכן, יש להיות במעקב ולהמשיך בבירור מקצועי נוסף של הדברים. לעיתים יש המלצות לבדיקות נוספות שיכולות להיות קשורות כמו בדיקת שמיעה, הערכה פסיכולוגית ועוד.

איך הופכים למאבחנים?

כיום ניתן ללמוד להיות מאבחנים דידקטיים במוסדות שונים לחינוך בארץ. כאשר בכל מוסד יש תנאי קבלה שונים וכן, מסלול ותוכן קצת אחר. כך לדוגמא במכללת תלפיות לחינוך שנוסדה בשנת 1995 ומקדמת חינוך ממלכתי -דתי ורוח פלורליסטית, מציעה תוכנית ללימודי אבחון דידקטי.

תוכנית הקורס כוללת בין היתר הכרות עם כלי אבחון שונים, למידה של הריאיון הקליני, כיצד לכתוב דו”ח אבחון בצורה מקצועית, למידה של כתיבת המלצות הקשורות לתוכנית הטיפולית חינוכית ועוד.

בסיכומו של דבר

אבחון דידקטי הוא חשוב כיוון ובאמצעותו ניתן לאבחן לקויות למידה שונות החל מילדות ועד לגילאים בוגרים יותר. המטרה להבין את רמת התפקוד של הלמידה ובכך לבנות תוכנית טיפולית-חינוכית מותאמת שתסייע לנבחן לממש את הפוטנציאל שבו. את התחום ניתן ללמוד במוסדות שונים בארץ ולהיות מאבחנים דידקטיים.