Site icon מקומונט לוד

“אז תשתה קפה” – זה יאריך את חייך

לפי שני מחקרים יחסית גדולים שבוצעו לאחרונה, שתייה מתונה של כמה כוסות קפה ביום מסייעת לבריאות ואף תורמת לאריכות ימים. שתייה של שתיים עד ארבע כוסות קפה ביום מורידה ב-18% את הסיכון למוות. בניגוד למחקרי עבר בתחום הקפה, שבוצעו על אוכלוסיות הומוגניות יחסית – המחקרים החדשים בוצעו על קשת רחבה של אוכלוסיות מתרבויות שונות, עם הרגלי שתייה ואכילה שונים. עובדה חשובה זאת הופכת את הממצאים הפעם לרלוונטיים ואמינים יותר מתמיד.

המחקרים מצביעים על קשר ביולוגי כלשהו בין קפה ואריכות ימים. בהקשר לכך, נמצא כי התמותה עומדת ביחס הפוך לצריכת הקפה – זאת בכל הנוגע למחלות לב ודרכי הנשימה, סרטן, שבץ, סוכרת ומחלות של הכליות. אגב, אין זה משנה איזה קפה אתם מעדיפים – קפה חם או קר, אייס קפה, קפסולות קפה מסוגים שונים, קפה טורקי או כל סוג אחר. אומנם לא ברור בדיוק אילו הם החומרים בקפה שאחראים על ההשפעה החיובית הזו, אך ניתן לשער שמדובר בעיקר בקפאין. יש לשער שגם שאלה זו תעמוד למחקר בזמן הקרוב.

קפה הוא בעצם תערובת מורכבת של כמה חומרים, שחלקם נתגלה כבעל השפעה ביולוגית אמיתית. לחלק מרכיבי הקפה יש תכונות המגינות על היכולת הקוגניטיבית, לצד יכולות אנטי דלקתיות המורידות את הסיכוי לחלות בפרקינסון ומחלות ניווניות אחרות.

באחד המחקרים, שבוצע באירופה, נמצא כי אנשים ששותים קפה היו בעלי רמות דלקתיות נמוכות יותר, רמת שומנים בריאה יותר ויכולת שליטה טובה יותר בסוכרים; זאת בהשוואה לאנשים במחקר שלא שותים קפה. בנוסף המחקר האירופי מצא קשר הפוך בין צריכת קפה למחלות כבד, התאבדות אצל גברים, סרטן בנשים, מחלות בדרכי העיכול ומחלות הקשורות למחזור הדם. אלו ששתו לפחות שלוש כוסות קפה ביום, היו בעלי סיכון נמוך למוות באופן כללי, לעומת אלו שלא שתו קפה כלל.

ועוד בשורה, למעשנים הפעם – המחקר מצא שהשפעות הקפה לא מתבטלות בשל עישון. אומנם המחקרים דאגו להפריד בין מעשנים ללא מעשנים, אך נמצא כי גם אצל מעשנים יש לקפה השפעה חיובית על הבריאות. למרות זאת אסור לטעות ולחשוב שהקפה מנטרל לגמרי את ההשפעות המזיקות שיש לעישון. מוטב כמובן להפסיק לעשן בכלל, מאשר לסמוך על הקפה שיעשה את העבודה בשבילנו.

מחקרים חדשים אלו סותרים את ממצאיהם של כמה מחקרי-עבר, שטענו שקפה עשוי להזיק לבריאות. כמובן שהכול תלוי בצריכה מתונה ואחראית של הנוזל הטעים. אם תשתו יותר מדי קפה אתם עלולים להרעיל את גופכם, בדיוק כפי ששתיית מים מוגזמת עלולה לגרום להרעלת מים.

תמונה באדיבות: pixabay

כמו תמיד בנושאים שכאלה – כל עוד מתנהלים בצורה מתונה ונכונה, כחלק מהרגלי אכילה נכונים, קפה בהחלט תורם את תרומתו החשובה לבריות ולבריאות. תמשיכו ליהנות מהקפה שלכם, הקפידו על אורח חיים בריא וההטבות הבריאותיות כבר יופיעו מאליהן.

 

16 עובדות על קפה >>>