Site icon מקומונט לוד

אחזקת מבנים – למה הרבה פעמים להימנע מחברה חיצונית זו טעות?

אחזקת מבנים מתארת בכלליות את כל האספקטים השונים שמאפשרים לבניין לתפקד. בניין מתפקד הינו בניין בו המעליות תקינות ועברו בדיקות על פי חוק. כמו כן החשמל, המשאבות מים, הגנרטור, ושאר מערכות הבניין, מורכבות כפשוטות, פועלים ועברו גם הן בדיקות תקן על פי החוק.

במקרים אנו נתקלים בבעיה בתחזוקה הבניינים החדשים. בעיה זו נעוצה בעובדה שבגדול, תחזוקה של בניין מגורים נשמע עניין פשוט. נשרפה נורה? מחליפים. ידית נשברה? מתקנים. נכון, במקרים רבים זה באמת כך, אבל לרוב זה כך בבניינים נמוכי קומה בלבד.

כיום, מדינת ישראל נמצאת בתנופת בנייה משמעותית. עם השנים הבניינים הולכים וגבהים, ועם הגובה מגיעה המורכבות. בניין בן 4-5 קומות לא מצריך מערכות מורכבות כמו שקיימות בבניין בן 12 קומות. ולכן טכנאי או איש מקצוע אשר בעבר היה יכול לספק מבחינת אחזקה. כבר אינו יכול לעשות זאת יותר. לכל מערכת איש מקצוע אשר למד לבצע תיקונים וטיפולים באופן ספציפי למערכת מסוימת זו.

כל המבנים מעל 6 קומות הופכים מורכבים מאוד. ישנם חוקים רבים אשר מגדירים איך יש לטפל בכל מערכת בבניין והצורך באחזקת מבנים, אשר מכירה ויודעת את החוקים הללו, הינו עצום.

מערכות אשר מחויבות בבדיקה וטיפול שוטף על פי החוק:

חשמל

מערכות החשמל בבניין גבוהה מורכבות מאוד ומצריכות אדם בעל הסמכה מתאימה במידה וישנה תקלה. מערכת אלה מורכבות בן היתר מכבלים ארוכים אשר עוברים בתעלות הבניין, ארונות חשמל רבים, וגנרטור. תפקידם של מערכות החשמל הללו הם לעזור לנו לנהל שגרת חיים תקינה וחשוב מכך לשמור על חיינו במקרה חירום. אדם ללא הסמכה אשר מתקן מערכות חשמל מורכבות עשוי ליצור בעיות שמסכנות חיי אדם.

צילום: Pixabay

מעליות

כולנו מכירים את המדבקה אשר נמצאת בכל מעלית ומציינת מתי היה הטיפול האחרון. מיותר לציין שמעלית שלא עברה טיפול במועד הנכון זו עבירה על החוק, והיא מסכנת חיים.

מערכות מים

בכל בניין ישנן מערכות מים אשר מזרימות מים אל הבתים שלנו וכן לשטחים המשותפים בבניין. בניינים מעל 4 קומות מחויבים במשאבת מים בבניין. תפקידה של המשאבה הוא להזרים מים לקומה הגבוהה ביותר ועל ידי כך לדאוג שגם לדיירים בקומות הגבוהות יהיה לחץ מים טוב וגבוה. משאבת המים והצינורות אשר מחוברים כחלק מהמערכת, מחויבים על פי חוק בבדיקה של בעל מקצוע מוסמך בלבד. בעלי מקצוע אלה אשר מועסקים לרוב על ידי חברות אחזקת מבנים.

מאגר

במגדלי מגורים חייב להיות מאגר מים. הוא מספק מים במקרי חירום. לדוגמא, במקרה של שריפה המאגר מחובר למערכת הכיבוי בבניין. דוגמא נוספת, במקרה והעירייה לא תוכל מסיבות אלו ואחרות לספק מים לאזורים מסוימים בעיר נאלץ להשתמש במי המאגר. תפקיד המים במאגר חשוב מאין כמותו ולכן ישנם קריטריונים נוקשים בחוק כיצד יש לתחזק מאגר מים. בין היתר, על הפתחים צריכים להיות רשתות ואטמים תקינים. המאגר צריך להיות מחוטא פעם בשנה. תחזוקת מאגר מים תתבצע על ידי אדם אשר מוסמך לכך על פי חוק בלבד.

מערכות חירום

תפקידן של מערכות החירום בבניין הינו לשמור על חיי אדם. בנוסף הן עוזרות לנו לנהל אורך חיים תקין במידה וישנן תקלות. דוגמאות למערכות החירום בבניין הן מאגר המים, גנרטור חשמל. ועוד.

תפקידן של מערכות החירום משמעותי ולכן על פי חוק ישנה התייחסות רבה לכך שתפעולן יבוצע על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בלבד אשר מועסקים על ידי חברות האחזקה.

ישנן לעיתים מערכות נוספות אשר מצריכות תשומת לב ותחזוקה ורשימה זו הינה לרוב חלקית בלבד.

לסיכום, הרבה פעמים אנו מנסים להקל על עלויות המחייה הנלוות למעבר דירה, ובצדק. עלויות מעבר דירה עשויות להיות גבוהות ומחירי הדירות הם כאלה שכל שקל שנוכל לחסוך הינו משמעותי.

עם זאת, בבנייני מגורים חדשים הגישה שבה אדם אחד יכול לנהל את כל תחזוקת הבניין הינה גישה שגוייה, אשר עשויה לסכן חיי אדם. במידה ואתם מתגוררים בבניין מגורים גבוה אנו ממליצים ליצור קשר עם חברת אחזקת מבנים ולקבל הצעת לתפעול תחזוקת הבניין, עוד היום.