Site icon מקומונט לוד

איך לבצע בקשה לצו ירושה מהבית אונליין

צו ירושה הוא מסמך משפטי אשר מונפק ע”י רשם הירושות – יחידה של האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. תפקידו של רשם הירושות הוא לנהל ולפקח על כל תחום דיני הירושה במדינת ישראל.

לרשם הירושות 5 סניפים ב-5 מחוזות ברחבי הארץ: מחוז ת”א, מחוז ירושלים, מחוז באר שבע, מחוז חיפה ומחוז נצרת. הסניף אליו תוגש בקשה הינו הסניף במחוז מגוריו של המנוח – כלומר, אם מקום מגוריו של המנוח היה ברמת גן, הרי שהבקשה לצו ירושה/צו קיום צוואה עבורו, תוגש לרשם הירושות במחוז ת”א.

מהו צו ירושה?

 

כפי שנזכר לעיל, צו ירושה הוא מסמך משפטי אשר מונפק ע”י רשם הירושות. מטרתו של הצו היא להורות כיצד יש לחלק את נכסיו ורכושו של אדם שנפטר, וזאת במקרים בהם לא הותיר אחריו צוואה. חשוב לציין – צו ירושה אינו דן בנכסים וברכוש הספיציפי שיש לחלק, אלא, תפקידו של צו הירושה הוא לקבוע כיצד יש לחלק את הרכוש והנכסים.

כיצד נקבע אופן החלוקה?

 

כאמור, צו ירושה ניתן במקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה. לכן, במקרים כאלה, יש לבחון כיצד יש לחלק את רכושו נכסיו. במקרים כאלה, יש לפנות לחוק הירושה – הוא החוק שעל פיו מחולק הרכוש והנכסים של אדם שנפטר במידה ולא הותיר אחריו צוואה. לדוגמא – אדם נפטר והותיר אחריו אישה ושני ילדים. במצב דברים זה, אם לא הותיר אחריו צוואה, הרי שחוק הירושה קובע כי הרכוש והנכסים שלו יחולקו באופן הבא: חמישים אחוז מהרכוש והנכסים יועברו לידי אשתו ואילו יתרת חמישים אחוז מהרכוש והנכסים יחולקו שווה בשווה בין ילדיו.

מה קורה במקרים מורכבים יותר?

 

במקרים מורכבים יותר, בהם למנוח אין בן/בת זוג או לא הותיר אחריו ילדים, חוק הירושה קובע “מעגלים” נוספים אשר יכולים לרשת את המנוח כמו למשל – הוריו, סביו או סבתו, אחיו ועוד. מקרים אלו מעט יותר מורכבים וסבוכים ויש לברר ולבדוק כיצד יש לבצע את החלוקה במקרים כאלה.

כיצד מקבלים צו ירושה?

 

בטרם הגשת בקשה לצו ירושה, רצוי לבצע בדיקה מקדימה – בדיקת קיום צו ירושה. זאת על מנת למנוע בזבוז של זמן וכסף מצד מגיש הבקשה.

 

צו ירושה מקבלים לאחר שמגישים בקשה לצו ירושה אונליין. כיום, במרבית המקרים, ניתן להגיש בקשה לצו ירושה מקוון בלבד באתר רשם הירושות. מגיש הבקשה צריך להזין את פרטיו האישיים, את פרטי המנוח, לצרף תעודת פטירה ואת פרטיהם של היורשים. את הבקשה צריך לאמת מול עורך דין ולהגיש אותה אונליין באתר רשום הירושות בצירוף תשלום האגרות.

ירושה. תמונה: pexels

 

לאחר הגשת הבקשה, הבקשה נבדקת ע”י רשם הירושות ולאחר תקופה של בערך חודש-חודשיים (תלוי במחוז אליו הוגשה הבקשה ועל פי העומס באותו המחוז) ניתן צו הירושה. כיום מתקבל צו ירושה מקוון, כלומר, צו הירושה נשלח במייל וניתן להדפיס אותו ולהשתמש בו לפי הצורך.

 

כאמור, קיום צו ירושה נעשה באמצעות הדפסת צו הירושה שחתום דיגיטלית ונשלח אליכם במייל ועליכם להציגו לכל גוף או גורם לו תזדקקו.

עלות בקשה לצו ירושה

 

עלות הגשת בקשה לצו ירושה מתחלקת לשתיים. שכ”ט עורך דין ואגרות. שכ”ט עורך דין יכול לנוע בין 1000-3500 ש”ח עבור הגשת הבקשה. בנוסף, יש לשלם אגרות – האגרה הראשונה היא אגרה בגין פתיחת תיק ונכון לשנת 2019 גובה האגרה עומד על 428 ש”ח (אגרה מופחתת שכן הבקשה לרוב מוגשת אונליין באתר רשם הירושות). כמו כן, יש לשלם אגרת פרסום ברשומות ונכון לשנת 2019 גובה האגרה עומד על 130 ש”ח.