Site icon מקומונט לוד

איך להקים גינה פרטית בשיטת עשה זאת בעצמך?

בעולם המודרני המהיר יש מעט מאוד מקומות שבהם אפשר למצוא שקט ושלווה בלי לצאת לטבע. ולכן גינה פרטית היא החלופה ההגיונית והטובה ביותר לבריחה לחיק הטבע, כי בינינו – מי מאיתנו באמת יכול להרשות לעצמו לקום ולברוח? גננים מושבעים כבר יודעים שגינון הוא התרפיה הטובה ביותר ללחצים ולמתחים של היום־יום, והם לא מוכנים להחליף אותה בעד שום הון שבעולם. אם גם אתם יודעים את זה אבל עדיין לא התחלתם, הגיע הזמן להתחיל. הקמת גינה פרטית הוא תהליך מתמשך שמצריך מחויבות ומסירות; אבל הוא אחד הדברים הכי מתגמלים שיש, ואפשר לעשות את זה לגמרי לבד. רוצים לדעת איך? הישארו עימנו. הינה כל מה שחשוב לדעת על טיפוח גינה פרטית DIY.

צילום: FREEPIK

שלב ראשון – הכירו את השטח

השטח הוא התשתית לגינה שלכם. הכנת השטח הוא תנאי לגינה פורחת ומשגשגת. אז צאו החוצה לשטח הפרטי שלכם והתוודעו אליו. עקבו אחר אור השמש והגדירו את האזורים שנחשפים לשמש ישירה ואת אלה שלא. שימו לב לאיכות האדמה – בדקו אם היא מוכנה לשתילה, אם היא יבשה, אם היא לחה, אם היא עשירה. הוציאו מהמחסן את את החפירה, את המכוש, את המתחח ואת כפפות העבודה והתחילו לתקשר עם האדמה. אם האדמה יבשה, השקו אותה; אם האדמה דלה, העשירו אותה; אם האדמה לחה דשנו אותה; אם השטח חשוף לאור השמש חשבו על קירוי בפרגולה או בסוכך. ודאו שהשטח שלכם יכול לקלוט צמחייה ולשמור עליה.

שלב שני – הכינו את הקרקע

לפני שתתעמקו בתחום הזרעים והשתילים, התמקדו בהכנת הקרקע. בדקו את הרכב הקרקע ואת רמת החומציות שלה. אם הקרקע דלה מאוד, דשנו אותה. העדיפו דשן אורגני נטול כימיקלים או דשן טבעי מהמַדשן הביתי.  קרקע איכותית ועשירה היא כר פורה לזרעים ולצמחים; היא עוזרת להם להיקלט, להתאקלם, להסתגל ולפתח שורשים; היא גם מזינה אותם ושומרת על בריאותם.

שלב שלישי – בחרו את הצמחים הנכונים

שלב בחירת הצמחים הוא אחד השלבים המהנים בתהליך הקמת גינות פרטיות. כדי שהגינה שלכם תיראה נפלא, אתם צריכים לבחור את הצמחים שמתאימים לתנאי השטח, לסוג האדמה ולאקלים האזורי. בחרו בצמחים מקומיים. הם מסתגלים טוב יותר מצמחים שאינם מקומיים ולרוב אינם מצריכים טיפול רב. הם גם עמידים למזיקים ולמחלות. כמו כן, חשבו על התכלית של הגינה שלכם – האם אתם חולמים על גן פרחים צבעוני? או אולי אתם מעדיפים מפלט שלו להתבודדות ומדיטציה? ומה דעתכם על ריאה ירוקה בלב היישוב? התכלית שתיתנו לגינה שלכם תכוון אתכם לצמחייה המתאימה ותעזור לכם לבחור בצמחים הנכונים.

שלב רביעי – עיצוב ואסתטיקה

הגשמת חלום הגינה מחייבת תכנון קפדני. הכינו עיצוב פשוט לגינה שלכם. הביאו בחשבון את הגובה המקסימלי של הצמחים, את צבעם ואת זמני הפריחה שלהם. תכננו את אזורי השתילה במחשבה על האסתטיות של הגינה ובהלימה לתכלית שלה. אך אל תסתפקו בזה; תהיו יצירתיים – תכננו שבילי אבן ציוריים, הוסיפו נקודות מיקוד מרהיבות כמו פסלי אבן, מזרקה או בריכת דגים קטנטנה והציבו ספסלי עץ מיוחדים או רהיטי גינה במראה טבעי. תהליך העיצוב לא רק יעשיר את הגינה אלא גם יעזור לכם לנצל ביעילות את שטחה.

שלב חמישי – שתילה, דישון והשקיה

בחרתם את הצמחים הראשונים? בשעה טובה, אתם מוכנים לשתילה. השתילה היא עבודה מהנה ומתגמלת אך חשוב שהיא תיעשה בד בבד לדישון ולהשקיה. דשנו בין הצמחים ובאזורי הזריעה. השקו מעט לאחר השתילה וקבעו שגרת השקיה נבונה שמתאימה לצרכים של הצמחים שלהם. תוכלו להתקין בגינה מערכת השקיה חכמה או תוכלו להעדיף את הצינור ואת המזלף הפשוטים. אין זה משנה באיזו שיטת השקיה תבחרו, העיקר שתשקו בחוכמה ובהתמדה.

מוכנים לעשות את זה בעצמכם?

ללא ספק עבודת הגינון היא אחת העבודות המהנות והמתגמלות שיש, וגינה פרטית פורחת ומשגשגת היא מקור שמחה לאנשים רבים. מוכנים לצאת לדרך ולהקים גינה פרטית בעצמכם? כעת אתם מצוידים בידע ובהבנה ויכולים להתחיל ולעשות את זה על הצד הטוב ביותר. אז קדימה גננים, הגינה שלכם מחכה.