Site icon מקומונט לוד

איך מזהים אירוע מוחי קל?

שבץ מוחי מהווה את אחד מגורמי התמותה העיקריים בישראל ובעולם, ורק בישראל יש מידי שנה כ-15,000 אירועים של שבץ מוחי. האירוע המוחי מוגדר כחוסר תפקוד נוירולוגי על רקע פגיעה באספקת הדם למוח. האירוע גורם לפגיעה קשה בתאי מוח, לנזקים נוירולוגיים, לפגיעה בראייה ויכולת הדיבור והשפה, להפרעות מוטוריות ובמקרים מסוימים השבץ המוחי גורם לשיתוק או למוות.

שבץ מוחי נגרם כתוצאה מ-2 גורמים מרכזיים – חסימת כלי דם (אירוע איסכמי) או פיצוץ כלי דם במוח. שבץ חסימתי נחשב לשכיח יותר, הוא נגרם כתוצאה מחסימת כלי דם בגלל קריש דם, הקריש מפריע לזרימת החמצן לתאי המוח וכך נגרם נזק מוחי. שבץ מוחי דימומי נפוץ פחות משבץ חסימתי, האירוע נגרם כתוצאה מפיצוץ כלי דם במוח, ובעקבות האירוע נגרם דימום תוך מוחי.

באופן כללי, אירוע מוחי קל מביא לפגיעה תפקודית יחסית קלה, במקרים מסוימים הפגיעה התפקודית חולפת מאליה לאחר מספר ימים או לאחר מספר שבועות. בעולם הרפואה מבחינים בין אירוע קל לשבץ קשה לפי השפעת האירוע על תפקודי היומיום של החולה, לכן אם האדם חוזר לתפקוד כמעט מלא תוך מספר ימים או שבועות האירוע נחשב לקל. חשוב לדעת כי התסמינים של שבץ מוחי קל קשים לאבחון ויש מקרים בהם הרופא אינו מאבחן כי מדובר באירוע מוחי, למרות השינויים הקוגניטיביים, בניגוד לאירוע מוחי קשה שקל לאבחן את התסמינים מאחר והם ניתנים לזיהוי מהיר.

צילום: Pixabay

נתונים סטטיסטיים

שבץ מוחי מהווה את סיבת המוות השלישית בשכיחותה במדינת ישראל, וכ-5.5% מכלל הפטירות בארץ מיוחסות לשבץ מוחי. לאירוע מוחי יש השלכות ארוכות טווח בגלל המוגבלות הנגרמת כתוצאה מהאירוע, בעיקר כאשר האירוע המוחי קורה אצל מבוגרים וקשישים.

לפי הנתונים הסטטיסטיים של משרד הבריאות, רק בישראל יש כ-15,000 אירועים של שבץ מוחי מידי שנה. כאשר, כ-85% מהמקרים הם שבץ מוחי איסכמי כתוצאה מחסימת של כלי דם מוחי, וכ-15% מהמקרים מאובחנים כשבץ מוחי דימומי כתוצאה מקרע בכלי דם הגור לדימום תוך מוחי.

כמו כן, על פי הסטטיסטיקה, גורם הסיכון העיקרי לשבץ מוחי הוא יתר לחץ דם, לכן אין זה פלא כי שכיחות האירוע המוחי בקרב מבוגרים מעל גיל 65 גדולה יותר, ונשים סובלות יותר מלחץ דם גבוה. בנוסף, התסמין המובהק לאירוע מוחי הוא חולשה או שיתוק בצד אחד של הגוף, וב-75% מהאירועים האיסכמיים וב-66% מאירועי הדימומים התוך מוחיים ניתן להבחין בתסמין זה.

תסמינים שכיחים של אירוע מוחי קל

התסמינים הנפוצים ביותר של אירוע מוחי קל הם:

טיפול ושיקום לאחר אירוע מוחי קל

בכל מקרה שבו חושדים שאדם עבר שבץ מוחי יש להביאו במהירות לבית חולים, גם אם התסמינים קלים. במקרים רבים התסמינים מחמירים תוך שעות ספורות ויש סכנה מוחשית לאירוע נוסף. אם האירוע המוחי נובע מחסימת כלי דם הרופא משתמש בתרופה להמסת קרישי דם, ולאחר האשפוז שוהים כמה ימים בבית חולים לצורך השגחה ואיזון המצב הרפואי, ובשלב זה מגבשים את תוכנית השיקום. לאחר האשפוז מפנים את המטופל למרכז שיקומי בהתאם לצורך.