Site icon מקומונט לוד

אילו סוגי צוואות ניתן לכתוב?

החוק בישראל מכיר כיום בארבעה סוגים שונים של צוואות, שאותן ניתן לכתוב: צוואה הנכתבת בכתב יד, צוואה הנקבעת בפני עדים, צוואה שאותה קובעים בפני הרשות, צוואה שהיא בעל פה וצוואה הדדית, כלומר של בני זוג. הנה סקירה על כל אחד מהארבעה:

1. צוואה בכתב יד –צוואה זו, וכפי שניתן לנחש, נכתבת כולה בכתב ידו של הכותב/המצווה, כולל חתונה בסופה וגם תאריך הכתיבה. הצוואה, בניגוד לסוגי צוואות אחרים, לא נבדקת לאחר הכתיבה על ידי עורך דין אלא רק לאחר מותו של אותו מוריש. מסיבה זו יתכנו שגיאות רבות בה, מה שעשוי להביא לפסילתה ולבעייתיות בהוצאתה אל הפועל.
2. צוואה הנכתבת בפני עדים – צוואה מסוג זה נכתבת בנוכחותם של שני עדים כשרים, החותמים בסופה לצד חתימתו של המוריש ותאריך הכתיבה. זוהי צוואה חוקית הנחשבת לנפוצה ביותר והיא נערכת בדרך כלל במשרדו של עורך דין, המתמחה בתחום.
3. צוואה הנקבעת בפני הרשות – סוג זה של צוואה איננו נכתב בפועל אלא נאמר בעל פה. הצוואה נאמרת בעל פה על ידי המוריש בפני רשם, נוטריון או שופט ונערך בהתאם לכך פרוטוקול, כלומר מסמך בכתב המתעד זאת. אותו גורם משפטי רשמי מאשר אותה וכך היא הופכת לחוקית.
4. צוואה בעל פה – במקרים מסוימים מחליטים המורישים לערוך צוואה כזו, שאותה אומרים בעל פה בפני שני עדים. בסמוך לאותה אמירה נדרשים העדים לערוך פרוטוקול לכך ולהפקידו בידי הרשם לענייני ירושה. צוואה זו נחשבת גם היא לחוקית והיא לא תהיה תקיפה יותר כאשר חלף חודש מרגע החלטתה והמצווה נותר בחיים (פעמים רבות היא נאמרת על ערש דווי).
5. צוואה של בני זוג/צוואה הדדית – סוג נוסף של צוואות הוא זה הנכתב על ידי בני זוג. ישנם מקרים בהם צוואה נכתבת על ידי בן זוג אחד, המוריש את נכסיו לבן זוגו כדי שזה יוריש אחר כך את הנכסים לילדים. בן הזוג היורש רוצה לשנות אחר כך את צוואתו כדי להוריש את הנכסים לאחרים. צוואה הדדית איננה מאפשרת זו ומחייבת אותו להוריש את הנכסים אך ורק לכל אלה, שהוזכרו בצוואה המקורית.
חשוב לזכור

צילום pixabay

חלק מהצוואות, כפי שניתן לראות, הן צוואות כתובות וחלק נאמרות בעל פה ורק אחר כך נרשמות. בין אם נכתבה הצוואה ובין אם רוצים לכתבה, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין כדי לבחון את מידת כשירותה ולאפשר להוציא לפועל בבוא הזמן.