Site icon מקומונט לוד

איריס נעים, מנהלת בי”ס ‘זבולון המר’: “המוטו שלי הוא לתת לתלמיד הרגשה של בית חם ואוהב”

אם תכנסו בשערי בית הספר ‘זבולון המר’ בשכונת גני אביב בלוד בשעות השיעורים ובעיצומו של יום הלימודים, לא תעלה בדעתכם כי בקמפוס הרחב שוקדים 400 תלמידים על לימודם • שטחים נקיים, מטופחים ומוארים יקבלו את פניכם, לצד שקט, שלווה ואווירה רגועה • לא פלא כי בית הספר זכה בפרסי חינוך ארציים ומחוזיים • מנהלת המוסד, איריס נעים: “חשוב להביט על כל תלמיד – לראות, להכיר, להרגיש ולהכיל – כי ההצלחה – נמצאת ביחס האישי” • לכתבה המלאה >>>  

בפאתי שכונת גני אביב בלוד, שוכן לו הקמפוס המטופח ומפואר, המאכלס את 400 תלמידי בית הספר היסודי ‘זבולון המר’, 60 אנשי הצוות והמנהלה. במתחם הקמפוס 2 בניינים, באחד כיתות א’-ה’. בשני, כיתות ו-ח’. סך-הכל 19 כיתות, כאשר מתוכן 3 עבור תלמידים בחינוך מיוחד.

בית הספר נוסד לפני 21 שנה, בשנת 1998, ומי שמנהלת אותו בשלוש שנים האחרונות ביד-רמה, היא איריס נעים, (44) נשואה ואם לארבעה ילדים. היא מתגוררת בלוד מאז שנולדה, ובילדותה התחנכה בבית הספר ‘לוי אשכול’ במרכז העיר. טרם כניסתה לתפקיד, כיהנה כמחנכת במשך 18 שנה במוסד אותו מנהלת. ברקורד שלה: תואר ראשון ושני בחינוך וכן תואר ב’רכזת מדידה והערכה’. אשת חינוך מוערכת וותיקה.

ב’גני אביב’ ישנה אוכלוסייה מגוונת היוצרת רב-תרבותיות מיוחדת. בעבר, היא הייתה שכונה לעולי מחבר-העמים אשר עדיין מהווים את רוב אוכלוסייתה, אך כיום מתגוררים בה ילידי הארץ וכן תושבים חוזרים, אתיופים וערבים, וילדיהם מתחנכים בבית הספר השכונתי, אשר שמו הולך לפניו.

כן, ביה”ס ‘זבולון המר’ זכה בעבר בפרסי חינוך, בהם: פרס ארצי – ‘זהב ומורשת’. פרס מחוזי – ‘אדם וסביבה’ ופרס מחוזי נוסף – ‘אדם ומקום וניהול זמן’.

מביטה קדימה – חושבת על עתיד התלמיד

נעים, שהייתה מורה וכיום מנהלת המוסד, מביטה קדימה תמיד. גם כשהיא חושבת על התלמידים שלה. “חשוב לי להצמיח בוגרים עצמאים, אחראים, יוזמים, הפועלים והמשפיעים על הסביבה והחברה”, היא מציינת.

“שמנו מטרה להגיע להישגים מצוינים, תוך פיתוח קישורי למידה ושאיפה לתרבות של מצוינות. אי-לכך, פיתחנו את התכנית האקדמית של ‘זבולון המר’, ובה – לימודי חינוך גופני, מוזיקה, אומנות ומקצועות הליבה לקבוצת תלמידים מצוינים”. אך לימוד זה לימוד. התנהגות היא לפני הכל. או כמו שקובעת נעים: “לימודים זה חשוב, אך חשוב מכך – הערכים”.

חשוב להביט, לראות ולהרגיש את הילד

לכל איש חינוך, יש את ה”אני מאמין” שלו. לא רק. כל אדם בחייו ובמקצועו דוגל בשיטתו, אשר איתה הוא חושב כי ניתן להצליח, ובגדול. “עבורי – המוטו, הוא לתת לילד בית חם ואוהב”, היא אומרת. “חיוך קטנטן. כמה פשוט”.

בכל בוקר היא עומדת בשער ביה”ס ומביטה בכל תלמיד. היא רוצה לראות כל ילד. “אנחנו לא יודעים מה הוא עובר בבית”, היא משתפת, “ולכן חשוב להביט, לראות ולהרגיש. חובה על מנהלת להכיר כל ילד בייחודיות שלו ולהעניק לו מענה על-פי הצורך האישי. לא הכל מסתכם בהצלחה בלימודים. ההצלחה – היא היחס האישי, הקרבה והצוות שמכיל”. נעים דוגלת בערכים של כבוד האדם, סובלנות, קבלת השונה, שותפות ומעורבות בקהילה. “אם תבנה את הצוות שלך באופן הנכון והמושקע, המוסד יתפקד בצורה המיטבית”.

הישגים רבים – המנהלת לצד מדליות של תלמידי המוסד

פרט חשוב ששמענו וגילינו על המנהלת איריס נעים, שרבים לא יודעים: בתקופות החגים, היא בודקת ודואגת למשפחות וילדים הבאים מבתים עם קשיים כלכליים – לביגוד, או סלי מזון מזינים לארוחות.

לחלום את החלום – עבור התלמידים

מי לא חולם. כולנו. כל אדם שואף להתקדם בחייו במשרתו. אך עבור נעים, זהו לא רצון אישי. את החלום היא הגשימה עבור האחר. “הגשמתי את חלומי להיות מנהלת. רציתי לעשות דברים למען הילדים. כמורה, האופציות מצומצמות, אך כמנהלת – יש מגעים עם כולם, וניתן לעזור ולממש לתלמידים את מה שהם רוצים”. נעים מוסיפה ומציינת, כי “לאחר שנסיים את עבודתנו ונבצע את כל המטרות והמשימות שהצבנו – נמשיך הלאה בתפקידי חינוך מובילים”.

קבלת ה’שונה’ – השפעה על ההתנהגות

במוסד החינוכי מקדמים את נושא האקלים הבית ספרי, על ידי יצירת שפה אחידה. לכל תלמיד שנכנס ל’זבולון המר’ יש כללים ברורים. בנוסף, ישנם 3 כיתות ‘חינוך מיוחד’ עם תלמידים שלהם קשיי התנהגות ובעיות רגשיות. ההצלחה במוסד עם ילדים אלו, היא יצירת קשר מיוחד חם ואוהב עם כל התלמידים ובפרט עמם “הם רואים את האהבה ורגישות שלנו כלפיהם ולכן אנו רואים שינוי משמעותי מבחינת ההתנהגות בבית הספר”.

כאן דממה, זהו זמן קריאה

בבית הספר פועלת שלוחה של הספריה העירונית ‘לדורות’. “כשנכנסתי לתפקיד” היא משתפת, “שמתי דגש על נושא הקריאה. שתהיה שעה קבועה לילדים בה הם קוראים ספרים, כל אחד לפי המערכת שלו. בנוסף, בספריה יש הרצאות והצגות והיא פתוחה לכל הקהל שלוש פעמים בשבוע, ויש ספרים במגוון שפות. הפעילות המבורכת מתבצעת אודות לשיתוף הפעולה של אמיליה קודיש, מנהלת ‘לדורות'”.

‘יד ימינה’ – איריס לצד מזכירת ביה”ס

שבע תכניות בדרך להצלחה

לכל מוסד חינוכי יש את התכניות שלו, כיצד לשפר את רמת הלימודים, האווירה והקרבה בין הצוות לתלמיד. ב’זבולון המר’ השיקו מספר תכניות העוזרות ונותנות מענה יעיל.

הראשונה – ‘הכלה והשתלבות’. תכנית שהכניס משרד החינוך – להכיל את הילדים עם הקשיים, הזקוקים לעזרה, וזאת במטרה לעלות את האווירה הלימודית והאקלים החברתי. כחלק מהתכנית ישנה ‘כיתת הצלחות’, ובה תלמידים עם צורך בחיזוק התנהגותי, עוברים לכיתה אחרת, נפרדת, שם הם לומדים בקבוצה מצומצמת המונה 12 ילדים, שבה מעצימים את התנהגותם.

התכנית השנייה היא – ‘מהנשימה אל התוף’. זוהי סנדה חווייתית ומעצימה עם שלומי סימנה, המשלבת תרגילי נשימה ולימוד מקצבים אפריקאים, דבר המעלה את הביטחון העצמי לילד ומלמד אותו להקשיב ולפתח קצב פנימי וקבוצתי.

השלישית – ‘ספורט אתגרי’. תכנית המעניקה טיפול רגשי באמצעות הרפתקאות בשטח – מודל טיפולי המעצים התפתחות אישית, מנהיגות ולקיחת אחריות. הרביעית – ‘מצוינות מדעים’. כעשר פעמים בשנה יוצאים תלמידים מצוינים משכבות ז’-ח’ אל מכון ויצמן שברחובות, שם הם מקבלים הדרכה בנושאי ותחומי המדעים – פרויקט הנעשה עם ה’מכון’ בשיתוף פעולה מלא.

התכנית השישית היא ‘אקדמיה לזבולון המר’. התלמידים המצטיינים מקבלים תגבור ומענה בתכנית המותאמת להם מראש. בזמן השיעור של כיתתם, הם מתקבצים בכיתה אחרת – ושוקדים על לימודם – שתקדם אותם אל האקדמיה בסופו של יום. והאחרונה – התכנית השביעית – ‘חיים של דו קיום’. פרויקט שת”פ המתקיים כ-15 שנה עם בית ספר אלרשדיה בחינוך הערבי, במסגרתו יוצאים תלמידים יהודים וערבים לטיולים יחד, עורכים פעילויות ועוד. “תכנית המעניקה חיבור בין הפסיפס התרבותי של לוד” – היא חותמת את השיחה.