Site icon מקומונט לוד

בעיצומו של הסגר: התלמידים אכלו פלאפל וציינו את ‘מבצע דוגו’

פלאפל. צילום: אנטון / unsplash

גם בסגר, כשהרחובות נטושים ובתי הספר סגורים, ציינו תלמידים ישיבת צביה אלישיב בלוד ואמית טכנולוגי רמלה את  “מבצע דוגו” – מבצע זיכרון ייחודי הכולל בעיקר אכילת פלאפל ישראלי חם וטעים, לאות ניצחון החיים וכוח הרצון על הנאצים ימ”ש.

בכל שנה ב 18.1 ניצול השואה דוגו (דוד לייטנר) אוכל פלאפל כסמל לנצחונו על הנאצים ימ”ש. הסיבה לכך היא שבמהלך מצעדי המוות בשנת 1945, כמעט והתייאש. בדמדומי עייפות, הוא נזכר באמו, שספרה לו בילדותו שבארץ ישראל יש לחמניות עגולות (‘בילקלך’) הצומחות על העצים. המחשבה על כך נתנה לו תקווה וכוח עד לשחרור. דוגו עלה ארצה והיה ממייסדי מושב ניר גלים.

זמן קצר לאחר עלייתו, טייל בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מיטגנים בשמן. באותו רגע נזכר ב’בילקלך’ שנתנו לו תקווה וכוח ברגעים הקשים, בעיני רוחו היו כדורי הפלאפל אותם בילקלך. מאז, הוא החליט כי מדי שנה, בתאריך 18.1, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל, כדי לחגוג את העובדה שהוא חי, שהוא אינו רעב יותר, שהגשים את חלומה של אמו והגיע לארץ ישראל. במשך עשרות שנים היה זה המנהג הפרטי של דוגו ובני משפחתו ובשנים האחרונות הפך למבצע ארצי, בו אוכלים פלאפל, מצטלמים עם שלט ומפיצים את הבשורה.

תלמידי אמית טכנולוגי רמלה. צילום: ללא קרדיט
גם תלמידי צביה אלישיב הקפידו לציין את מבצע דוגו בתיאבון.

עף אף מגבלות הסגר, באמית טכנולוגי רמלה לא ויתרו על המנהג שהשתשרש בשנים האחרונות והבוקר רכש הצוות החינוכי עשרות מנות פלאפל עבור התלמידים, ואף הקרין סרטון על חיו ופועלו של דוגו (דוד לייטנר) ועל אהבתו לארץ ישראל. לאחר מכן אכלו התלמידים את מנות הפלאפל וצעקו יחד ‘עם ישראל חי’ בחצר בית הספר.

אליאן שמי תלמידת כיתה י’ משתפת: “הסיפור של דוגו לימד אותי להעריך את החיים ולהפסיק להתלונן כי באמת יש לנו הכל. מרגש אותי לראות איך הוא הצליח בזכות כוחות עצומים לצאת חי ולהגיע לארץ ישראל למרות הכל ולהקים בית”.

ורד עוזרי סגנית מנהל אמית טכנולוגי רמלה: “דווקא בזמנים כאלה שהכל נראה לא ברור ואנו חיים מבידוד לבידוד התלמידים לומדים להעריך את משמעות החיים ולהוקיר תודה על מה שיש”.