Site icon מקומונט לוד

גמילה מחומרים משככי כאבים

קרדיט - pixabay

גמילה מסמים הינה תהליך שבו אדם משתחרר מן התלות אשר פיתח בחומרים אשר נועדו להשפיע על מערכת העצבים המרכזית וכך גורמים גם לשינויים בתפיסתו, מצבם רוחו, הכרתו והתנהגותו של המשתמש בהם. המונח הכולל לחומרים אלו הוא חומרים פסיכו-אקטיביים ובמקרים רבים הם גורמים לתופעות לוואי בעלות השלכות על נפש האדם. ברוב המקרים גם נגרמת למשתמש בחומרים אלו הרעלה בדרך זו או אחרת. מטרת תהליך הגמילה היא לאפשר לאדם המכור לחומרים אלו לשחרר את התלות שלו בהם, להפסיק את השימוש בחומרים וכך להימנע מן ההשלכות השליליות הנלוות לשימוש זה. מוסד גמילה מסמים הינו מסגרת טיפולית המאפשרת לאנשים המכורים לחומרים פסיכו-אקטיביים, לאנשים המכורים להרגלים מזיקים ולאנשים עם הפרעות אכילה או חוסר איזון נפשי, להשתחרר מבעייתם באמצעות תהליך של גמילה. תהליך גמילה כולל ליווי על ידי אנשי מקצוע, קבלת טיפול אלטרנטיבי ושיתוף התהליך עם קבוצת שווים העוברת גם היא תהליך דומה של גמילה מהתמכרות דומה.

על חומרים המשככים כאבים וההתמכרות אליהם

בין החומרים אשר אנשים נוטים לפתח אליהם התמכרות קיימים משככי הכאבים, הידועים במינוח הרפואי כאופיאטים. משככי כאבים אמנם הם חומרים אשר נועדו להקל על כאבים הקיימים בגוף ולכן הם נחשבים לתרופות הניתנות עם מרשם רופא. עם זאת, חומרים אלו גורמים במהלך הזמן לתלות של האדם בהם  משום שהגוף מתרגל להרגשה אשר החומר משכך הכאבים משרה עליו וכך הוא מפתח תלות בחומרים אלו. כאשר אדם מפתח תלות באופיאטים, הגוף שלו ‘שוכח’ כיצד להתמודד עם הכאב ועולה הצורך להגדיל את המינון של התרופה. תלות בחומרים אופיאטים לצורך שיכוך כאבים פיזיים, עלולה במקרים רבים להפוך להתמכרות שהינה תלות מורחבת בחומר, הבאה לידי ביטוי לא רק במובן הפיזי אלא גם במובן הנפשי והרגשי. השימוש בחומרים אופיאטים משרה על המשתמש בהם לא רק הקלה פיזית, אלא גם אופוריה וסיפוק נפשיים. כתוצאה מכך עשויה להתפתח גם תלות נפשית ורגשית בחומרים האופיאטים. גמילה מאופיאטים הינה תהליך המלווה בסבל גופני, נפשי ורגשי. לכן, מומלץ לא לעבור תהליך זה לבד, אלא באמצעות ליווי ותמיכה הניתנים במסגרת המתמחה בגמילה מהתמכרויות.

השתחררות מן ההתמכרות למשככי כאבים במכון גמילה

על מנת להשתחרר מן ההתמכרות לחומרים אופיאטים יש צורך בתהליך הדרגתי של השתחררות מן החומר, תהליך המנותב על ידי אנשי מקצוע. מכון הרמוניה הוא מכון גמילה המיועד גם לאנשים המכורים לאופיאטים ומציע עבורם תכנית גמילה מגוונת ופרטנית.