Site icon מקומונט לוד

דברים שלא ידעתם על אגרנות כפייתית

pexels

אולי שמעתם עליהם בחדשות ואולי יצא לכם לראות אחד כזה ברחוב, ואולי גם יש לכם אחד כזה במשפחה. בדרך כלל ניתן לזהות אותם, לפחות את המקרים הקשים, כאשר הם יוצאים אל הרחוב ומלקטים אשפה. הם מחפשים בפחי אשפה ולוקחים משם חפצים שאין בהם שום ערך ואוספים אותם לביתם. מי שלא מכיר מקרוב את הבעיה עשוי ללגלג על דפוס התנהגות זו, אך חשוב להבין שזוהי בעיה אמתית ולא קל להתמודד עם מקרים של אגרנות כפייתית.

האגרן חי בסבל

אגרנות כפייתית היא בעיה נפשית. אנשים מגיעים לדפוס התנהגות זו מתוך מצוקה, ועצם ההתנהגות הזו מביאה איתה מצוקה נוספת. אגרנים כפייתיים אינם מסוגלים לשלוט בהתנהגותם למרות שלפעמים הם מודעים לבעייתיות של זה. ולא רק שהם אינם מסוגלים לשלוט באיסוף החפצים, יש להם גם קושי להיפרד מהחפצים שנאספו. המצוקה הנפשית שלהם גדולה ובמקרים רבים הם חיים בבידוד. הם מתביישים להכניס אנשים לבתיהם והאמת שגם אף אחד אינו משתוקק להיכנס לביתו של אגרן כפייתי. ולא רק שאגרן כפייתי אינו מזמין חברים, הוא גם נמנע מלהזמין אנשי מקצוע כאשר צריך והוא חי בהזנחה.

אגרנות כפייתית היא סכנה לכל השכנים

אגרנות כפייתית היא דפוס התנהגות מאוד בעייתי לא רק לגבי חייו של האגרן אלא גם עבור שכניו. הנוכחות של אשפה רבה בתוך הבית, בתוספת ההזנחה הכללית וההימנעות מהזמנת אנשי מקצוע (כמו חשמלאי כאשר צריך) מגבירה את הסיכון להתלקחות שרפה. האשפה הנרקבת והמזוהמת יוצרת מפגע ריח נוראי המגיע גם לדירות השכנים. כמו כן ישנם מזיקים רבים (עכברים, מקקים, סקביאס…) המשגשגים בערמות האשפה. כל אלו מתפשטים מדירת האגרן אל דירות השכנים והופכים את חייהם לסיוט מתמשך.

אגרן לא תמיד מודע לבעיה

במקרים רבים שכנים מעירים לאגרן הכפייתי, אך הם עשויים להיתקל בתגובה הנחשבת לגסות רוח. האגרנים לא תמיד מודעים לבעייתיות בדפוס ההתנהגות שלהם. זה לא נכון בכל המקרים, לפעמים ישנה מודעות או לפחות מודעות חלקית, אך זו עדיין אינה גורמת להם להפסיק – זו בעיה נפשית עמוקה הדורשת טיפול מקצועי.

אגרנות דורשת טיפול

אגרנות כפייתית היא בעיה הנוטה להחמיר בחלוף הזמן. לא יגיע הרגע שבו האגרן יתפוס יוזמה וינקה את ביתו ויפנה את האשפה. חשוב מאוד לפנות לאנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש ורצוי לעשות זאת בהקדם. ישנם טיפולים נפשיים קוגניטיביים ולעתים הם משולבים עם תרופות פסיכיאטריות בהתאם לחומרת המצב ונסיבות המקרה. אך חשוב לעשות את הצעד הראשון ולפנות לעזרה.

ניתן לקבל עזרה בניקוי הדירה

חלק חשוב מההתמודדות עם הבעיה דורש פינוי כל האשפה והפסולת מהדירה ועריכת ניקיון יסודי. כאשר מעניקים לאגרן עזרה, לצד העזרה הנפשית חשוב לטפל גם בפן הזה. אלו המעניקים את הטיפול הנפשי אינם יכולים לסייע לכם בניקוי ופינוי הדירה, אך ניתן לקבל פתרון אצל חברות פרטיות. חפשו אחר חברות העוסקות בפינוי דירות, לחלקן יש ניסיון באגרנות כפייתית והם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. זהו הפתרון היעיל ביותר לפינוי הפסולת והפיכת הבית למקום שאפשר לחיות בו.