Site icon מקומונט לוד

דיכאון בהריון – השפעה על העובר

תקופת ההריון נחשבת מרגשת מאוד ומלווה בשינויים פיזיולוגיים והורמונליים שונים, השינויים משפיעים בין היתר על המצב הנפשי והרגשי של האישה בהריון. בתקופת ההריון נוצר חיבור טבעי וייחודי בין האם לעובר, אך לצד ההתרגשות והציפייה ללידה המרגשת והמעבר להורות במשרה מלאה, יש לנשים בהריון לא מעט התמודדויות ואתגרים המשפיעים על המצב הרגשי והנפשי.

מחקרים אחרונים שנערכו בנושא תופעת הדיכאון בהריון מראים כי כ-20% מהנשים סובלות מדיכאון בזמן ההריון. יחד עם זאת, נשים רבות אינן מקבלות טיפול מתאים לדיכאון מאחר ותסמיני החרדה והדיכאון דומים במקרים רבים לתסמינים אופייניים לתקופת ההריון. כמו כן, נשים רבות מתעלמות מהתסמינים מהם הן סובלות או שהן מסתירות את הדיכאון, אך התעלמות מהבעיה אינה פותרת אותה והתופעה עלולה להקצין ולהחריף.

מהם התסמינים המוכרים של דיכאון בהריון?

כאמור, קל מאוד לפספס את התסמינים של הדיכאון בהריון בגלל שהם זהים לתופעות טבעיות ונורמליות בתקופת ההריון. למעשה, כאשר מבחינים כי תסמיני ההריון המוכרים כמו בחילות, הקאות ועייפות – מופיעים בצורה מוגברת, חשוב לפנות לעזרה מקצועית. במצבים מסוימים האישה ההרה אינה מסוגלת להבין כי התסמינים מהם היא סובלת אופייניים לדיכאון, לכן חשוב שגם הקרובים לאישה יעקבו אחריה בתקופת ההריון ויפנו את תשומת לבה אם הם חוששים שמדובר בדיכאון.

במקרים מסוימים קל לגלות את תסמיני הדיכאון בהריון, למשל אם האישה סובלת מחרדה מתמשכת בגלל הבדיקות שעליה לבצע, או אם האישה ההרה חסרת מנוחה, סובלת מהפרעות שינה ברמה קשה או שהיא אינה מסוגלת לתפקד ולצאת מהמיטה. תסמינים מוכרים נוספים לתופעת הדיכאון בהריון הם מצב רוח ירוד במשך תקופה, חוסר הנאה מפעילויות שהסבו הנאה לפני ההריון, ירידה בתיאבון, מחשבות פסימיות על החיים, מחשבות אובדניות, חוסר חשק לעשות פעולות יומיומיות או דברים אחרים, קושי לקבל החלטות, דימוי עצמי נמוך, מתח ומועקה מתמשכת, תחושת אשמה, ירידה בחשק המיני ובצורך למגע ועוד.

כיצד דיכאון בהריון משפיע על העובר?

תופעת הדיכאון בהריון משפיעה גם על העובר, ומחקרים חדשים הוכיחו זאת. חשוב לזכור כי אישה בהריון הסובלת מדיכאון לרוב אינה מקפידה על תזונה נכונה ובריאה, המתח הנפשי גורם לה לפספס בדיקות חשובות, והמתח הרב גורם לה למצוקה נפשית קשה. המתח הנפשי והמצוקה הנלווית אליו פוגעים לא רק באישה ההרה אלא גם בעובר.

אם האישה ההרה סובלת מדיכאון והיא לא מקבלת טיפול מתאים בזמן, העובר מושפע מכך וקיים סיכוי גבוה ללידה מוקדמת. ידוע כי לידה מוקדמת מהווה גורם משמעותי להתפתחות של מומים מולדים בעובר, לתחלואה גבוהה ולתמותה של עוברים.

כמו כן, הדיכאון פוגע ביחסים בין האישה לבן/בת זוגה, וקיים סיכוי סביר להתפתחות דיכאון לאחר הלידה והאם תתקשה לתפקד ולטפל בפעוט.

האם ניתן לטפל בדיכאון בהריון?

בהחלט כן. אמנם, הדעות חלוקות לגבי טיפול תרופתי בתקופת ההריון, לכן במקרים רבים מחליטים על טיפול באמצעות שיחות בלבד, על ידי פסיכולוג, פסיכיאטר או עובדת סוציאלית. יש מקרים בהם הפסיכיאטר ימליץ על תרופות נוגדות דיכאון,  בהתאם לרקע הנפשי ההיסטורי של האישה ומצבה הנפשי, בשילוב עם טיפול שיחתי. הטיפול התרופתי מותאם רק על ידי פסיכיאטר מוסמך המתמחה בטיפול בנשים בהריון, וכדאי לדעת כי כיום יש בשוק תרופות יעילות ובטוחות לשימוש בתקופת ההריון.

התרופות המומלצות לנשים הסובלות מדיכאון בהריון הן לרוב תרופות מקבוצת ה-SSRI, לדוגמה ציפרלקס, פריזמה, לוסטרל ורסיטל. אמנם, לא מעט נשים חוששות מהתרופות בזמן ההריון, אך מחקרים הוכיחו את יעילות ובטיחות התרופות והן אינן משפיעות על התפתחות העובר או על תמותה ותחלואה של עוברים.