Site icon מקומונט לוד

הגישו נגדכם כתב אישום בגין תאונה קטלנית – מה עושים?

מבין תאונות הדרכים הקורות בדרכים, הקטלניות הן הנוראות מכל. הן יוצרות בעיות מהותיות לשני הצדדים, הנפגע מאבד חייו ובני המשפחה נותרים המומים. הפוגע חווה אף הוא בעיות נפשיות ואחרות.

הבעיות הנפשיות הן רק חלק קטן מהאחרות. בעיה עיקרית לפוגע היא כתב אישום תאונה קטלנית המוגש לאחר בירור נסיבותיה. בכל תאונה עם נפגעים מגיעים בוחני תנועה משטרתיים לזירה כדי לבדוק את נסיבותיה ולקבוע את האשמים לה. צריך  לציין, כי לא כל תאונה קטלנית נגרמת בשל אי ציות לחוקי התנועה קיימים, בהחלט קיימים מצבים בהם הנהג האשם הינו נורמטיבי לחלוטין, בעל וותק נהיגה וללא הרשעות קודמות בתחום התעבורה. תאונות אלו קורות, איפה לרוב, בגלל חוסר זהירות ורשלנות רגעית.

שני סוגים תאונות

תאונות עקב אי ציות לחוקי התנועה הם בין היתר: נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת, חציית פס הפרדה רצוף, חציית צומת ברמזור אדום ועוד. הדו”ח מוגש לפרקליטות והיא אשר קובעת אם יש מקום להגיש תביעה נגד הפוגע, אם מדובר בנהג נורמטיבי שטעה, או בנהג שעבר על החוק, ובנוסף, גם ביצע עבירה פלילית. נגד הנהגים האשמים ניתן לפעול במספר דרכים. אחת הראשונות היא פסילה מנהלתית של הרישיון על ידי קצין משטרה לתקופות שונות הנקבעות על פי חומרת העבירות והנזקים. במקרים חמורים החוק אינו מאפשר שיקול לדעת לקצין המשטרה והוא חייב לנהוג על פיו.

תאונת דרכים קטלנית. צילום: משטרת ישראל

תהליך הגשת כתב אישום

תוכן כתב אישום תאונה קטלנית נקבע על פי פרמטרים שונים. ביניהם, אם הנהג הינו נורמטיבי ומדובר בטעות, בנוסף, תוצאות העבירות וכדומה. על פי זה גם נקבעת האשמה. האם היא עבירת פשע שהעונש עליה כבד או עבירת עוון אשר העונש עליה קל יותר. לצורך העניין: הריגה היא חמורה לעומת גרימת מוות ברשלנות שהינה קלה יותר. התהליך המוביל לכתב אישום מתחיל לאחר שבוחני התאונות בדקו את התאונה על כל היבטיה. התביעה המשטרתית נחשפת לחומר וממליצה אם להגיש כתב אישום או לגנוז את התיק. לפרקליטות יש את הסמכות להחליט על גורל התיק, וכאשר היא מחליטה בעת הגשת כתב אישום היא מודיעה על כך לחשוד. יש לו זכות להגיש ערעור ואז הוא ו/או עורך דינו יוזמנו לשימוע שבעקבותיו תתקבל ההחלטה סופית.

ייצוג בבית משפט

עורך דין תאונות דרכים מתמחה בייצוג נאשמים בתביעות כאלו. כאשר הוא מקבל את התיק לידיו הוא יגבש כתב הגנה שנועד להוכיח חפות לקוחו או להתמקד בטענה שיש נסיבות מקלות. במקרים של הריגה, העונש המקסימאלי יכול להגיע ל 20 שנות מאסר, ובעת גרימת מות ברשלנות, העונש המקסימאלי יכול להגיע ל 3 שנות מאסר. הישג ייחשב, כמובן, בזיכוי מוחלט אבל כל הפחתה מהעונש המרבי תיחשב, במקרים רבים, להישג. כך, עם קבלת עונש מאסר מופחת מהמקסימאלי, המרה לעבודות שירות וכדומה.