Site icon מקומונט לוד

החידושים בתחום בניית בתי כנסת בשנת 2020

ענף הבנייה מתפתח ומתחדש כל הזמן, יש שיטות בנייה חדשניות ומתקדמות טכנולוגית לצד חומרים חדשים המשמשים לבנייה ולהקמת בניינים מודרניים ואיכותיים יותר. החידושים בענף הבנייה אינם פוסחים על מתכנני בתי הכנסת בישראל, וחשוב לזכור כי בית כנסת הוא בניין המוקם לצרכי תפילה, והמבנה מהווה חלק מרכזי בארכיטקטורה הסאקראלית ובמרחב הציבורי.

מאחר והאוכלוסייה בישראל צומחת במהירות בהשוואה למדינות ב-OECD ובגלל השינויים הדמוגרפיים בכל הארץ, יש תנופת בנייה עצומה בכל היישובים, גם בערים הקטנות בפריפריה, וכתוצאה מכך יש לתכנן בתי כנסת חדשים כדי לספק שירותי דת לשומרי המסורת, לדתיים ולחרדים. כיום רוב המבנים שמוקמים לצרכי תפילה מבוססים על שיטות הבנייה המהירה.

תכנון אדריכלי של בתי כנסת המותאם לכללי ההלכה היהודית

שכונות חדשות מוקמות בכל הארץ, וכאשר מתכננים פרויקט מורכב של בנייה רוויה יש לכלול בתכנון הכללי גם מוסדות ציבור, פארקים ומתקני נופש ופנאי לתושבים העומדים לאכלס את השכונה. כדי להנגיש את שירותי הדת מקימים בתי כנסת רבים בכל הארץ, בהתאם לשינוי הדמוגרפי, והמבנה צריך להתאים לכללי ההלכה ולסביבה.

בית כנסת בברוקליין, מסצ’וסטס. צילום: קלי סיקמה

כדאי לדעת כי על פי ההלכה היהודית אין לבנות בתי כנסת חדשים המזכירים מבחינת צורה או מבחינת תוכן בתי תפילה של גויים, לכן האדריכל המתכנן חייב להיות טהור בשאיפות שלו לגבי התכנון האדריכלי של בית הכנסת, אך הוא יכול לתכנן מבנה מרשים ויוקרתי עם מוטיבים יהודיים, בהתאם לכללים הנהוגים.

רבנים רבים עסקו בסוגיה של התכנון האדריכלי לבתי כנסת חדשים בעידן המודרני, ויש רבנים הטוענים כי שיטות הבנייה המודרניות עלולות לסכן את רגש הכבוד למבנה בית הכנסת אם מתמקדים ביופי ובהקמת מבנה מרשים, מאחר ולדבריהם בית כנסת צריך להפעיל את הרגש הדתי וליצור חיבור בין חברי הקהילה. יחד עם זאת, בתי הכנסת צריכים להתאים למאפייני השכונה וקהל המתפללים, לכן יש לשיטות הבנייה הקלה יתרונות רבים. מעבר לחיסכון בעלויות הבנייה אלו מבנים עמידים ומודולריים שמשך הבנייה שלהם קצר משמעותית בהשוואה להקמת בית כנסת בשיטות הבנייה הקלאסיות והוותיקות.

בנייה מהירה של בתי כנסת

בעקבות גלי העלייה לישראל מאז הקמת המדינה החל משרד הדתות לפעול להקמת בתי כנסת רבים, בתקופה קצרה מאוד, כדי לספק מענה למגזר הדתי והחרדי ולציבור שומרי המסורת. לכן, ניתן לראות בתי כנסת שהוקמו בעשורים האחרונים הנראים שונים זה מזה כאילו אין כל תכנון אדריכלי קבוע מנחה את אנשי המקצוע כיצד להקים בית כנסת. כיום, משרד הדתות מתמודד עם אתגרים מורכבים יותר כאשר עליו להקים בתי כנסת חדשים, בעיקר בשכונות החדשות ועקב תנופת הבנייה הממשיכה במרץ בכל רחבי המדינה.

יש כמה תנאים מחייבים לבניית בתי כנסת:

הקמת בתי כנסת באמצעות שיטות של בנייה מהירה מבטיחה חיסכון בזמן ובמשאבים, המבנה עמיד יותר בפני רעידות אדמה ומספק בידוד תרמי יעיל המבטיח חיסכון בהוצאות המיזוג ושמירה על טמפרטורה יחסית אחידה בחללי הפנים.