Site icon מקומונט לוד

הישג לעיריית לוד: לראשונה נתן בית המשפט צו ביניים על תהליכי טיסה נגד רת”א

למרות הצו - רעש המטוסים לא פוסק גם בשעות הלילה המאוחרות. צילום אילוסטרציה: אביחי טבק/Pixabay

בית המשפט המחוזי בלוד, בהחלטה תקדימית, נתן צו ביניים לפיו מעתה ואילך, יינתן לתושבי לוד “חלון שקט” של שש שעות בכל לילה מבלי שההחלטה מוגבלת בזמן || השופט סטולר: “עולה לכאורה כי אנשי רשות שדות התעופה הביאו את פרנסי לוד לכלל טעות.. התנהגות מעין זו של רשות ממלכתית איננה התנהגות שבתום לב” || ראש העיר עו”ד יאיר רביבו: הישג אדיר ללוד! ניצחנו בעתירה וקיבלנו צו ביניים תקדימי, זו פעם ראשונה שיש פה החלטה מעשית לשינוי נתיבים”.

עיריית לוד עתרה לבית המשפט המחוזי בלוד, כנגד רשות התעופה האזרחית (רת”א), שר התחבורה, השר להגנת הסביבה ורשות שדות התעופה (רש”ת), בבקשה למתן צו ביניים המורה לרת”א לאסור מעבר מטוסים בהמראה מעל לוד כל עוד לא ייקבע גובה מזערי לטיסות מעל העיר או מגבלות רעש, ולחלופין צר המורה לרת”א לאסור המראות שלא בנתיב עפ”י התוואי שסומן בהודעת רש”ת (מסלול ירוק), וזאת בשל מטרד רעש בלתי סביר, המתחיל בשעה 05:30 לפנות בוקר ומסתיים בשעה 01:00 בלילה, כתוצאה מהמראת מטוסים.

העתירה הוגשה ב-31.10.19 ע”י עו”ד נרי ירקוני, טיס ג’מבו בעברו, אלוף משנה במילואים אשר כיהן כראש המינהל לתעופה אזרחית, וע”י עו”ד אמיר בירנבוים ממשרד עו”ד עופר שפיר, והיא נדונה בפני השופט אחיקם סטולר, סגן הנשיאה, בשני דיונים דחופים שהתקיימו ב-3 וב-5 לחודש, כאשר בשני הדיונים ניכר היה כי השופט מכיר בטיעונים המוצדקים והענייניים של עיריית לוד, ירד לעומקם של דברים ולא אחת מתח ביקורת חריפה כנגד ההתנהלות של המשיבים, בכך שהטעו את ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו ואנשי העירייה.

“עולה לכאורה כי אנשי רשות שדות התעופה הביאו את פרנסי לוד לכלל טעות והביאו אותם להאמין שפניית הפרסה תבוצע מעל חלקו המערבי של יער בן שמן. התנהגות זו אינה הולמת גוף ממלכתי” ציין השופט בהחלטתו כשהוא מפרט מדוע לא חשבו ברש”ת כבר בחודש מאי, כאשר תוכנן השינוי במסלול 12, כיצד לחסוך את נזקי הרעש מתושבי לוד. “תמהני מדוע לא נתנו המתכננים את דעתם על מטרד הרעש שיחוו אנשי העיר לוד, והדרך הפשוטה למנוע מטרד זה, על ידי הסטת הטיסות הממריאות ממסלול 12 באופן שיבצעו את סיבוב הפרסה מעל צומת כביש 1 עם כביש 443, מעל איזור שאינו מיושב – השוליים המערביים של יער בן שמן”.

השופט סטולר ממשיך בביקורת הקשה ומציין כי נתיב ההמראה ממסלול 12 נבחן בפועל בין התאריכים 27.10.19 ל-3.11.19 כשבמהלך ימים אלה בוצעו 471 המראות. “אף לא אחת מ-471 הטיסות הללו התקרבה למסלול הירוק, כאשר מרכז הסיבוב הוא מעל 0אחת משכונות לוד שנמצאת בצידה המזרחי של העיר. התנהגות מעין זו של רשות ממלכתית איננה התנהגות שבתום לב”.
בסיכום הדיון נתן השופט צו ביניים לפיו יינתן לתושבי לוד “חלון שקט” של שש שעות בכל לילה בין השעות 23:30 ל-05:30, חשוב לציין כי הנהנים מההחלטה הם גם תושבי גנתון והישובים הסמוכים אשר הגיעו לדיונים בבית המשפט.

מטוס ממריא מעל בתי בתושבים. לוד, הבוקר. צילום: אביחי טבק

משמעות ההחלטה התקדימית: השופט לא הגביל את ההחלטה בזמן, כך שהיא תישאר תקפה מעתה ואילך. לעניין זה רומז השופט לרת”א להיערך בהתאם: “נוכח העובדה שיש סיכוי שגם לאחר שיסתיימו עבודות האחזקה במסלול 08-26 יהיה שימוש במסלול 12, מומלץ לרשות התעופה האזרחית, האחראית על תכנון מסלולי טיסה, לתכנן את מסלול 12 כך שסיבוב הפרסה יהיה כפי ששורטט במפות שהוצגו לעותרים כנתיב ירוק. נראה על פניו שתכנון כזה יפתור את בעיית הרעש שמטרידה את תושבי לוד ולא יגרום למטרד רעש במקום אחר”.

המשמעות השנייה: ההחלטה היא תקדימית בכך שזו פעם ראשונה שהוכרז עוצר המראות מעל עיר בישראל. כלומר, אין אף מקום בישראל שיש לו את הפריבילגיה שהושגה בלוד. כיום, עוצר ההמראות הכללי מתייחס לשעות 02:00 – 05:30 בעוד שלוד קיבלה עוצר המראות של 6 שעות, כאמור בין השעות 23:30 ל-05:30.

זאת ועוד, בית המשפט מכיר בצורך של תושבים בשקט ושינה ערבה על פני הצורך בטיסות.

ההפגנה שנערכה בחודש אוגוסט אחרון.

“הישג אדיר ללוד!” ציין ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, “ניצחנו בעתירה בעניין רעש המטוסים וקיבלנו צו ביניים, שזה דבר תקדימי מאוד. במשך השנים היו עשרות עתירות בנושא זה שנזרקו על הסף מבלי שכמעט התקיים דיון. במקרה הנוכחי, בשל הטיעונים המוצדקים שלנו התקיימו שני דיונים דחופים, שכל אחד ארך למעלה משלוש שעות, כבוד השופט ירד לעומקם של דברים, הבין את המטרד הקשה לתושבי לוד, הבין שהעתירה עניינית, לא קנטרנית, לא ביקשנו לעצור את המראות המטוסים, לא ביקשנו לעצור את שיפוץ מסלול ההמראות הראשי, ביקשנו שייצמדו להתחייבות שלהם להעביר את המטוסים שימריאו מזרחה מעל ליערות בן שמן כדי שיגיעו מעל לוד בגובה כזה שיגרום פחות רעש ומטרד. אני חייב לציין שהשופט צידד בעמדתנו במאת האחוזים בכל מהלך הדיון, ואין ספק שזו פעם ראשונה שיש פה החלטה מעשית לשינוי נתיבים”.