Site icon מקומונט לוד

הסיכונים הקיימים בתהליכי גמילה וההתמודדות איתם

credit Canva

כשאדם שהתמכר לאלכוהול או לסמים, וגם לאופיואידים או תרופות פסיכיאטריות, מגיע למרכז גמילה, זהו הצעד הראשון – והחשוב מאוד – בדרך לחיים טובים יותר עבורו. הכרה בבעיה מאפשרת לפתור אותה, ומן הסתם הידע הקיים אצל צוות המרכז יסייע לו להתגבר על ההרגל המזיק. יחד עם זאת חשוב לקחת בחשבון שגם במהלך הגמילה קיימות סכנות מסוימות, וחשוב להיערך לקראתן.

קריז

לאחר שהגוף מתרגל לקבל את אותם חומרים שמשפיעים על מערכת העצבים באופן עוצמתי, הפסקת הצריכה של הסם, האלכוהול או משכך הכאבים עלולה לפתח תגובה חריפה – קריז. בין התסמינים שמופיעים בשלב הראשוני של הגמילה ניתן לציין דופק מואץ, נשימה מהירה, עלייה בלחץ הדם, כאבים בשרירים, רעידות, שלשולים, הקאות ועוד. ישנם גם מקרים שבהם הכמיהה לסם מייצרת סכנת חיים, ולכן נדרשת השגחה צמודה מצד צוות רפואי מיומן.

חרדות

טיפול גמילה מסמים או אלכוהול עלול להיות מלווה גם בתסמינים נפשיים קשים. בפרט מופיעות הפרעות בשינה וחרדות. על-מנת לאפשר לאדם לטפל בהצלחה בהתמכרות יש צורך במענה אפקטיבי גם למצוקות אלה. דרך אחת היא לבצע את הגמילה באופן הדרגתי – פעולה זו ננקטת כשמדובר על גמילה מתרופות פסיכיאטריות וגם ממשככי כאבים. דרך פעולה אפשרית שנייה היא להיעזר בתרופות נוגדות חרדה, כמובן תוך הקפדה שלא להמיר את ההתמכרות בסם להתמכרות בכדורים אלה.

חזרה להרגל המזיק

גם אחרי שהשלב הראשון של טיפול בהתמכרות לאלכוהול, תרופות או סמים מושלם בהצלחה והגוף כבר לא זקוק לחומר הבעייתי, הנפש עדיין זקוקה לאותה הסחת דעת. בהקשר זה חשוב להבין שהתמכרות מכל סוג שהוא היא תוצר של אישיות בעלת מאפיינים מסוימים שמובילים לאותו אובדן שליטה. בהתאם נדרש טיפול רגשי יסודי שמאתר את שורשי ההתמכרות ומנכש אותם.

התמודדות עם מהמורות בהמשך הדרך

אדם שיוצא ממרכז גמילה הוא אדם נקי ובנוסף הוא מצויד בכלים יעילים להתמודדות עם המציאות, לרבות הרבדים הפחות נעימים שלה, גם בלי אלכוהול או סמים. יחד עם זאת עדיין ישנו סיכון של נפילה לבורות ולכן תהליך גמילה אפקטיבי באמת יכלול גם בניית מעגלי תמיכה מהמשפחה ומהסביבה הקרובה. במרכז ‘רוח בכפר’ מטפלים בהצלחה בהתמכרויות מכל הסוגים, בדיסקרטיות מוחלטת ובהתאמה מלאה של התהליך למאפיינים הייחודיים של כל אדם. לקבלת ייעוץ ראשוני חייגו 054-6033858