Site icon מקומונט לוד

העברת בעלות לרכב לאחר פטירת בעליו

כאשר אנו מעוניינים לקנות רכב שאיננו יד ראשונה, ישנם מספר צעדים שעלינו לנקוט. לאחר שהחלטנו שברצוננו אכן לקנות את הרכב המדובר, בדקנו אותו, סיכמנו את המחיר ואופני התשלום, מגיע שלב העברת הבעלות על הרכב. לפני שלב העברת הבעלות יש לבדוק האם הרכב משועבד או מעוקל – דבר שאינו מאפשר להעביר את הבעלות על הרכב.

לפי התקנות בישראל האחריות על העברת הבעלות הינה של המוכר, אולם גם הצד השני יכול לעשות זאת ופעמים רבות הם מחלקים ביניהם את התשלום. בדרך כלל הדבר מתבצע בסניף הדואר הסמוך, אליו הולכים שני הצדדים. עליהם להיות מצוידים בתעודות הזהות שלהם וברישיון הרכב. ניתן לבצע זאת גם על ידי מיופה כוח, ובשנים האחרונות ישנה אפשרות אף לעשות את כל התהליך באופן מקוון באינטרנט.

ישנם מספר מקרים שבהם אין אפשרות להעביר את הבעלות באופן מקוון ויש לגשת למשרד הרישוי לשם כך, דוגמת קטינים, רכבי תיירות, נכים בעלי פטור מתשלום אגרה ורכבים לצרכים דיפלומטיים. באופן טבעי זהו הליך שנעשה פעמים רבות ועם השנים נהיה פשוט ונגיש מאוד.

מה קורה לאחר פטירת בעלים של רכב? כיצד מבצעים העברת בעלות במידה וצד אחד כבר אינו בחיים אך יש צוואה המורה על העברת הרכב הלאה?

כאשר אדם נפטר, משרד הרישוי מאשר לו להנפיק חידוש של רישיון הרכב למשך שנה אחת עד שקרוביו יוכלו לסדר את ענייניו. בזמן זה המשפחה נדרשת לרשום את הבעלות על הרכב. לצורך תהליך זה יש לבוא למשרד הרישוי ולשלם אגרה מסויימת.

צילום: קרלה אלכסנדר, unsplash

לאחר מכן ניתן לבצע העברת בעלות קבועה – עם רישיון הרכב, צו קיום צוואה, ותעודת זהות, וכך ניתן לבוא למשרד הרישוי והם מעבירים את הבעלות באופן קבוע. תהליך זה מתבצע ללא אגרה אך הינו אפשרי אך ורק אם הנפטר ציין בצוואתו באופן מפורש את המוטבים אליהם רוצה להעביר את הבעלות.

במקרה כזה הם יורשיו החוקיים ויש להם את הרשות המלאה לעשות איתו כרצונם, לאחר שיחליטו מה ברצונם לעשות עם הרכב וירשמו אותו לפי החוק במשרד הרישוי – בין אם ברצונם להשאיר אותו אצלם ובין אם הם מעבירים אותו לשימוש בעלים אחרים.

כיצד מבצעים העברת בעלות במקרה שאין צוואה או מסמך רשמי המורה על הבעלים החדשים של הרכב? מה קורה בעת מכירה הרכב במקרה כזה? האם ניתן למכור אותו בכלל?

כאשר אין צוואה או מסמך רשמי המורה על העברת בעלות לאדם מסוים, ישנן כמה אופציות. אם האדם הרוצה להעביר את הרכב לרשותו הוא בן או בת הזוג של הנפטר, הוא יכול לעשות זאת ללא אגרה במשרד הרישוי עם הוכחת נישואין או ידועים בציבור. באם אין זה כך, ימונה עורך דין שיהיה אחראי על חלוקת הצוואה ליורשים הטבעיים – ואז הבעלות תועבר כפי שציינו לעיל – המוטבים שימונו לכך יוכלו לקבל חידוש לשנה עד שיסדרו את ענייניו ואז יוכלו להחליט מה ברצונם לעשות עם הרכב.

בכל המקרים המורכבים יותר, בהם אין בהירות בין משום שמצויינים מספר יורשים בצוואה ובין אם לא מצויינים יורשים כלל, ואף במקרים בהם לא ברורה חלוקת הרכוש – ממונה עורך דין המומחה לנושא שעליו ליישב את כל הבעיות שעולות במקרה.