Site icon מקומונט לוד

הפרפרים מובילים שינוי: תכנית חדשה בחינוך המיוחד

החינוך בעיר ירושלים מתחדש, ומגיע גם אל החינוך המיוחד- “תכנית פרפרים” הושקה בבית החולים אלי”ן בהשתתפות מעל מאה אנשי חינוך. התכנית היא חלק ממהפכת היזמות החינוכית החדשנית שפועלת מהשטח לתוך בתי הספר בליווי עירוני. התכנית תאפשר למורים ומנהלים להוביל בתי ספר מצויינים משמעותיים אשר יחבקו כל תמיד ותלמידה בירושלים.

 

ביום שני השבוע הושקה תכנית “פרפרים” שמטרתה לחלום וליצור חדשנות פדגוגית בחינוך המיוחד. התכנית פונה אל קהילת אנשי החינוך המיוחד ומהווה פלטפורמה לגיבוש ולמימוש רעיונות ויוזמות פדגוגיות. מטרת התכנית היא להצמיח, לעודד חשיבה מחוץ לקופסה, להוביל וללוות את אנשי החינוך בתהליכי החשיבה והביצוע של יוזמותיהם. התכנית היא פרי יוזמתם של מינהל החינוך בעיריית ירושלים באמצעות “ביתא מחנכים” – המוביל את החדשנות החינוכית בעיר, בשיתוף משרד החינוך. הפעלת התכנית תלויה באישור תקציב 2018 ע”י הועדה המשותפת לעירייה ומשרדי האוצר והפנים.

“פרפרים” מציעה לצוותי החינוך ערבי השראה של יזמים פורצי דרך בחינוך המיוחד, מאיץ חדשנות המעודד ומלווה את בתי הספר לפתח את היוזמות והרעיונות החדשניים שלהם. עוד מציעה התוכנית ליווי ויעוץ של מומחים מארגון “פרזנטנס”, כמו גם תקציבי פיתוח למימוש היוזמות. כיוון נוסף של התוכנית הוא סיוע בפיתוח תהליכי עומק במטרה לעזור לבתי הספר, הרוצים להתחדש, אך טרם גיבשו רעיון וחלום חינוכי שיביא לשינוי פדגוגי. פיתוח הרעיונות וגיבושם ילווה על ידי החברה “VAYOMAR”.

באירוע הפתיחה שהתקיים בבית חולים אלי”ן הוצגו מספר יוזמות פדגוגיות שכבר קיימות ופועלות בבתי הספר של החינוך המיוחד,

“תכנית פרפרים”. תמונה באדיבות: אתר pixabay.

כדי להעניק השראה וכיוון לחולמים וליוזמים הבאים. אחת מהיוזמות היא של גיל קרסנטי, אשר ייסד את אולימפיאדת המדעים לחינוך המיוחד שבמסגרתה מתקיימת תחרות מדעים, שהמשתתפים בה הם ילדי החינוך המיוחד. התכנית “נגישות=רגישות” של בית הספר אלונים, בה מיפה בית הספר את השכונה ע”פ מקומות נגישים ולא נגישים לכיסאות גלגלים. תכנית נוספת היא של בית הספר אלבאסמה: “תורמים ונתרמים מהקהילה” שמטרתה חיבור בין הקהילה לבין ילדים על הספקטרום האוטיסטי באמצעות פינת קפה, פינת חי וסדנאות שונות המתקיימות בבית הספר ופתוחות לקהילה. יוזמות נוספות שהוצגו הערב היו לימודי תכנות ורובוטיקה באמצעות טאבלטים ועזרים טכנולוגיים שונים.

התכנית נמצאת בתקציב 2018 והפעלתה תלויה בהחלטת הועדה המשותפת לפתרון משבר התקציב.

נועה פחימה, מנהלת האגף לחינוך מיוחד: “החינוך המיוחד ביסודו פורץ דרך בתחומים הפדגוגיים השונים כמו למידה מותאמת אישית והתאמת התכנים לכל ילד וילדה. אנחנו רוצים להגדיל ולהרחיב את השינוי והצמיחה, וליצור יחד קהילה חדשנית מובילה בכל מסגרות החינוך המיוחד, בכל המגזרים. חשוב לנו שהצוותים שלנו יחלמו ויגשימו, ואנחנו מאמינים כי “אפקט הפרפרים” יצמיח את קהילת החינוך המיוחד בפרט וקהילת החינוך בעיר בכלל”.

זיו בר, מנהל ביתא מחנכים: “מנהל חינוך ירושלים פועל רבות להצמחת חדשנות שצומחת “מלמטה למעלה”: יזמות המבוססת על רעיונות ויכולות של אנשי חינוך ירושלמים בשילוב מיומנויות מה-Eco-System היזמי טכנולוגי הקיים בעיר. החינוך המיוחד נמצא בקדמת החזית הפדגוגית בכל הקשור לתוכניות לימוד מבוססות למידה מותאמת אישית. אנו מצפים לקחת חלק בתהליך הליווי ואת הפתרונות שיפותחו להפיץ בבתי ספר נוספים במערכת החינוך העירונית”.