Site icon מקומונט לוד

השמנת יתר – הידעתם כי לא תמיד היא באשמתכם?

רבים הם הסובלים מהשמנת יתר, אף ילדים. הדבר יכול לנבוע מגנטיקה, או מאופי התנהגות מסוים, כמו למשל ישיבה ממושכת למול המסכים, או בעבודה. התנהגות בלתי רצויה, כדוגמת – שימוש בתרופות, חוסר פעילות פיסית, דפוסי תזונה לקויים – כל אלו ועוד עשויים לקדם השמנת יתר. השמנת היתר עשויה להביא לכדי מחלות לבביות, סרטן, סוכרת, בעיות נפשית, ובאופן כללי – לירידה באיכות החיים.

האם לגנטיקה יש תפקיד בהשמנת יתר?

האמת היא, שהדעות חלוקות בכל מה שקשור לגנטיקה ולהשמנת יתר. מי שמתנגד לדעה הרווחת שיש קשר הדוק בין גנטיקה לבין השמנת יתר, טוען כי אי אפשר להאשים שינויים גנטיים בבני האנוש, אשר אחראיים למצב של עודף השמנה. כמו כן, האופן שבו בני אדם מגיבה לסביבה המקדמת צריכה של מאכלים רווי קלוריות וחוסר פעילות פיסית, יכולים לרמז על קשר מסוים של השמנת היתר. ובאופן יותר ספציפי, גנים למעשה מכתיבים לגוף האדם הוראות לשינויים בסביבתו. שילובים שונים של כמה גנים יכולים בהחלט לתרום להשמנת יתר, וזאת באמצעות הגברה של הצורך לאכול, מתוך רעב תמידי. לפעמים, דפוס מובהק של השמנת היתר כחלק מהגנטיקה מתרחשת בשל וריאנט מסוים של גן אחד. אבל, בסיכומו של דבר, השמנת היתר נגרמת בעיקרה מתוצאה של אינטראקציות מורכבות של גנטיקה ושל גורמים סביבתיים שנשארו עלומים עד עצם היום הזה.

האם מחלות ותרופות יכולות להביא לכדי השמנת יתר?

אך אי אפשר להאשים את הגנטיקה בכל הבעיות שלכם, הלא כן? זה הזמן להתבגר ולהבין לאשורו מה עוד יכול לגרום לתופעה של השמנת יתר. אחת הבעיות, שמסבה בהכרח להשמנת יתר, קשורה לכל מיני מחלות שגורמות להעלות במשקל הגוף. מחלות כמו לדוגמה סוכרת. וכאשר חולים, מן הסתם נוטלים אף תרופות. יש תרופות שבהחלט יכולות לתרום להשמנת יתר, כמו למשל – תרופות כנגד דיכאונות, או לחלופין תרופות כסטרואידים. על פי מחקרים רבים שנעשו בתחום, נמצא כי תרופות שכאלו עשויות לגרום לבעיה באיזוני האנרגיות, וכפועל ישיר להשמנת יתר. על מנת לוודא מה הסיכונים שלכם להשמנת יתר, הגיעו לביקור אצל רופא המשפחה שלכם, והוא יבחן את ההיסטוריה הרפואית שלכם, הרגלי הבריאות והרגלי התזונה שלכם, וינסה לבודד את ההשפעה של התרופות ושל המחלה עליכם, כמו גם על הגורמים הפסיכולוגיים שעשויים לתרום לבעיית השמנת היתר, ושמקשים עליכם לרדת במשקל, חרף כל המאמצים שלכם.

צילום: CANVA

מה הן ההשלכות הבריאותיות של השמנת יתר?

קיימות המון השלכות בריאותיות כתוצאה מהשמנת יתר. נראה כי קצרה היריעה מלהכיל את כולן. בכל זאת, החלטנו להציג לפניכם את הרוב, בתור היותכם סובלים ממצב של השמנת יתר, ונמצאים בסיכון מוגבר לבעיות בריאותיות, כדלקמן –