Site icon מקומונט לוד

השמנת יתר – כל הנזקים שלה שטרם התוודעתם אליהם

אף אחד באמת לא אוהב להיות שמן יתר על המידה. למרות המיתוס, כי אנשים שמנים הם שמחים יותר, אם הייתם שואלים אותם, ברגעים של ווידוי אישי ושל כנות מלאה, הם בוודאי היו אומרים לכם, כי המצב של השמנת יתר אינו אידיאלי למדי. הסובלים מהשמנת יתר מוגדרים ככאלה כאשר משקל הגוף שלהם גבוה מן המשקל הנורמטיבי. עסקינן אודות מחלה, לכל דבר ועניין. מחלה שעשויה להסב להרבה נזקים. לנזקים בדמות של מחלות, לרבות – דום נשימה בעת השינה בלילה, סוכרת, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, וכיוצא בזאת. ושלא נדבר על איכות החיים שנפגעת…

מה הקשר שבין השמנת יתר לבין מחלת האלצהיימר?

ישנו קשר הדוק בין מחלת האלצהיימר לבין השמנת יתר. בהתאם להרבה מחקרים שנעשו בהיבט זה, נמצא כי מי שסובל מהשמנת יתר בגילאים מבוגרים, מגדיל את הסיכונים לחלות במחלות שקשורות לזיכרון, וחשוף לפגיעה ביכולות לחשוב בבהירות. מחלות כמו למשל – אלצהיימר או דמנציה, בשלב כזה או אחר במשך חייו.

מה ההשלכות הבריאותיות של השמנת יתר?

יש המון השלכות בריאותיות, לכל מה שקשור להיבט של השמנת יתר. ולהלן נציג בפניכם, בקצרה, את המחלות שעשויות לצוץ בהשמנת יתר, הסכיתו וקראו בעיון –

האם בעקבות השמנת יתר גדל הסיכון לבעיות בכלי דם ולשבץ מוחי?

כפי שכבר הזכרנו בכמה מלים, בעקבות השמנת יתר, גדל הסיכון לבעיות בכלי הדם ולקבלת שבץ מוחי, ולהלן נרחיב קצת על הנושא. כאשר סובלים מעודף משקל, נוצר מעין עומס על כל מערכת הדם, אשר אמונה על נשיאת הדם דרך גוף האדם, בכלי הדם, דהיינו – דרך הוורידים ודרך העורקים. בעיה שכזאת מגדילה את הסיכונים לסבול מנזק במוח, או מקבל שבץ. כאשר סובלים מהשמנת יתר, נחשפים לכל מיני היבטים של סיכונים לחטוף שבץ מוחי. הגורמים שמהווים סיכון לכך, הם למשל – סוכרת מסוג שתיים, שנקראת אף תסמונת מטבולית, בעוד החולה סובל מכמה מחלות, מחלות לבביות, דום נשימה חסימתי בעת שינה, יתר לחץ דם, או כולסטרול גבוה, וכיוצא בכך.

תמונה: canva

האם השמנת יתר גורמת להפרעות בנשימה?

ניתן להגיד, באופן מובהק, כי בני אדם שסובלים מן התופעה של השמנת יתר, הם בעלי יכולת נשימה מועטה למדי. קשה להם לנשום הרבה אוויר, ולהכניס ולהוציא את האוויר, באותו אופן שלשאר האוכלוסייה. החולים הללו מצויים ברמת סיכון מרבית יותר ופגיעה להתרחשות של הפרעות נשימה שונות, לזיהומים בדרכי הנשימה, ולסבל ממחלת האסטמה, וכולי.