Site icon מקומונט לוד

השרה מירי רגב:”לוד היא סמל לדו קיום ולרב תרבותיות”

באירוע חגיגי ומרשים ביותר שהתקיים בחאן אל ח’ילו בעיר העתיקה, הושק מטרוז’ – המרכז החדש ללימודי מוזיקה מזרחית-אתנית בלוד, במעמד שרת התרבות והספורט מירי רגב. במהלך ערב ההשקה החגיגי הופיעו תלמידי המטרוז’ כיחידים וכקבוצות בקטעי נגינה, וגולת הכותרת מופע מקהלה של זמרים יהודים וערבים כשבאחד ההרכבים הפליא בפיוט גם ראש העיר עו”ד יאיר רביבו.

משמעות השם מטרוז’ היא שזירה, אריגה או “שירה רקומה”. המטרוז’ הינו בית ספר למוזיקה מז’אנר הפיוט והשירה שהיה נפוץ בצפון אפריקה והוא ישלב שירה דו לשונית בעברית ובערבית, ולמעשה מסמל את המפגש והקשר התרבותי היהודי-ערבי. זהו סגנון המסמל יותר מכל את הדו-קיום, המפגש והקשר התרבותי היהודי-ערבי, המתובל בדיאלקטים מקומיים, כיאה לעיר לוד, לפסיפס התרבויות ולרקמה האנושית שבה. במרכז לומדים תלמידים ערבים ויהודים, חילונים ודתיים, ילדים ומבוגרים. הם לומדים את המוזיקה המזרחית-ערבית לצד למידת נגינה על כלים מזרחיים כדוגמת דרבוקה עוד, כינור וכו’. מנהלי המרכז הם יורם אזולאי – היועץ המוזיקלי של התזמורת האנדלוסית, וניזאר אלחאטר – מוזיקאי תושב העיר לוד. במטרוז’ לומדים תלמידים מהעיר לוד וגם מחוצה לה.

“זהו יום חג לעיר ואירוע מכונן. ייסוד המרכז האתני בלוד הנו אבן דרך משמעותית לשימור ושיפור איכות החיים כעיר שוחרת שלום בין תושביה, וזאת באמצעות התרבות, האמנות והמוזיקה האתנית אשר מחזירה אותנו לעולמות המצויים מעבר לזמן, לחוויות האישיות, למנהגים ולערכים חברתיים, חינוכיים ותרבותיים, ואשר בכוחה לאחד וללכד קהילות רבות”, אמר ראש העיר יאיר רביבו, “תודתי לחברתי היקרה השרה מירי רגב שתומכת בלוד ומחזקת את התרבות גם בפריפריה, מחוץ ל 03. בעזרתה האדיבה זה קרה, ברוך השם. חשוב שכולם יידעו על תרומתה האדירה לתרבות בפריפריה. היה מרגש לראות על במה אחת זמרים ערבים ופייטנים יהודיים (ואני בתוכם), נגנית של עוד ערבייה לצד מתופפת דרבוקה מהגרעין התורני, וכל זה בתפאורה מדהימה בחאן חילו העתיק שלנו, שקושט באופן מרשים עם מאכלים אותנטיים. דו-קיום זו לא סיסמא – זו דרך חיים”.

השרה מירי רגב ורביבו.צילום דוברות העירייה

ראש העיר הודה לכל השותפים להגשמת החלום, למשרד התרבות, לרשת המתנ”סים בלוד, למרכז ופיוט ושירה באשדוד, ולתזמורת האנדלוסית הישראלית. “יחד נעשה בע”ה את הכל כדי לפתח את המרכז החדש אשר ללא ספק ישים את עירנו על מפת הפיוט והשירה הישראלית”.

בערב המיוחד השתתפו תושבים יהודים וערבים, סגני ראש העיר וחברי המועצה, וכן מנכ”ל משרד התרבות והספורט יוסי שרעבי, יו”ר המרכז לפיוט ושירה באשדוד מוטי מלכה שהנחה את הערב, יו”ר מועצת התרבות והאמנות יגאל עמדי, וחתן פרס ישראל המשורר הלודאי ארז ביטון.

“באנו לכאן הערב לשמוח, להתרגש יחד לצלילי המוזיקה האתנית ליהנות ממנגינה מהפנטת שבאה מעומק הלב ומרחיבה את הלבבות של כולנו” פתחה השרה בדבריה, “באנו לכאן כדי להתגאות בהישג מרשים שנקרא מרכז מטרוז’, הישג מוזיקלי תרבותי ואנושי שמביא בפנינו את הדו קיום והרב תרבותיות הישראלית והשעה היפה ביותר שלהם. זהו פסקול מדויק ביותר לחזון שאותו אני מובילה והביטוי המדויק לתפקידה החברתי של תרבות ישראלית.

“השבוע נאמתי בוועידת הארץ לתרבות.חבל שהקהל הרב שהגיע לשם, לא זוכה להיות כאן היום ולראות את הזמרים, את האמנים המפארים של האנסמבל של המרכז, המורכב מתלמידים ומורים ערבים ויהודים שחיים ואוכלים ומתחברים יחד בשם האהבה למוזיקה. כאן לא מדברים כאן עושים! גם האנשים שמנסים להשתיק אותי, המבקשים לשמור על התרבות והתקציב במרחב הצר של 03, גם הם היו מבינים על מה אני מדברת ועל מה אני נאבקת לו היו עדים למפעל המרגש שהצמחתם כאן ביחד”.

השרה המשיכה בנאומה אשר זכה לתשואות רמות מצד הקהל. “רק היכולת שלנו לשלב יהודים וערבים יחד, בחברה שלנו, זו התשובה לטרור ולקיצונים. היום יותר מתמיד אני מחויבת להעצים את הקולות הללו, לתת ביטוי לייחוד של כלל המסורות, העדות והשבטים ובמקביל לטפח את המפגש הרב תרבותי של כולנו: מרכז, פריפריה, חרדים, חילוניים, יהודים וערבים. אין במה מוצלחת יותר למפגש הזה מהעיר לוד. עיר המאגדת בתוכה את הפסיפס האנושי של מדינת ישראל על כל צבעיו וגווניו. עיר שהיא סמל לדו קיום ולרב תרבותיות”.

השרה פרגנה לראש העיר במילים חמות. “אני רוצה להודות לרוח החיה שמאחורי רוחות ההתחדשות הללו בעיר לוד, לראש העיר ידידי יאיר רביבו שהאיר את לוד באורות של יצירה תרבותית וצמיחה אנושית. בתפקידיי השונים כחברת כנסת וכשרת ספורט ותרבות זכיתי להתרשם מקרוב מהמנהיגות, מהנחישות ומהחזון שלך יאיר, מהדרך שבה אתה הופך את החזון למציאות. אני בטוחה שתמשיך לעשות ושתמשיך להוביל למען העיר לוד והעיר הזאת תשמש דוגמה לכל אזרחי המדינה יהודים וערבים כאחד. עלה והצלח”.

בסיום דבריה הודתה לכל הגורמים השותפים וכן למורים ולתלמידים, יהודים וערבים כאחד. “אני בטוחה שיחד נצליח להביא את השלום”.