Site icon מקומונט לוד

זיכרון השואה והגבורה בצל הקורונה: לוד התייחדה עם זכר שישה מיליוני היהודים שנרצחו בשואה

בהתאם להגבלות הממשלה למניעת התפשטות הקורונה, נערכו אירועי הזיכרון לשואה ולגבורה בלוד, בטקס עירוני שהוקלט מראש ובשידור ישיר מבית העלמין ליד אנדרטת השואה, במתכונת מצומצמת וללא קהל ||| ראש העיר יאיר רביבו: “בעוד מגיפה עולמית נגרמת מהטבע כתוצאה מוירוס, המגפה החמורה יותר היא זו שנגרמה בידי אדם, מגיפת האנטישמיות והגזענות, שעלתה בחייהם של למעלה מ-66 מיליון בני אדם בתקופת מלחמת העולם השנייה, בהם שישה מיליון יהודים, שכל חטאם שהיו יהודים”

בצל הגבלות הקורונה, הועברו אירועי הזיכרון לשואה ולגבורה בלוד, באמצעות פתרונות טכנולוגיים בשיחות זום ובשידורים בפייסבוק ובאינסטגרם, כולל דבר ראש העיר ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, וכן סיפוריהם המרגשים של ניצולי וניצולות שואה שהעבירו את עדויותיהם, למען הדורות הבאים.

בדבריו לניצולי השואה, ציין ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, כי בכל העולם מזועזעים בימים אלה מנגיף הקורונה שהביא למותם של כ-150,000 בני אדם, מגפה שהתפשטה במהירות לכל רחבי העולם והיא מעוררת בהלה בשל מקרי המוות הרבים.

“אולם בעוד מגיפה עולמית נגרמת מהטבע כתוצאה מוירוס, המגפה החמורה יותר היא זו שנגרמה בידי אדם, מגיפת האנטישמיות והגזענות, שעלתה בחייהם של למעלה מ-66 מיליון בני אדם בתקופת מלחמת העולם השנייה, בהם שישה מיליון יהודים, שכל חטאם שהיו יהודים” אמר ראש העיר, “אל לנו לשכוח, מי שחולל את השואה היו בני אדם.  מרצחים נאצים שבמרכז האידיאולוגיה שלהם השאיפה הבוערת לרצוח כל יהודי באשר הוא, לענות, להתעלל, לגזול, לשרוף”.

ראש העיר ציין כי בישראל, חיים כיום 189,500 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות, מהם כ-4,000 ניצולי שואה בלוד, כשמתוכם 77 אחוזים כבר עברו את גיל 80, כך שהם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר בתקופה בה טרם נמצא חיסון לנגיף הקורונה. “אף שאין להשוות בין הימים החשוכים של השואה לימים אלו של סגר בבתים, עלינו כיהודים לעשות את הכל כדי לסייע לאחינו היהודים – ניצולי השואה אשר ימי הבידוד בשל התפשטות הנגיף מחזירים אותם לסיוטי השואה. משבר הקורונה סוגר את רוב תושבי ישראל בבתיהם. מצב קשה לכל אחד אך בעיקר לניצולי שואה שמוצאים את עצמם מנותקים ממשפחותיהם, וחובתנו לעשות את הכל כדי לסייע בידם לעבור את התקופה הזו בשלום”.

עם מסיכות וכפפות, בטקס העירוני בבית העלמין ליד אנדרטת השואה, ללא קהל.

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בלוד, התקיימו באופן מקוון. אמש, ערב יום השואה, התקיימה שיחה בזום עם בני פרינץ – מדריך משלחות לפולין בעמוד הפייסבוק של עיריית לוד בנושא: “מחנה ההשמדה חלמנו”. בהמשך הערב ובמסגרת זיכרון בסלון לנעור, סיפרה ליאורה גבעון על סיפור חייהם של הוריה, בשידור זום בשף הפייסבוק של יחידת הנוער לוד, ומאוחר יתר זיכרון בסלון עם יוסי אורנשטיין תושב העיר דור שני לניצולי שואה.

הבוקר, בסמוך לצפירת הזיכרון, התקיים בבית העלמין ליד אנדרטת השואה, טקס עירוני אשר הועבר בשידור חי בדפי הפייסבוק של עיריית לוד ושל ראש העיר, וכן טקס מוקלט עם ניצולי שואה מהעיר בהשתתפות התזמורת העירונית, תושבים ותיקים לצד בני נוער.

הטקס המסורתי ‘לכל איש יש שם’ אשר כלל הדלקת נרות והקראת שמות נספים ע”י בני נוער החל בשעות הבוקר וימשיך לאורך כל היום ומשודר באינסטגרם של ‘מועדון אדום’ בגני אביב.

במהלך יום הזיכרון משודרים באינסטגרם של נוער לוד ובדף הפייסבוק של יחידת הנוער, קטעי יומן מסע של בני נוער שהשתתפו במשלחת לפולין .

מעורבות בני הנוער קיבלה ביטוי בדבריו של ראש העיר: “חובתנו לעבר, לזכור, לספר, לשמר את מורשתנו ולהנחיל את הזיכרון הלאומי והאישי מדור לדור, כי בלעדיו אין לנו הווה משמעותי וערכי, ובטח לא עתיד” אמר רביבו, “ובעתיד, אחרינו, יהיו אלו בני הנוער שלנו שימשיכו לספר, להזכיר”.

ראש העיר ציין בהקשר זה כי “מדי שנה אנו מרכזים מאמצים רבים להוציא משלחות תלמידים מהעיר לוד למסע לפולין. בשלב זה, בוטלו המסעות אולם בחלוף המשבר נחדש את המסורת ככלי מרכזי בגיבוש הזהות הישראלית והיהודית של בני הנוער, במטרה לחזק בקרבם את זיקתם ומורשתם לעם היהודי, ואת ההרגשה וההכרה בדבר המחויבות האישית להמשכיות החיים היהודיים ולקיומה של מדינת ישראל”.

יהי זכרם של ששת מיליוני היהודים, וזכר הנרדפים והמעונים, קדוש ומבורך לעד. תהא נשמתם צרורה בצרור החיים. אמן.