Site icon מקומונט לוד

חוזים על מדדים

מדדי מניות הם בין המוצרים הפיננסיים המוכרים והנפוצים בתחום ההשקעות בשוק ההון, היות והם מאגדים תחתם את שווי השוק של מספר מניות, הנבחרות על פי קריטריונים מסוימים. מלבד אפשרות ההשקעה במדדי המניות עצמם, ניתן להשקיע בהם בדרך נוספת – חוזים על מדדים

מהם מדדי מניות?

השקעות בשוק ההון כוללות מגוון מכשירים פיננסיים שונים, ביניהם נמצאים מדדי המניות. מדדי מניות כוללים בתוכם מספר מוגדר של מניות וזאת בהתאם לקריטריונים וקווים מנחים ברורים, המתייחסים בעיקר להיבט הכלכלי של מניות אלו (רווחיות, נתוני צמיחה ועוד), אך גם לנתונים נוספים כמו תחומי פעילות.

בין מדדי המניות החשובים והמפורסמים ביותר, נמצאים מדד ה–500  S&P(משקלל את השווי הממוצע של 500 החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסות בארה”ב), מדד דאו ג’ונס (משקלל את שווי השוק הממוצע של מספר חברות ענק אמריקאיות) ומדד ת”א 35 ו– 125 (המשקללים את שווי השוק הממוצע של המניות המובילות בבורסת תל אביב).

אפשרויות ההשקעה והחשיבות של מדדי המניות

מדדי המניות מכילים מספר מסוים של חברות בולטות במשק, כך שמצב מדדי המניות יכול לשמש עבורנו כאינדיקציה טובה למצב הענף או השוק שמניות אלו מייצגות. במדדי המניות ניתן להשקיע בדרכים שונים, כמו בתעודות סל וקרנות מחקות, כאשר אחת האפשרויות הנפוצות והפופולאריות להשקעה במדדי מניות היא באמצעות חוזים על מדדים.

קרדיט: PIXABAY

מה זה חוזים על מדדים?

חוזים על מדדים משתייכים לקטגוריית המסחר חוזים עתידיים, באופן המאפשר לסוחר לקנות או למכור את המדדים שהוא רכש בנקודת זמן עתידית ובמחיר קבוע. מחירם של החוזים העתידיים, הוא בשמם המקצועי – נגזרים, נקבע בהתאם לשווקי המסחר המיידים, כאשר התשלום משקף את הביטחונות עבור החוזה ולא את השווי המלא של המניה.

כך לדוגמה, אם אתם מאמינים כי ערכו של מדד מסוים צפוי לעלות או לרדת, הרי שתוכלו להיכנס בפוזיציית  לונג או שורט בהתאמה ולגזור רווחים במידה ואכן התחזיות שלכם התממשו ביום פקיעת החוזה העתידי.

חוזים על מדדים – היתרון הבולט

לחוזים עתידיים קיימים מספר יתרונות, כמו היכולת למנף את ההשקעה, מסחר מסביב לשעון ואפשרויות מסחר מגוונות, אך בכל הקשור לחוזים על מדדים, ניתן להצביע על יתרון בולט במיוחד והוא – היכולת להתמקד במספר מכשירים פיננסיים מבלי להתפזר.

כדי להבין זאת לעומק, נסו לדמיין אתכם עוקבים אחר מניה ספציפית מהתחום הטכנולוגי ולאחר מכן עוברים למניה מתחום התעשייה וכן הלאה, כאשר כל מעקב כזה כרוך בחיפוש מידע, ניתוח דו”חות ועוד. באמצעות חוזים על מדדים, אנחנו יכולים למקד במספר חוזים ולהכיר אותם היטב.

לסיכום

מדדי מניות הם בין המכשירים הפיננסיים הנפוצים והמוכרים ביותר שנסחרים בשוק ההון, כשהם משקללים את שווי המניות של מספר חברות ובהתאם לקריטריונים שנקבעו מראש. אחת מאפשרויות המסחר במדדים אלו היא באמצעות חוזים על מדדים, המאפשרים לסוחר לקנות או למכור את המדדים במחיר קבוע ובנקודת זמן עתידית.