Site icon מקומונט לוד

‘חוק המואזין’ אושר בועדת השרים לענייני חקיקה

הצעת החוק ה’מואזין’ של חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) שתאסור מבתי תפילה להשתמש במערכות כריזה, דבר הפוגע במרקם איכות החיים של תושבים רבים הגרים בסמיכות למקומות אלו, אושרה בועדת השרים לענייני חקיקה. צפו בראיון של ח”כ יוגב אצל אורלי וגיא.

חוק המואזין האוסר על שימוש במערכות כריזה בבתי תפילה אושר ביום ראשון השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה. יוזמי החוק הם חברי הכנסת מוטי יוגב, מיקי זוהר, נורית קורן, מירב בן ארי, שולי מועלם ובצלאל סמוטריץ’.הרעיון לחקיקת החוק עלה בישיבה שקיים ח”כ יוגב עם חברי הבית היהודי בלוד בראשות יוסי הרוש ועמיחי לנגפלד.

אמנם הנוסח של הצעת החוק קורא לאיסור השימוש במערכות הכריזה, אך במערכת הפוליטית גוברת הסברה כי החוק ירוכך, כך שיגביל את עוצמת הכריזה ולא יאסור עליה לחלוטין.

קריאות המואזין ברחבי יהודה ושומרון וגם בערים מעורבות כדוגמת לוד מעוררת מחלוקת בשל עוצמת והן הובילו להצעת חוק חדשה המבקשת לאסור על שימשו במערכת הכריזה על מנת שלא לפגוע באיכות החיים של תושבי האזור.

מסגד בלוד.סוף להפרעות המואזין? .צילום:עמיעד טאוב

“מאות אלפי אזרחים בישראל, באזורי הגליל, הנגב, ירושלים, תל אביב- יפו ומקומות אחדים במרכז הארץ, סובלים באופן שיגרתי ויומיומי מרעש שנגרם כתוצאה מקריאות המואזין במסגדים.” נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, “רעש זה נוצר כתוצאה משימוש במערכת כריזה, המטרידה את מנוחתם של אזרחים מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות והלילה.”

ח”כ יוגב מסביר: “החוק המוצע מביא תפיסת עולם לפיה חופש הדת לא צריך להוות גורם בפגיעה באיכות החיים, ומציע כי בבתי תפילה ייאסר השימוש במערכות כריזה על מנת לקרוא למתפללים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים ולעתים אף דברי הסתה.”

יצויין כי הצעת החוק כבר עלתה בועדת השרים לענייני חקיקה בחודש מרץ 2016 ונדחתה להמשך דיון עקב אי הסכמות בועדה, כאמור לאחר עבודה של ח”כ יוגב לגיבוש הסכמות בקרב חברי הקואליציה וחברי ועדת השרים, הצעת החוק תעלה היום וצפויה לעבור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכה בחוק ובפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי מהרעש מהמסגדים “סובלים גם מוסלמים, גם יהודים וגם נוצרים. אני לא יכול לספור את הפעמים שפנו אליי אזרחים, מכל חלקי החברה הישראלית, שקובלים על הסבל שנגרם להם מרעש עודף שמגיע אליהם מכריזות בתי תפילות”.

ראש הממשלה נתניהו הוסיף כי “ישראל היא מדינה שמכבדת את חופש הדת של כל הדתות. ישראל גם מחויבת להגן על מי שסובל מעוצמת רעש יתר של כריזות. כך נהוג גם בערים רבות באירופה. כך נהוג גם במקומות שונים בעולם המוסלמי, שבהם הגבילו את עוצמת הכריזה מתוך התחשבות בכלל התושבים”

ראש העיר עו”ד יאיר רביבו שהתראיין בתקשורת מספר פעמים בשבועיים האחרונים, ציין כי בשלוש השנים האחרונות נעשו ניסיונות למצוא דרכים להתמודד עם תופעת קריאות המואזין, המהווה הפרה בוטה של חוק הרעש ופגיעה באיכות החיים של תושבי העיר, לרבות הידברות עם מנהיגי דת מוסלמים כדי להנמיך באופן ניכר את עוצמת הרמקולים, אולם עד כה ללא הואיל. עוד ציין כי עיריית לוד עשתה כל שביכולתה כדי למצוא דרכים נאותות ואת האיזון שבין החובה לשמור על איכות סביבה ומניעת רעש במרחב הציבורי, לבין שמירה על חופש דת ועל מסורת דתית-תרבותית.

ראש העיר הבהיר כי הוא והנהגת העיר “מכבדים דת האיסלם ואין שום ניסיון לפגוע בה ובתושביה הערבים של לוד, אולם בענייני חוק וסדר ובכל הקשור לרעש במרחב הציבורי, אין הבדל בין תושב יהודי לתושב ערבי. תושבי לוד כולם ואין זה משנה מהי דתם, מינם, או מוצאם, זכאים לאיכות חיים, זכאים לחיות כאן בשקט, תוך שמירה על ערכים של כבוד, סובלנות, רגישות לזולת, הידברות ושמירה על זכויות האדם”.

הבוקר התראיין ח”כ יוגב בעניין. מוזמנים לצפות בראיון.