Site icon מקומונט לוד

עיריית לוד: פרויקט עידוד המצוינות חשוב לנו והוא יימשך בכל מקרה עם או בלי פסגות

לפני ימים אחדים התבשרו הורים בעיר, אשר ילדיהם השתתפו השנה בפעילויות מרכזי הפעילות של חינוך לפסגות כי העמותה תפסיק את פעילותה בלוד בשנת הלימודים הקרובה. הסיבה – קיצוץ בתקציב שתקבל מעיריית לוד. גורמים בעירייה: “הפעלת לחץ להעלאת תקציב לא תועיל. בלוד פועל מרכז מצוינות שיודע לתת מענה הולם וראוי לתלמידי העיר”

בשבוע שעבר שלחה עמותת חינוך לפסגות, הפעילה בכ-20 ישובים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית ובהם לוד, מכתבים למאות הורים לתלמידים בעיר, בהם כאלה שהשתתפו בשנה החולפת בפעילויות העמותה בעיר וכן תלמידים שכבר התקבלו לפעילות בשנה הבאה.

עמותת ‘חינוך לפסגות’ פועלת בעיר לוד החל משנת 2011 .העמותה מפעילה תוכנית מצוינות לילדים ולנוער החיים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. במשך השנים גדלה הפעילות בלוד והתפתחה לארבעה מרכזי מצוינות חזקים ויציבים וכ- 300 ילדים בעיר לוקחים חלק בתכנית.

התכנית מעניקה תכנים מעשירים וסיוע לימודי למאות תלמידי העיר לוד. בין היתר היא כוללת תוכנית ייחודית להורים, טיולים, עשייה קהילתית, פעילות לאורך כל השנה, גם בימי החופש ממערכת החינוך הפורמלית ועוד. בשנה שעברה סיים מחזור הבוגרים הראשון בהישגים יוצאי דופן.

תלמידים מהעיר באחת מפעילויות “חינוך לפסגות” בשנה החולפת (ארכיון). צילום: חינוך לפסגות

במכתב החריג, שיצא להורים על ידי אנשי העמותה ללא עדכון אנשי אגף החינוך בעיריית לוד נכתב כי “בימים אלו אנו נערכים לקראת הפעלת התכנית בשנת הלימודים הבאה. לצערינו הרב התבשרנו על ידי העירייה על קיצוץ חלקה בתמיכה בתכנית באופן מיידי ועל אי ודאות לגבי המשך כלל תמיכתה בתכנית בעתיד הקרוב.”

בנוסף, מציינים אנשי העמותה במכתבם להורים כי “הנושא נמצא כעת בשיח עם העירייה ואף תתקיים פגישה עם ראש העיר מר יאיר רביבו, עם סגנו מר יוסי הרוש ועם מנהל אגף החינוך מר שלום עזרן. מצב זה מעמיד את המשך פעילותינו בעיר באי וודאות ומתוך האחריות הרבה שאנו חשים כלפיכם וכלפי הילדים אנו מרגישים מחויבים לדווח לכם על כך, כבר כעת, שבמידה ולא יימצא פתרון תיאלץ העמותה לשקול את סגירת המרכזים בעיר לוד כבר בסוף הקיץ הקרוב.”

בעמותת חינוך לפסגות מכחישים בתוקף כי בעצם המכתב נעשה נסיון להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות בעיר באמצעות מעורבות של הורים מודאגים וטוענים שעצם פרסום המחלוקת נוער רק על מנת לשתף את ההורים באופן שקוף במצב ולהכין אותם לכך שהפעילות, המהווה נתח מרכזי בתוכנית הלימודים שאחרי שעות הלימודים עבור הילדים המשתתפים בה עלולה להתבטל.

“נעמיד מרכזיים ברמה גבוהה ובאופן עצמאי”. יוסי הרוש. צילום: יחצ

בתגובה לדברים אומר סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, יוסי הרוש, השוהה בימים אלו בחופשה כי: “עיריית לוד משקיעה מיליוני שקלים בחינוך. הפעילות הנוכחית, המופעלת על ידי עמותה פרטית, תוקצבה בסכומים גבוהים כשחלק גדול מאוד מתוכם (כמיליון ש”ח שהם כ-50% -א.ט) הולכים למנגנון. במידה ופסגות יחליטו לצאת כבר השנה מהמרכזים – אנחנו נעמיד מרכזים לא פחות טובים באחריות מרכז המחוננים והמצטיינים שלנו”

מעיריית לוד נמסר: “עיריית לוד מפעילה תוכניות חינוכיות לעידוד מצוינות ויצירת הזדמנות שווה לכל תלמידי העיר. העירייה לא החליטה לסגור את תוכנית חינוך לפסגות אלא לבדוק את יעילותה ואיכות עבודתה.
מצער שכך בחרו בעמותה להפיץ מכתב בלתי מדויק וחסר אחריות. הפעלת לחץ ע”מ להעלות תקציב לא רלוונטית ולא תועיל. בלוד פועל מרכז מצוינות שיודע לתת מענה הולם וראוי לתלמידי העיר. פרויקט עידוד המצוינות חשוב לנו והוא יימשך בכל מקרה. ככל שתקציב חינוך לפסגות יצומצם יינתנו חלופות לתלמידים כך שאף אחד לא יפגע.”

מטעם עמותת ‘חינוך לפסגות’ נמסר: “העמותה פועלת בעיר לוד משנת 2011, בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך, עיריית לוד וכמובן עם בתי הספר בעיר.

במהלך 9 שנות פעילותה בעיר, הקימה העמותה 4 מרכזי מצוינות אותם מתפעלת לאורך השנים בעלות המחולקת לכ-70% ממקורות תקציביים של העמותה וכ-30% ממשרד החינוך ומעיריית לוד, כאשר עיקר התקציב מופנה לפעילות הישירה עם הילדים.
העמותה פועלת בשיתוף האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, ועושה שימוש במדדי בקרה והערכה, אשר נתוניהם מועברים בשקיפות לרשויות המקומיות עימם אנו עובדים.

החשש בצמצום מרכזי העמותה הפועלים בעיר, הוא בשל פגיעה אפשרית בתכנית המצוינות החינוכית שמקבלים תלמידי לוד.
פעילותה הייחודית של העמותה מעניקה לילדים מסגרת מקיפה ביותר שלא ניתנת ע”י גופים אחרים, הכוללת פעילות 4 ימים בשבוע, 12-16 שעות שבועיות, ומשלבת בתוכה מענה חינוכי, חברתי וקהילתי כאחד.
מדובר בפעילות ארוכת טווח ובעלת ערך ממשי, הן במיצוי הפוטנציאל של הילדים והן בהשבחת דור העתיד של העיר והחברה כולה.
אנו מקווים כי בשיח המשותף עם העירייה, יימצא פתרון שיאפשר את המשך פעילות העמותה בעיר.”