Site icon מקומונט לוד

חינוך מיוחד – טוב או רע?

לכיתות חינוך מיוחד יש יתרונות וחסרונות שכדאי להכיר לפני שמחליטים מה לעשות עם תלמידים בעלי לקויות למידה. רוצים ללמוד את התחום או לחילופין לרשום את הילד שלכם לבית ספר מתאים? הנה כל המידע שאתם צריכים לדעת

חינוך שניתן רק לתלמידים עם לקויות שעלולות לפגוע בתפקוד שלהם באופן משמעותי מוגדר “מיוחד” ונועד לספק מענה לצרכים הייחודיים של הילדים. מבחינת בתי הספר והגנים, תלמיד נזקק לחינוך מן הסוג הזה כאשר הוא אינו מפיק תועלת מתכניות הלימוד הקיימות. לחילופין, יש מקרים שבהם אנשי מקצוע מעריכים שהתכניות עצמן לא מתאימות לילד ולא עונות על צרכיו.

בעבר נהוג היה לראות רק את היתרונות של חינוך מיוחד אך כיום ברור שיש לו גם חסרונות ושלא צריך להתעלם מהם. היכרות עם היתרונות והחסרונות יכולה לסייע למורים שנמצאים בתהליכי הכשרה של לימודי חינוך מיוחד, כמו גם להורים שילדיהם במערכת. מעבר לכך, רק באמצעות סקירת היתרונות והחסרונות ניתן יהיה לבנות מערכת לימודים תומכת ואופטימאלית עבור ילדים עם צרכים מיוחדים.

עלייה בדימוי העצמי, במוטיבציה ובביצועים

חינוך מיוחד טוב לילדים שנהנים מעלייה בדימוי העצמי בעקבות שיתוף הפעולה הקבוע עם המורה. לעומת כיתות טיפוליות שבהן מפרידים בין התלמידים, במודל ההכלה מנסים ליצור לכידות בין המורה לתלמיד ולגרום לו תחושת ביטחון.

בנוסף, היתרונות של חינוך מיוחד באים לידי ביטוי במערכת יחסים חיובית יותר בין התלמידים המתקשים ואלו שאינם מתקדים. אם פעם נאלצו תלמידים עם לקויות להתבייש בהן ואולי אפילו להסתתר, הרי שבאמצעות החינוך המיוחד אפשר להגביר אצלם את המוטיבציה ולהשיג תוצאות במבחנים ועבודות.

התאמת המערכת לתלמידים והיבדלות

המתנגדים לשילוב תלמידים בעלי לקויות בחינוך הרגיל טוענים שהמערכת אינה מסוגלת לטפל בהם בצורה נאותה. הטענה העיקרית היא כלפי מורים שלא עוברים הכשרה מתאימה, כמו גם כלפי בתי ספר שבהם אין השקעת משאבים ספציפית בצרכי החינוך המיוחד. חוץ מזה, רף הדרישות מתלמידי חינוך מיוחד נמוכות יותר מאשר בני כיתתו בחינוך הרגיל, והתוצאה היא חוסר יכולת של התלמיד להתקדם.

מעבר לכך, במקרים של היבדלות בתוך כיתה קטנה או בית ספר ללקויי למידה עלולים התלמידים להיות מתויגים ולסבול מקשיים חברתיים. צריך לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק האם זה אכן המצב, אך יש לזכור שהריחוק של תלמידים בחינוך המיוחד מקשה עליהם לעיתים להשתלב גם במסגרות חוץ ספריות כמו תנועות נוער.

בסופו של דבר, הורים שצריכים לבחור את המסגרת החינוכית של ילדיהם בעקבות לקויות למידה חייבים ללמוד את הנושא לעומק ולהכיר אותו על בוריו. עליהם לבדוק את הפער בין הילד לבין שאר התלמידים בכיתה, להכיר את האפשרויות המוצעות ולהישאר פעילים בוועדת שילוב כדי לצמצם כמה שאפשר את החסרונות ולהבליט את היתרונות של חינוך מיוחד.

תמונה באדיבות: pixabay