Site icon מקומונט לוד

חשיבותם של פסי האטה

במאמר זה נסביר מה החשיבות הגדולה בקיומם של פסי האטה, אילו סוגים קיימים ואיזה הכי יתאימו לצרכים שלכם. ראשית נסביר מה הם פסי האטה, למי שעדין לא יודע.

אז כן, פסי האטה זה ה”דבר המעצבן” הזה שגורם לאוטו לקפוץ כאשר אנחנו נוסעים במהירות. אך לדבר הזה יש חשיבות כל כך גבוהה שברגע שתבינו אותה, כבר לא תתעצבנו כאשר תעברו עליהם עם הרכב. פסי האטה, כשמם הם, נועדו להאט את מהירות הנסיעה. לרוב נתקל בפסי האטה בקרבת בתי ספר, גנים, מעברי חצייה, כבישים עירוניים, בחניונים, בכניסה לתחנות דלק ובעצם בכל מקום בו צריך להאט את מהירות הנסיעה.

אילו סוגים של פסי האטה קיימים?

סוגי פסי האטה נחלקים לשניים, האחד הוא פסי האטה קבועים והשני פסי האטה מודולארים.

פסי האטה קבועים:

פסי האטה קבועים הם בעצם ממש חלק מהכביש. הם עשויים אספלט, בטון או אבנים משתלבות (תלוי בחומר שהכביש עצמו עשוי). מי ש”מתקין” אותם הם קבלנו עפר והדבר מתבצע באמצעות כלים כבדים. פסים אלו מתאימים לרוב לדרכים עירוניות שבהן מהירות הנסיעה המותרת היא 50 קמ”ש.

פסי האטה מודולאריים. צילום: ארבל שטראוס

ישנם מספר יתרונות לפסי האטה הקבועים, לדוגמא: מתאימים להמלצות משרד התחבורה, עמידים לאורך שנים וניתן להחליט באיזה חומר להשתמש (אספלט, בטון או אבנים משתלבות, כמו שנאמר כבר). אך בנוסף, ישנם לא מעט חסרונות לפסי האטה הקבועים, לדוגמא: מתאימים לרוב להאט  למהירות של 50 קמ”ש, ביצוע מסובך, יקר ובעזרת כלים כבדים. בנוסף, בשל היותם קבועים, הם לא ניתנים להזזה ודורשים תחזוקה מעת לעת (לצבוע אותן על מנת שיראו מרחוק ותהיה ניגודיות).

פסי האטה מודולארים:

בניגוד לפסי האטה הקבועים, פסי האטה המודולארים אינם קבועים. הם עשויים חומר תרמופלסטי או גומי ממוחזר. אותם מתקינים בעזרת ברגים המוברגים על פני השטח, מה שגורם להתקנה שלהם להיות בהרבה יותר פשוטה מאשר פסי האטה הקבועים. לרוב את פסי האטה המודולארים נראה במקומות בהם יש לסוע במהירות מתחת ל50 קמ”ש כגון מושבים וקיבוצים, מפעלים ושטחים תפעוליים, מרכזי קניות, בקרבת גני ילדים או גני שעשועים, רחובות משולבים ועוד.

לפסי האטה המודולארים ישנם יתרונות רבים כגון: ניתן להתאים את מהירות הנסיעה המתבקשת לסוג הפסים, עמידות לאורך שנים ובלי צורך בתחזוקה שוטפת, בעלי צבעים ניגודיים (שחור צהוב) ובחלק גדול מהפסים ישנם עיני חתול מובנות בתוך הפסים עצמם. התקנה קלה ומהירה שניתן לבצע בלי יותר מדי ניסיון מראש ובטח שבלי כלים כבדים כמו בפסי האטה הקבועים. בשל היותם מודולארים, מתאימים לכל רוחב כביש שהוא. ניתנים להסרה בכל עת, עלות נמוכה. אל מול כל היתרונות הרבים שיש לפסי האטה המודולארים, ישנו חסרון אחד בלבד, שהם אינם מתאימים להתקנה בדרכים עירוניות.

לסיכום

פסי האטה הם מוצר חשוב שיכול להציל חיי אדם כי לצערנו, שילוט של הגבלת מהירות לא תמיד מספיק באמת להגביל את מהירות הנסיעה. אך ברגע שיש הגבלה פיזית שגורמת לנו להאט את הרכב, פשוט לא תהיה לנו ברירה אלא לעשות זאת. אז עכשיו שאתם יודעים למה נועדו פסי ההאטה האלו, סעו בזהירות ותשמרו על עצמכם.