Site icon מקומונט לוד

טיפול בסחרחורת – מתי זו סחרחורת ומתי זה ורטיגו

מה זה בדיוק סחרחורת? האם יש הבדל בין סחרחורת לוורטיגו? מה גורם לתחושת הסחרחורת ומהן דרכי הטיפול המומלצות לסובלים מהבעיה?

אם גם אתם סובלים מתחושה מטרידה שאתם מסתובבים ומסתחררים או שהעולם סביב מסתובב סביבכם – אתם חווים סחרחורת מסוג ורטיגו, התופעה שכיחה וכ20% עד 40% מהאנשים יחוו סחרחורת בשלב מסוים בחייהם.

מה ההבדל בין סחרחורת לוורטיגו?

סחרחורת, באנגלית Dizziness, מתארת תחושות שונות וכלליות של תחושת הסחרחורת, היא נובעת מסיבות שונות ומגוונות, ויש הבדלים בין הסוגים השונים של הסחרחורות מהן רבים באוכלוסייה סובלים. כאשר מאבחנים מטופל המתאר תחושה של סחרחורת סיבובית התופעה נקראת ורטיגו, כלומר המטופל סובל מתחושה של סיבוב עצמי או מתחושה שהעולם מסתובב סביבו. בסוגי הסחרחורת האחרים עשויים להרגיש תחושה של ציפה או שיוט, חוסר יציבות, חוסר שיווי משקל או תחושה של חוסר מיקוד כאשר מזיזים את הראש (אוסילופסיה).

תופעת הוורטיגו מאפיינת את התחושה המתעתעת של תנועה סיבובית, זה ההבדל העיקרי בין תופעת הוורטיגו לסוגים אחרים של סחרחורת.

מה גורם לסחרחורת?

סחרחורת יכולה לנבוע מסיבות שונות, הסיבות העיקריות הן בעיה או דלקת באוזן הפנימית, פגיעה במערכת שיווי המשקל (המערכת הווסטיבולרית), BPPV (הסיבה הנפוצה לתופעת הוורטיגו), מחלת מנייר, גידול שפיר באוזן הפנימית, הפרעת PPPD הגורמת לתחושת השיוט בזמן עמידה והליכה וכו’.

צילום: rawpixel

הסיבות העיקריות לוורטיגו הן תסמונת BPPV המתרחשת כאשר משנים תנוחה וכתוצאה משינוי התנוחה הקריסטלים הזעירים במערכת הווסטיבולרית שבאוזן הפנימית זזים ויוצאים ממקומם, דלקת בעצב הווסטיבולרי, פגיעה במערכת העצבים המרכזית, מחלת מנייר, שימוש בתרופות שונות, דלקת חמורה בסינוסים, צריכה מוגברת של אלכוהול, חרדה ולחץ נפשי ועוד.

דרכי טיפול בסחרחורת

כדי לטפל בסחרחורת יש לעבור אבחון מקצועי, אם לתופעת הוורטיגו יש גם תסמינים נוירולוגיים חשוב לפנות בהקדם לחדר מיון. אבחון סחרחורת, לרבות אבחון ורטיגו, כולל בדיקת שמיעה, בדיקת ENG להערכת התפקוד של מערכת שיווי המשקל, בדיקות הדמיה כמו CT או MRI, תשאול רפואי ובדיקת היסטוריה רפואית.

בהתאם לממצאי האבחון הרופא ימליץ על הטיפול המתאים והנכון ביותר, יש הבדל משמעותי בין טיפול בוורטיגו לטיפול בסוגים אחרים של סחרחורת, כאשר בחלק ממקרי הסחרחורת אין צורך בטיפול מיוחד מאחר והתופעה עשויה לחלוף מאליה.

הטיפול בתופעת ורטיגו מתחיל בדרך כלל במתן תרופות סימפטומטיות כמו סטונרון, אגיסרק או תרופה ייעודית אחרת. בהתאם לאבחון הבעיה הרופא יכול להתאים טיפול תרופתי אחר, למשל תרופות ייעודית למחלת מנייר, במקרים מסוימים הרופא יחליט על טיפול באמצעות סטרואידים או טיפול אנטי נגיפי.

ברוב המקרים ובעיקר אם מאבחנים BPPV, המטופל יעבור פיזיותרפיה וסטיבולרית לשינוי מיקום הקריסטלים ולמניעת התקפים חוזרים של ורטיגו.

 

הכתבה באדיבות מאיר אפל, פיזיותרפיסט מוסמך ובעל ניסיון עשיר. אפל סיים בהצלחה לימודי פיזיותרפיה במכון וינגייט בשנת 1981, הוא הקים ומנהל את מכון ארגופלוס. המכון מספק מענה מקצועי מקיף לכל מי שזקוק לאבחון ולטיפולי פיזיותרפיה ברמה הגבוהה ביותר.