Site icon מקומונט לוד

יום עיון בנושא אתגרי מניעה ואכיפה בחברה הערבית

השבוע התקיים יום עיון בנושא אתגרי מניעה ואכיפה בחברה הערבית בשיתוף האגף לחקירות ומודיעין, מנהלת החברה הערבית, פרקליטות המדינה ומשרד המשפטים. גם נציגי החברה הערבית בלוד היו שם.

הכנס נערך במעמד מפכ”ל משטרת ישראל רנ”צ רוני אלשיך ובנוכחות ראש אח”מ, ראש מנהלת המגזר הערבי, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, נבחרי ציבור מהמגזר ומובילי דעה, עאדל בדיר ראש עיריית כפר קאסם, עבדאללה חטיב ראש מנהל החינוך הערבי במשרד החינוך, עו”ד רסול סעדה מנהל קהילות בטוחות ביוזמות אברהם, ד”ר נוהאד עלי סוציולוג וחוקר באונ’ חיפה ומוסד שמואל נאמן בטכניון, פרופ’ ראסם חמאייסה, המרכז היהודי כרבי אונ’ חיפה, שיח כאמל ריאן ראש ארגון הפועל למיגור האלימות וד”ר מהא סבאח פורום כלכלי לחברה הערבית.

במהלך הכנס דנו המשתתפים בגיבוש אסטרטגיות מניעה בתחום הפשיעה, תוך התייחסות לסוגיות הבוערות במגזר ולדילמות המרכזיות להן נדרשת המשטרה ומערכת אכיפת החוק וכן הוצגו בעיות ודילמות על ידי המשתתפים.

בין היתר דנו המשתתפים בנושאים הנוגעים, לשיפור תחושת הביטחון האישי, העלאת רמת הדיווח ונורמות הציות לחוק, בני הנוער כמובילי שינוי ורב תרבותיות כמעודדת סוכני שינוי.

כמו כן לקחו חלק גם ארגונים ועמותות הפועלים בתחומי החינוך והטיפול באלימות בחברה הערבית.

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך אמר: ״אם אנחנו רוצים אכיפה שוויונית ושירותי משטרה טובים לכל אזרח באשר הוא, אנחנו מוכרחים להכיר בשונה. זהו הצעד הראשון והחשוב שעומד בבסיס התפיסה שלנו כמשטרה, תפיסה אותה הפכנו לדרך חיים בכל פעולות השיטור במהלך השנים האחרונות. לכן פעלנו לקידוש השונות הקיימת בין קהילה לקהילה, בין מגזר למגזר ובין חברה לחברה. שיטור חכם ואפקטיבי הוא שיטור מותאם בחברה רב תרבותית, שמבין את האזרח, צרכיו ובעיותיו. שיתוף הפעולה בין המשטרה לבין הקהילה והרשויות מהווה הזדמנות אדירה לחולל שינוי אמיתי וחשוב לאורך זמן בתחום נורמות הציות לחוק ואיכות החיים בקרב החברה הערבית בישראל״.

מפכ”ל המשטרה, רנ”צ רוני אלשייך. צילום: משטרת ישראל

“בשנתיים האחרונות עברנו כברת דרך משמעותית בתחום שיפור שירותי המשטרה במגזר הערבי. חנכנו תחנות משטרה חדשות וקידמנו הקמה וחיזוק של תחנות ונקודות משטרה קיימות. חתמנו על כתב אמנה המסכם את ההישגים אשר נתנו פתרון לחסמים שעמדו בדרך לפריסת תחנות משטרה ביישובי החברה הערבית. חשפנו את נוער המגזר לפעילות המשטרה כשפיתחנו תכנית ארצית בקרב תנועת הנוער העובד והלומד ב-32 מוקדי פעילות בפריסה ארצית וכן חנכנו את תנועת הנוער המשטרתית “שחקים” בעיר רהט. ערכנו מספר לא מבוטל של ימי חשיפה ביישובים הערביים, על מנת להגביר את נראות פעילות המנהלת ולעודד הצטרפות לשורות המשטרה. הכפלנו את שיעור הגיוס של מוסלמים למשטרת ישראל, תוך סיוע בהליך הגיוס והסרת חסמים באמצעות המנהלת ומתוך תפיסה שכל החברה זכאית לייצוג הולם בשורות משטרת ישראל. אנחנו מקיימים הדרכות לכלל השוטרים וסדנאות שירות ייחודיות למתן שירות בחברה הערבית ועורכים לעיתים קרובות סיורים של בתי ספר ערבים במכללה הלאומית לשוטרים. בתחום הריסות בנייה בלתי חוקית – קידמנו פעילות מניעה בכדי למנוע אכיפה וחיכוך כשהגדלנו משמעותית את כמות ההריסות העצמיות. והחשוב מכל: הוכחנו כי בכל מקום בו פתחנו תחנת משטרה והעמקנו את השיטור, הורדנו דרמטית את כמות העבירות, היקף האלימות, היקף תאונות הדרכים ועוד- זהו השירות המצופה מהמשטרה בכל אתר ואתר. העובדה שאנו ממוקדים במה שכואב ביותר לאזרח הערבי ומשפיע על איכות חייו, מחזקת את האמון, מעלה את הדיווחיות ומגבירה אט אט, את רלוונטיות העשייה המשטרתית למען האזרח הנורמטיבי המתגורר בישובי המגזר”.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עמד על כך ששלטון החוק מצווה אותנו לפעול בשוויון ולחזק את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק. “לשם כך עלינו להכיר מבפנים את המאפיינים של החברה הערבית. צריך לדבר בפתיחות, להכיר באתגרים הייחודיים של החברה ולנסות לפתור אותם. ההכרות הבלתי אמצעית, יצירת הקשרים ושילוב הידיים האמיץ בין נציגי הרשויות והנהגת החברה, יוכלו, כך אני מקווה, לסייע לנו להגברת אמון הציבור ולמתן שירות טוב יותר לאזרחים.”

היועץ בירך על קיום יום העיון והשיח שהחל בו וקרא להמשך העבודה המשותפת.”

מדברי פרקליט המדינה שי ניצן: “כמי שמכיר את הדברים מקרוב, אני אומר לכם כי הרשויות משקיעות מאמץ גדול בפענוח פשעים במגזר, אולם ביושר יש לומר שלא תמיד אנו מצליחים וכבר פירטתי מקצת הקשיים העומדים בפנינו.”

“אני פונה לנציגי המגזר היושבים עמנו היום. לראשי הרשויות ולשאר הנציגים. הצלחתנו באכיפת החוק היא בראש ובראשונה אינטרס שלכם. חייבים להקטין את רמת הפשיעה במגזר. אנו מתחייבים לעשות כמיטב יכולתנו, אולם עליכם לסייע לנו. אתם יכולים להגביר את האמון ברשויות אכיפת החוק בקרב תושבי הרשויות הערביות ובקרב המגזר כולו. אם אתם תאמינו בנו, תוכלו לשכנע בכך גם אחרים. לשם כך התכנסנו היום. לבנות ברית אמון. לשמוע אתכם. לקבל רעיונות. להבין טוב יותר כיצד לפעול עמכם ולמענכם.”

“עם זאת, ברצוני להדגיש. טענות בדבר חוסר שוויון המושמעות כלפי גורמי אכיפת החוק- אסור שתיפולנה על אוזניים אדישות. חייבים גם אנו לעשות חשבון נפש ולראות כיצד ניתן לשפר את מחויבותנו העמוקה לשיוויון ובפרט עלינו לבחון את עצמנו ולראות מה אנו יכולים לעשות כדי לשפר את האמון בנו, ואת תחושת הביטחון האישי והשייכות של אזרחי ישראל הערבים.”

מדברי ראש אח”מ ניצב גדי סיסו: “יש לומר בהדגשה, כי במקומות בחברה הערבית שבהם ישנה נוכחות קבע ותשתית משטרה אשר זוכה להכרה ושתוף פעולה חברתי-קהילתי מצד הציבור המקומי ולצדה נוכחות משטרתית ייעודית מוגברת, נתוני הפשיעה מצביעים על ירידה בכל המדדים ויישנם דיווחי אמת המצביעים על עליית תחושת הביטחון.”

בהמשך הוסיף ראש אח”מ: “רק פעילות משולבת של כלל הרשויות המאחדת את מכלול הצרכים הנגזרים מהפעילות האכיפתית, חברתית, כלכלית, תרבותית והתמקדות בראיה אסטרטגית ערכית בנוער הערבי, נוכל אולי להקטין את תחושת הניכור, האפליה וההדרה מהחברה הישראלית.”

מדברי ניצב חכרוש: “החברה הערבית נמצאת בתהליך של התפתחות במאבק בין קידמה למסורת. צעירים מול ראשי חמולות, נשים מול מעמדן בחברה. אנחנו שומעים יותר ויותר ביקורת של החברה הערבית כלפי עצמה ושל החברה הערבית כלפי המשטרה. פתחנו דלתות לצעיר הערבי, שישתלב איתנו, וייתן שירות ביחד איתנו לאוכלוסיה שלו וזאת בהתחשב במנטליות שלו אותה הוא מבין היטב. החלטנו להימצא בלב האוכלוסיה הערבית להושיט יד לאזרח הנורמטיבי ולומר לו בגובה העיניים אנחנו פה בשבילך ולמענך, וכל זאת מתוך כוונה להעלות את איכות החיים ומתן ביטחון אישי לאזרח הערבי”.