Site icon מקומונט לוד

כל מה שצריך לדעת על עסק מורשה

credit pixabay

עוסק מורשה הוא אדם שהחליט לפתוח עסק עצמאי ולפעול כחוק, להירשם למע”מ כדי להפוך לעוסק מורשה ולהגיש בקשה למס הכנסה ולביטוח לאומי. כל עצמאי שמחזור העסקאות שלו בשנת 2022 עולה על 102,000 שקל ירשום כבעל עסק מורשה, וישנם מקצועות שהחוק מחייב להירשם כעסקים מורשים מיד לאחר פתיחת העסק, והם לא יוכלו להיות עוסקים פטורים.

חוקי המע”מ עבור עסק מורשה

עוסק מורשה מחויב על פי חוק לגבות מע”מ מלקוחותיו בשיעור של 17%, אותו הוא מוסיף למחיר העסקה שלו. מע”מ שנוסף לעסקה מכונה מע”מ עסקה. העוסק המורשה יכול לתבוע ולנכות את המע”מ ששילם על הוצאותיו. מע”מ על הוצאות נקרא מע”מ תשומות. עוסק מורשה חייב לדווח ולשלם מע”מ בכל חודש אם מחזור המכירות השנתי שלו עולה על 1.5 מיליון ש”ח, או לדווח כל חודשיים אם מחזור המכירות שלו נמוך מ-1.5 מיליון ש”ח. עוסק מורשה רשאי לנכות את מע”מ התשומות שלו מסכום מע”מ העסקה בכל החזר מע”מ ולשלם או לתבוע החזר רק את ההפרש ביניהם.

כיצד מנוהל עסק מבחינת הניירת?

עוסק מורשה מוציא ללקוחותיו חשבונית מס עבור כל עסקה שהוא מבצע, בין אם מדובר במכירת סחורה ובין אם מדובר במתן שירותים, תוך ציון פרטי הלקוח, פרטי העסקה, כמות, מחיר והוספת 17% מע”מ לסכום העסקה. עם קבלת התשלום, עוסק מורשה מנפיק קבלה ללקוחותיו, המעידה על פרטי הלקוח ואופן קבלת התשלום, פרטי השיק, העברה בנקאית, כרטיס אשראי או מזומן. העוסק המורשה חייב לנהל את החשבונות בהתאם לתקנות החשבונאות החלות עליו על פי דין וזאת בהתאם למקצועו ולאופי פעילותו, מאחר והוא נדרש להגשת דוח שנתי מס הכנסה בהתאם לקבלות שהוא מוציא. לאחר פתיחת עוסק מורשה, מונפקת “תעודת עוסק מורשה” אותה יש לשמור, כמו כן בעל העסק מקבל אישורים ממשרד השומה: אישור מאגף הנהלת חשבונות ואישור ניכוי מס במקור, שיש להנפיק לכל לקוח שרוצה לעבוד איתך ומבקש תעודות אלו. פתיחת עוסק מורשה וההרשאות הנ”ל הן אסמכתא לעובדה שאתה פועל כחוק. בנוסף לאישור על העסק לנהל פנקסי עסק על פי חוק, כמו גם הגשת דוח שנתי מס הכנסה, קבלות, דוח רווח והפסד ועוד מגוון טפסים חשובים. כדי שתוכלו לנהל את כל הטפסים ודוחות באופן מסודר, כך שלא ילכו לאיבוד ויהיו זמינים עבורכם בכל רגע נתון, זה הזמן להירשם לשירותים המוצעים על ידי חברת  YPAY. לפרטים נוספים תוכלו לפנות לשירות לקוחות במייל service@ypay.co.il