Site icon מקומונט לוד

כמה דברים שכדאי לדעת על דיכאון

קרדיט - Freepik

מי מאיתנו לא אומר מדי פעם: איזה דיכאון שהוסיפו לי משמרת לילה בעבודה, שקיבלתי ציון נמוך במבחן ובתגובה לעוד סיטואציות פחות נחמדות ומשמחות. השימוש הנרחב במונח הזה עשוי לגרום לכך שלא תמיד נדע לזהות דיכאון בסביבתנו. במצב של דיכאון אדם עשוי כמעט שלא לדבר, לחוות תחושה של ריקנות וחוסר אנרגיה עד כדי קושי ממשי לקום מהמיטה ולהתחיל את היום. לפעמים הוא עצמו לא יפנה לקבלת עזרה ולכן סביבתו הקרובה צריכה להיות ערנית לגביו ואז היא גם זו שצריכה ליזום טיפול בדיכאון עבורו. את מעט האנרגיות שיש לו, לפעמים אותו אדם ישקיע בהתנגדות לקבלת טיפול ובהתכחשות למצבו ולכן הדבר יכול להיות מאתגר.

איך יודעים שאכן מדובר על דיכאון?

לכולנו יש ימים טובים יותר או פחות, כאלה שנרגיש בהם יותר או פחות אנרגיה. לכן, האבחנה שאדם מסוים סובל מדיכאון כמובן אינה כוללת כל תחושת עצב או ירידה במצב הרוח. על הקביעה האבחנתית להיעשות ע”י איש מקצוע. רופא העוסק בתחום הנפש או במילים אחרות פסיכיאטר, יוכל לאבחן שאדם סובל מדיכאון. לכן, כמו במצבים אחרים בחיים, גם כאן: כשיש ספק – אין ספק. אם אתם מרגישים לגבי עצמכם שתחושת כבדות אופפת אתכם על בסיס קבוע ומפריעה לכם ביום יום, או אם אתם מבחינים בתסמינים אלו אצל אדם קרוב, אל תהססו ליזום פגישה עם פסיכיאטר, אשר  יוכל באמצעות כלים שיש ברשותו לאבחן האם אכן מדובר על דיכאון, ואם כן – באיזו רמה.

עם הנפש לא משחקים: פנו לפסיכיאטר בעל ניסיון

במקרים רבים, דיכאון נחשב להפרעה הכוללת מרכיבים ביולוגיים. לכן, טיפול בדיכאון יכלול פעמים רבות טיפול תרופתי. מבין מגוון המקצועות המטפלים בבריאות הנפש, לפסיכיאטר ישנה הסמכות להחליט על טיפול תרופתי ולתת מרשם לתרופות. מטפלים אחרים שאינם רופאים, מקצועיים ככל שיהיו, אינם מוסמכים לכך. לכן, במקרה של מצוקה כמו חשד לדיכאון, מומלץ לשקול פנייה לפסיכיאטר אשר ראשית יאבחן את הבעיה ויקבע שאכן מדובר בדיכאון, ושנית יבנה את תוכנית הטיפול המתאימה, יתאים את סוג התרופות ואת המינון אם ימצא לנכון לטפל באמצעות תרופות, ומעבר לכך יוכל להתוות תכנית הכוללת גם שיטות נוספות כמו פסיכותרפיה דינמית, טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טכניקות אחרות. חשוב לבוא לפסיכיאטר גם למעקב כדי לראות את השיפור במצב ולבצע את ההתאמות הנדרשות בטיפול לפי התגובה לטיפול.

ד”ר אביתר שגב הוא פסיכיאטר בעל ניסיון רב בתחום. הוא היה פסיכיאטר גם במסגרת הצבא כך שמומחיותו כוללת גם טיפול בחיילים ובהפרעות נפשיות הקשורות לשירות הצבאי. אתם מוזמנים ליצור קשר.

הבהרה: המידע המופיע בדף זה הוא לידיעה כללית בלבד, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. לקבלת ייעוץ, אבחון או טיפול מתאימים – יש לפנות לגורם מקצועי מוסמך.