Site icon מקומונט לוד

להפיק את המיטב מתכניות תל”ן

תל”ן, הם ראשי התיבות של תכנית לימודים נוספת. יוזמה מבורכת של משרד החינוך המאפשרת להורים ולקהילה יותר עצמאות בבחירת התכנים הלימודיים. תכניות התל“ן לא באו להחליף את תכנית הלימודים הרגילה, זוהי פעילות העשרה. תכניות התל“ן מאפשרת לקהילה לבחור פעילויות העשרה המתאימות לרצונן, לערכיהם, לתחומי העניין ולמטרות שנראות חשובות בעיני ההורים.

תכניות התל“ן אינן מוכתבות על ידי משרד החינוך ואינן מופקות על ידי משרד החינוך. תכניות התל“ן הן תכניות עצמאיות, הן מאורגנות על ידי גופים פרטיים העוסקים בתחום החינוך. למעשה גם קבוצות הורים אשר רוצות להתארגן ולבנות תכניות תל“ו משלהן יכולות לעשות זאת, אך מוטב לעשות זאת בעזרתם של גופים המנוסים בכך וכוללים אנשים מתחום החינוך.

תכניות התל“ן הן זכות ולא חובה, אך כדאי אוד לנצל את ההזדמנות להעניק פעילויות מעשירות עבור הילדים. משרד החינוך מפקח ומגביל את הסכום אשר ניתן לגבות על פעילויות תל“ן וכך מתאפשר להורים לקבל פעילויות העשרה איכותיות ומוזלות עבור ילדיהם. במילים אחרות משרד החינוך מעניק לכם מתנה, מתנה לבחירתכם, וכדאי לכם לקחת.

צילום: libreshot

פעילות העשרה עבור הילדים  – איך בוחרים?

ישנו מגוון גדול של פעילויות תל“ן, הפעילויות המגוונות עוסקות בתחומי עניין שונים, מעשירות את עולמם של הילדים ואף יכולות להעניק להם כלים חשובים לחיים. אבל כיצד נבחר תכנית תל“ן עבור ילדינו כאשר עומדות בפנינו כל כך הרבה אפשרויות. ההמלצה שלי היא לבחור בתכניות תל“ן הפעולות על פי העיקרון של לימוד באמצעות חוויה. יום הלימודים, השעות המרובות והתכנים העיוניים הם דבר מאוד מעייף ומתיש עבור הילדים; לכן, על מנת להפיק ערך חינוכי אמתי מתכניות התל“ן, מומלץ להשאיר את הלימודים העיוניים לתכנית הלימודים הרגילה ולחפש אחר פעילויות העשרה חווייתיות ומעניינות עבור הילדים.

העצה השנייה שאתן לכם היא התמקדות בפעילויות תל“ן המעניקות לילדים כלים מעצימים, כלומר כלים אוניברסליים אשר ישמשו את הילדים בכל דרך שבה יבחרו במהלך חייהם. תכניות תל“ן הן הזדמנות מעולה עבורנו לתת לילדים את מה שהם באמת צריכים, את מה שיעזור להם בהווה וגם בעתיד והאתגרים שיבואו איתו. זהו הזמן להטמיע בקרב הילדים תכונות מנהיגות; ללמד אותם לחשוב מחוץ לקופסה; לטעת בהם תחושת מסוגלות אישית; להעניק להם מיומנויות תקשורת הכוללות הקשבה לזולת ויכולת ביטוי מתקדמת; ללמד את הילדים על שיתוף פעולה ועבודת צוות. אלו הן פעילויות העשרה האמתיות אשר באמת יכולות לחולל שינוי, הן ברמה האישית והן ברמת הקהילה.

את תכונות המנהיגות והכלים המעצימים שהילדים רוכשים בפעילויות תל“ן מסוג זה ניתן ליישם בכל תחומי החיים – הלימודים בבית הספר, חיי החברה והפנאי, החוגים והתחביבים של הילדים ועד לקריירה העתידית