Site icon מקומונט לוד

להתראות 2021, ברוכה הבאה 2022: רה”ע יאיר רביבו מסכם שנה בראיון מיוחד

דרושה ענישה. ראש העיר יאיר רביבו. צילום: דוברות

ראש העיר לוד, עו”ד יאיר רביבו: “שנת 2021 הייתה אולי השנה המאתגרת ביותר בתולדותיה של לוד, אך ב”ה עמדנו ביעדים והחזרנו את העיר למסלולה. מלאכה רבה עוד לפנינו.” “לוד מצוידת בהשקעה ממשלתית משמעותית, וחזון הפריצה שלה קרוב מתמיד: הכפלת מספר התושבים, היקף בינוי חסר תקדים, מעטפת תשתיות מתקדמת, מהפכה חינוכית, תחבורתית ותיירותית” ● “המהפכה של העיר לוד היא אחד המהלכים המוניציפליים המשמעותיים בישראל.

חודש מאי האחרון העמיד במבחן את חוסנה החברתי והקהילתי של לוד. השקט חזר לרחובות והעיר חזרה למסלולה. “כעת, אנו מסתכלים קדימה לעבר העתיד, מנסים לאחות את היחסים שנפגעו” אומר ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, “בלוד הביקוש למגורים בעיר על ידי משפחות צעירות יימשך. יש כאן מקומות תעסוקה, חיבור תחבורתי לצירים מובילים, מערכת חינוך מתקדמת, ומגמה זו רק תתרחב. לוד מתפתחת וצומחת בצעדי ענק, אלפי משפחות חדשות מגיעות אליה ולא נאפשר לאף פורע חוק לחבל במהלכים אלו של הגדלת אוכלוסיית העיר וחיזוקה”.

“אנו בטוחים שהתקופה המאתגרת הזו תחלוף והיא מדרבנת אותנו להמשיך ולהעצים את תנופת הפיתוח של העיר בכל השכונות בעיר. נמשיך בעשייה בנחישות, לא נוותר ולא נתייאש”, כך יאיר רביבו, עם סיומה של שנת 2021.

יאיר רביבו בדיון בכנסת להשקת שדולת הערים המעורבות

אדוני ראש העיר, שנת הכספים 2021 מסתיימת, כיצד אתה מסכם אותה?

“שנת 2021 מהווה עבורי ציון דרך בחלוף שמונה שנים מאז תושבי העיר שלחו אותי לעמוד בראש העיר היקרה שלנו לוד, וברצוני לנצל את ההזדמנות ולהודות לתושבים על השינויים הרבים שהם עזרו לנו לייצר, תוצר של עבודה משותפת.

“השנה החולפת כמו קודמותיה, התאפיינה בעשייה משמעותית בכל תחומי החיים בעיר. ייעול השירות עבור תושבי העיר, הוא היעד המרכזי בעבודת העירייה. כל עובד עירייה, מקבל על עצמו את החובה והזכות, להגיש את השירות הטוב ביותר לו תושבי העיר ראויים וזכאים, בכל תחומי העשייה העירונית, החל מניקיון העיר וטיפוח חזותה, שיפור תשתיות וחיזוק הביטחון, וכלה בחינוך וברווחה.

“פרס החינוך שהוענק לעיר מבטא את המשאבים הרבים שהעירייה משקיעה בתחום. בין היתר, נבנים בתי ספר חדשניים ומצוידים בדגש על מסלולי מדעים, לצד חידוש ושדרוג מוסדות חינוך קיימים.

“במחצית 2021 חנכנו את בית העירייה החדש בלב העיר העתיקה בלוד. כל מרכז הכובד של עיריית לוד עבר למבנה חדש ומודרני אשר איחד את משרדי העירייה שהיו מפוזרים במבנים שונים בעיר. עבורי זהו אירוע מכונן ומרגש של הגשמת חזון, המביא לביטוי התחדשות, פיתוח ושיפור אדיר באיכות השירות לתושב.

“קפיצת המדרגה בעיר באה לידי ביטוי גם במישור התשתיתי והתחבורתי. בנוסף לתחנת הרכבת החדשה בלוד – המפוארת והגדולה בישראל, נמצא פרויקט “מהיר לעיר” שמבוצע לראשונה בלוד בתהליך מואץ, פרויקט שיספק רשת רציפה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית.

מרכז הכובד הניהולי והתפעולי של העירייה עבר אל העיר העתיקה. בניין העירייה החדש שנחנך השנה. צילום: מקומונט לוד

“השנה נחנוך בע”ה את מרכז הפסיפס, אחד המוזיאונים החשובים אשר יציב את לוד במפת התיירות הלאומית, וכן את המתנ”ס החדש והמפואר ע”ש עוזי חיטמן, אשר ישרת את ילדי שכונת גני יער. כמו כן, שתי בריכות שחייה חדשות הנמצאות בשלבים מתקדמים – האחת בגני אביב, המוקמת כחלק מקריית הספורט בשכונה. השנייה – בשכונת נווה שלום.

“לוד המונה כיום כ- 83,000 תושבים, עתידה להכפיל את שטחה ואת היקף אוכלוסייתה ב-20 השנים הקרובות. בד בבד עם תנופת בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, לוד צפויה לעבור מתיחת פנים, להרחיב את היצע התעסוקה לתושבים ולפתח את הנגישות בין חלקיה השונים ובינה לגוש דן ולירושלים, וכן מגוון תוכניות שעיקרן, פיתוחה וקידומה של העיר ושיפור איכות החיים של תושביה”.

מה מבחינה תקציבית לשנת 2022 שבפתח?

“הפיתוח המואץ של לוד מקבל ביטוי ניכר בתקציב 2022, אשר שובר שיא של כל השנים: תקציב עיריית לשנת 2022 יעמוד על 1,020,000,000 שקלים

אחרי השבר הגדול בחודש מאי – מוזיאון הפסיפס צפוי להיפתח בקרוב לציבור הרחב. צילום: עיריית לוד

“התקציב מבטא את המשך ההתייעלות והניהול התקין בעירייה תוך השקעה רבה בחינוך, תרבות, ביטחון וחזון העיר, ובסימן גידול משמעותי בסעיפי הפיתוח, התשתיות, בנייה של עשרות מבני חינוך, מרכזים קהילתיים, הקמת פארקים חדשים לצד חיזוק השכונות הוותיקות, בדגש על שיפור השירות והרחבת סל השירותים לתושב.

התקציב הובא השבוע לאישור מועצת העיר, תוך שמירה על המסורת שהנהגתי, שלא להתחיל שנת תקציב ללא תקציב מאושר. לקראת הישיבה קיימנו דיונים בהנהלת העיר ויום עיון עם חברי מועצת העיר על סעיפי התקציב השונים, בהשתתפות כל גורמי המקצוע בעירייה, וזאת לגיבוש תקציב עירוני מוסכם, שקול ואחראי”.

“אני מוצא הזדמנות נוספת להודות לחברי המועצה השותפים לעשייה כל אחד בתחום אחריותו, ולכל העוסקים במלאכת הכנת התקציב – למנכ”ל העירייה אהרון אטיאס, לגזבר העירייה ציון הדר וסגניתו אסתי רוט, על עבודתם המקצועית תוך עמידה בלוחות זמנים קצרים.

“נמשיך בע”ה להצעיד את לוד קדימה, לעשות ולפתח את העיר לרווחת התושבים, תוך שמירה על תקציב מאוזן המנוהל בקפדנות, באחריות ובמקצועיות, כדי להבטיח שירות טוב יותר לתושבי העיר ואת המשך פיתוחה וקידומה של העיר”.

נחזור ברשותך לעניין האלימות בחברה הערבית. במכתב ששלחת לראש הממשלה ציינת שהעיר לוד על סף פיצוץ. מה הכוונה?

“נכון, במכתב ששלחתי לראש הממשלה נפתלי בנט הזהרתי שאם לא יינקטו צעדים משמעותיים, הרי שהעיר לוד על סף פיצוץ. דרשתי שיתגברו את העיר באופן דחוף בכוחות משטרה נוספים. ציינתי כי תושבי לוד חווים מדי יום אירועים קשים, הגורמים לפגיעה קשה בביטחון האישי, זאת על רקע פלילי במסגרת נקמות דם וחיסולי חשבונות בחברה הערבית.

כוחות משטרה פועלים בעיר במהלך המהומות במבצע “שומר החומות”. צילום: אביחי טבק, מקומונט לוד

“הדגשתי שהפשיעה במגזר הערבי זולגת ופוגעת בכל התושבים, והבעתי חשש שכן לאחרונה החלו משפחות הפשע להשתמש בנשקים אוטומטיים, מאגים וייתכן שבקרוב יתחמשו גם בטילי כתף.

“הלחץ העקבי שאני מפעיל על ממשלת ישראל הביא לכך שלפני כשבועיים נכנסו כוחות מפקדה של מג”ב ומשטרת ישראל לשכונות נווה-שלום, הרכבת ופרדס שניר בלוד, במטרה להשכין שקט, למגר את הפשיעה ולתפוס נשק בלתי חוקי. בשבוע שעבר נחנכה נקודת משטרה בשכונת נווה שלום / הרכבת שבה תבוצע פעילות 24/7 לאיסוף נשק בלתי חוקי, מאבק בסמים וטיפול בעבריינות כביש ואלימות.

“אני מוביל מאבק עיקש מול משרד המשפטים. יש לי ביקורת קשה על מערכת המשפט ועל שופטים שמשחררים יורים שעות או ימים לאחר שנתפסו. לצערי יש חשש של שופטים. דרשתי להביא מיד את חוק ירי לא חוקי שעונשו 10 שנות מאסר, ושלא יפחת מ-5 שנות מינימום. במכתב לראש הממשלה ציינתי כי לתושבי העיר – יהודים וערבים כאחד, נמאס מהמצב הזה, וכי הם מתחילים בפעולות מחאה מוצדקות ואנו מגבים אותם גיבוי מלא”.

אתה מציין כי לוד מהווה יעד מגורים מועדף במרכז המדינה, ספר על התוכניות העתידיות.

“העיר לוד מצוידת בהשקעה ממשלתית משמעותית, וחזון הפריצה שלה קרוב מתמיד: הכפלת מספר התושבים, היקף בינוי חסר תקדים, מעטפת תשתיות מתקדמת, מהפכה חינוכית, תחבורתית ותיירותית.

“דירוגה בין 10 הערים היציבות בישראל לצד פרסי הניהול הכספי התקין היוו בשורה חשובה וזריקת עידוד לעיר לוד, שלפני ארבע שנים חתמה עם המדינה על הסכם פיתוח אסטרטגי – הגדול במדינה.

תחילת השיווק ועבודות הפיתוח בשכונת נופי בן שמן עם פארק הנחלים

“ההסכם, שבמסגרתו יוזרמו לעיר כ-8.5 מיליארד שקל, מייצר שלל תוכניות פעולה לפיתוח ולהרחבה משמעותיים, בדרך להגדרתה כיעד מגורים מועדף במרכז המדינה. בתוך כך הוקצו תקציבים לפרויקטים עירוניים בתחומי חינוך, רווחה, ביטחון, תשתיות, תחבורה, מרחב ציבורי, סביבה, תיירות, תרבות ועוד.

“אחד מהגורמים שתורמים לתנופה המתחוללת בעיר הוא אישור תוכנית תב”ע בתוך שנתיים בלבד, כפי שקבעתי והנהגתי, מה שמאפשר לפרויקטים לצאת לדרך בזמן סביר והגיוני.

“כך, ממערב לעיר מקודמת התוכנית הגדולה ביותר במסגרת הסכם הגג – הרובע הבינלאומי. השכונה, המשתרעת על פני כ-1,600 דונם, כוללת מעל 11,000 יחידות דיור בתמהיל מגוון, לצד מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים פתוחים, כשבמסגרת ההקמה תורחב גם תחנת הרכבת הקיימת.

“באזור הצפוני של העיר Lodcation מתוכנן מתחם עירוב השימושים רחב ממדים. אזור התעשייה הישן במתחם יהפוך לרובע מגורים ועסקים מהגדולים באזור המרכז, עם צפי לכ-6,700 יחידות דיור, כ-2 מיליון מ”ר שטחי מסחר תעסוקה, שבילי אופניים ונגישות תחבורתית אופטימלית: הקמת תחנת רכבת נוספת, השלישית בעיר ובין הגדולות בארץ, מסוף אוטובוסים, משרדים ומסחר, ובעתיד הרחוק יותר תחנת מטרו (M1), גישה נוחה לכביש 40 וכביש 1.

“שכונה נוספת, שבנייתה החלה ממזרח לכביש 40, היא נופי בן שמן. השכונה, שאכלוסה צפוי בתוך כשנתיים, מאופיינת בעירוב שימושים ומציעה כ-4,500 יחידות דיור לרכישה ולהשכרה במגוון טיפוסי בינוי לצד מבני ציבור, שטחים פתוחים ומסחר. במעטפת השכונה, לאורך נחל גזר, יוקם הפארק העירוני הראשון על שטח של 180 דונם, שישמש כמרכז פנאי ונופש.

“לוד מובילה ברמה הארצית בהתחדשות עירונית עם פרויקטים רבים של פינוי-בינוי. 12 מתחמים שעוברים התחדשות בימים אלה יתרמו לעיר כ-8,500 יחידות דיור.

שכונת גני איילון החדשה, חלק מתנופת הבנייה בלוד

“במטרה למשוך מבקרים ותיירים, מתוכננים מיזמי התחדשות במרכז העיר העתיקה. תוכנית ‘מתחם הליבה’ תציע כ-4,000 יחידות דיור ושטחים משמעותיים של משרדים, שירותים ומסחר לצד אפשרויות בילוי, פנאי ומורשת. כמו כן מקודם בחלק העתיק פיתוח מתחם בית הקשתות עם תוספת של דירות ומסחר”.

מה לסיום?

“שנת 2021 אולי הייתה המאתגרת בתולדותיה של לוד, אך ב”ה עמדנו ביעדים להחזיר את העיר למסלולה. עם זאת, מלאכה רבה עוד לפנינו, נעשה את הכל כדי ששנת 2022 תהיה שנה שבה נדגיש ערכים של שלום וחיים משותפים. לוד היא עיר מעורבת שבה כולם חייבים ללמוד לחיות יחד בעיר אחת, באחווה ובשכנות טובה, תוך שמירה על ערכים של כבוד, סובלנות, רגישות לזולת, הידברות ושמירה על זכויות האדם. כאשר מחליטים על הידברות ושכנות טובה, אין מנצחים או מפסידים, כולם מרוויחים. אנחנו גרים בשכנות, עובדים ביחד, לומדים ביחד ומתגוררים יחד בעיר אחת. כולם צריכים לחשוב על הילדים שלנו, על העתיד שלנו, להאמין בטוב ובמשותף ולהוקיע כל אלימות באשר היא. תושבי לוד כולם ואין זה משנה מהי דתם, מינם, או מוצאם, זכאים לאיכות חיים, זכאים לחיות בשקט, אנחנו חיים יחד, זה הבית של כולנו ואין לנו לוד אחרת. הדרך שבה אנו בוחרים היא בהמשך הבנייה והפיתוח בלוד, בהמשך דבקות בעקרונות וערכים, בהמשך בניית קהילה משגשגת, ובהמשך גינוי ומאבק עיקש באכיפת החוק והסדר וחיזוק המשילות בעיר.

“הנתונים מוכיחים כי לוד היא הדבר הגדול הבא: מרכז המגורים והתעסוקה הראשי בלב ישראל. לוד, אשר ממוקמת במרכז הארץ, הייתה נקודת ישוב מרכזית כבר לפני שנים ואנחנו נמשיך את המורשת הזו. העתיד של לוד הוא להיות מטרופולין משמעותי בין גוש דן לבין ירושלים, בין מטרופולין באר שבע לבין מטרופולין חיפה.

“המהפכה של העיר לוד היא אחד המהלכים המוניציפליים המשמעותיים בישראל. לוד זו עיר ללא חובות, ללא הלוואות ועם ניהול אחראי ומקצועי. נמשיך כך, נרתום שותפים נוספים ונאפשר לאלפי משפחות נוספות לקבוע את מקומן בעיר לוד.

“דווקא עכשיו לוד! שיתופי פעולה, הבאת משאבים מהמדינה ומהמגזר העסקי, השקעה בתהליכי תכנון ובתשתיות ויצירת מקומות עבודה חדשים. כל אלה ומהלכים נוספים הם המפתח למהפכה ההיסטורית של העיר לוד”.