Site icon מקומונט לוד

“לוד דוהרת קדימה וקוטפת הישגים והצלחות רבות בחינוך” – יאיר רביבו בראיון מיוחד לפתיחת שנה”ל

כ-23,000 תלמידים בלוד יצעדו השבוע אל מוסדות החינוך הפזורים ברחבי העיר ויפתחו עם המנהלים, מנהלות וצוותי ההוראה והחינוך את שנת הלימודים תשפ”ב אגף החינוך בעיריית לוד הפיק לקחים מהשנה החולפת בצל נגיף הקורונה – ועמל רבות להצלחת שנה”ל הקרובה ● בעשור האחרון אחוז הזכאות לבגרות הכפיל עצמו בזכות דגש רב על החינוך בעיר והגיע לכ-70% רק לאחרונה חמשה בתי”ס תיכוניים בלוד נבחרו בין 313 בתי הספר המובילים לימודית וחברתית בישראל, לצד העצמת הערכים ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו: “ היעד הראשון בשנה מורכבת זו שבה אנו מתנהלים בעידן הקורונה, הוא שמירת רציפות התפקוד של מערכת החינוך… אנו נלחמים על כל תלמיד ותלמידה ולא מוותרים לאף אחד כדי שיצליח למצות את הפוטנציאל הגלום בו”

ראש העיר לוד – עו”ד יאיר רביבו, בשבוע הבא נפתחת שנת לימודים חדשה. כיצד נערכתם? 

“שנת הלימודים תשפ”ב הבאה עלינו לטובה, תפתח בע”ה את שעריה בשבוע הבא לכ-23,000 תלמידים בכל מסגרות החינוך בלוד, בהם כ-1,800 תלמידי כיתות א’ העושים את צעדיהם הראשונים בחינוך היסודי.

“מערכת החינוך בלוד תפתח בע”ה במתכונת מלאה תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות ובהתאם להנחיות המתעדכנות מעת לעת.

“היעד הראשון בשנה מורכבת זו שבה אנו מתנהלים בעידן הקורונה, הוא שמירת רציפות התפקוד של מערכת החינוך. הנחתי את גורמי החינוך להתאים את הלמידה ליכולות של התלמידים, בדגש על צמצום פערים לימודיים, רגשיים וחברתיים שצברו התלמידים מהשנה החולפת – תשפ”א, בחינוך הקדם יסודי, בגני הילדים, בחינוך היסודי והעל יסודי, בחינוך המיוחד וכן בדגש על נוער נושר ובסיכון.

ראש העיר בפתיחת שנה”ל שעברה, עם יוסי הרוש ובכירי מערכת החינוך בעיר

“במהלך חופשת הקיץ עמלו עובדי העירייה להכין את מוסדות החינוך לקראת פתיחת שנה”ל, עבודות ניקיון, סדר וארגון מרחבי הלמידה, וכן תוספת בינוי של שלושה בתי ספר חדשים צומחים”.

השנה הקודמת – תשפ”א, הייתה לא פשוטה ואף ‘קשה’ במערכת החינוך. מהן הלקחים?

“אחד הלקחים המרכזיים מהשנה החולפת בימי הקורונה, לצד ההקפדה על הנחיות שוטפות כגון עטיית מסכות, הגיינה אישית, אוורור כיתות ושמירת מרחק, הוא חיזוק שיתוף ההורים במכלול ההנחיות ורתימתם לנושא, תוך יצירת דרכי התקשרות ותיאום טובים ככל האפשר – תנאי חשוב ביותר להצלחת הפעילות החינוכית והמסגרות החינוכיות בהם לומדים ילדיהם.

עיקר המשימה בתוך האתגרים הרבים השנה, מוטלת על כתפיהם של המנהלים והצוותים החינוכיים המעולים שיש לנו במערכת החינוך בלוד, ביצירת שגרת לימודים טובה ויעילה, תוך גיבוש סדר יום ודרכי הוראה מותאמים למצב מחד, ומאידך מתן מענים רגשיים, ליווי ותמיכה של ילדים, הורים וצוותים הזקוקים לכך.

השנה נאפשר ככל האפשר, גמישות ניהולית ופדגוגית, כדי לאפשר למנהלי מוסדות החינוך להוביל את העשייה החינוכית בדרכם. נתגבר את צוותי ההוראה בבתי הספר כדי לאפשר למידה בקבוצות קטנות”.

האם בשנה”ל תשפ”ב תפעלו עוד יותר למען התלמידים בלוד?

“וודאי. מי שצפויים לסייע גם השנה הם סטודנטים, שמאות מהם מתגוררים בעיר בקהילות שונות, ותהליך הכנסתם למערכת החינוך החל כבר אשתקד. נוסף אליהם, מי שעוד צפויים לסייע הם תלמידי בי”ס “עתיד מדעים” – תיכון למנהיגות מדעית קהילתית בעיר. התלמידים ישולבו בהתנדבות בבתי ספר יסודיים ברחבי העיר ויעזרו במגוון תחומים כמו מדעים, מתמטיקה, רובוטיקה ועוד.

שלושה בתי ספר חדשים בקיץ אחד. צילום: דוברות לוד

“כדי לאפשר פעילות כזו שאינה שגרתית, החלטנו בתיאום ובשיתוף מנהל אגף החינוך ומחזיק תיק החינוך, להעניק אוטונומיה מחשבתית למנהלי ומנהלות בתי הספר בעיר. יצרנו תרבות ארגונית שונה, במסגרתה מנהלים ייקחו אחריות על תחומי למידה וירחיבו את מסגרות הלימוד שלהם כמנהיגים ולא רק כמנהלים. אשתקד זכינו לשיתוף פעולה מדהים ואני משוכנע שכך יהיה גם השנה.

אנשי אגף החינוך השקיעו משאבים ומחשבה גם בשדרוג מערכות הלמידה מרחוק והעמקת הפעילות בתחום. בנינו הכשרה מובנית לביצוע למידה איכותית מרחוק, ככל שנידרש לכך.

חיזקנו גם את מערך השירות הפסיכולוגי חינוכי (שפ”ח). התפיסה המובילה את מערכת החינוך בלוד היא מתן הזדמנויות לכל אחד ואחת מתלמידי העיר, מתוך הנחה כי לכל פרט יש את היכולות והכישורים הייחודים לו, אותם ניתן לחזק ולקדם. לצורך כך מקיימת מערכת החינוך העירונית מנעד דגשים משותפים, לצד דגשים ייחודים”.

אתם זורעים ומתאמצים רבות בתחום החינוך. מרוצה מההישגים?

“בהחלט. אני שמח כי גם השנה התבשרנו, כי המשכנו בעליה המתמדת באחוז הזכאים לבגרות. שנים זרענו בדמעה – וב”ה עכשיו אנו קוצרים ברינה! הכפלנו את שיעור הזכאים לבגרות בעיר לוד תוך עשור, משפל של 35.4% בלבד בתש”ע – 2012, ל-69.6% בתש”פ – 2020! זהו הישג היסטורי מרשים לחינוך בלוד וכבוד ענק למנהלי התיכוניים ולצוותי החינוך.

“לצד הישגי הבגרות מתגאה מערכת החינוך בלוד בשורה של הישגים, בראשם זכיית העיר בפרס החינוך הארצי בתשע”ז, ציון דרך חשוב בהיסטוריה של העיר, אשר זכתה לראשונה בפרס החינוך הארצי. זהו הפרס היוקרתי ביותר שזכתה בו העיר וביטוי על עבודה ראויה לשבח, על נחישות וחדשנות, ועל התמדה ועמידה באתגרי החינוך.

“מדי שנה באופן מסורתי, נכללים בתי”ס תיכוניים שלנו בנבחרת בתי הספר המובילים לימודית וחברתית בישראל, לצד העצמת הערכים שאנו כה מייחלים בחברה שלנו. לעתים ערכים חשובים אף מציונים, השאיפה היא לגדל דור של אזרחים טובים, תורמים, ערכיים ומוסריים יותר.

יאיר רביבו, דגש על יצירת שגרת לימודים טובה ויעילה בצל הקרונה

“אני חושב שלא רק ציונים והישגים הם שחשובים, אלא בעיקר תהליכים, התמדה, נחישות ואמונה, אומץ ואהבה, ערכים ואקלים חינוכי, ומתן הזדמנות שווה לכל גווני האוכלוסייה בעיר ובכל מסגרות החינוך”.

מה סוד ההצלחה?

“בשנים האחרונות הדגש הוא על הענקת חינוך איכותי וצמצום נשירה. אנו נלחמים על כל תלמיד ותלמידה ולא מוותרים לאף אחד כדי שיצליח למצות את הפוטנציאל הגלום בהם. בתי הספר התיכוניים בלוד המנוהלים על ידי רשתות חינוך מובילות בישראל, מעניקים לתלמידים את ההכשרה הטובה ביותר, מיומנויות וידע ובסיס איתן להשתלבותם בחברה המתקדמת.

“הישגי החינוך בלוד גדולים עוד יותר נוכח העובדה כי הדירוג הכלכלי חברתי בלוד הוא 4 (בסולם מ-1 עד 10) ובערים בהם מתגוררת אוכלוסייה מבוססת קל יותר להורים להשקיע בשיעורים פרטיים לילידיהם, דבר שמסייע להם רבות בהישגים לימודיים.

“אין ספק כי הישגי מערכת החינוך בלוד מעידים על ערכי ניהול מקצועיים ועל צוותי הוראה מסורים הפועלים לחדשנות ומצוינות בחינוך והם גם הביטוי להשקעות האדירות בתחום החינוך וההוכחה לעשייה חינוכית מרהיבה הקיימת בעיר. העלייה המתמדת, המדודה והמרשימה בשיעור הזכאים לבגרות, מהווה ביטוי לשיתוף פעולה פורה ומצמיח בין כל הגורמים המובילים בלוד מערכת חינוך איכות ופורצת דרך. ההשקעה הרבה שלנו בחינוך, ההתמדה והסבלנות מוכחות כמשתלמות”.

למי תודה למי ברכה?

“אני מבקש למסור את תודתי לממלא מקומי יוסי הרוש – מחזיק תיק החינוך, למנהל אגף החינוך שלום עזרן ולכל עובדי אגף החינוך על השקעתם המסורה, לכל צוותי ההוראה, המנהלים, המורים והנהגת ההורים, לאנשי משרד החינוך, לתלמידים היקרים שלנו המאפשרים לנו להשפיע ולחנך ולכל התושבים היקרים שמאמינים במערכת החינוך הנפלאה שלנו. נמשיך לעשות את עבודתנו באמונה, באומץ ובאהבה. בשמי ובשם חבריי למועצת העיר ולהנהלת העירייה, אני מאחל לכולם בע”ה שנת חינוך פורה, בריאה ומוצלחת”.