Site icon מקומונט לוד

לוד: הפרויקט הלאומי ‘קהילה מאמצת אתר’ יצא לדרך

השרה אורלי לוי-אבקסיס וראש עיריית לוד, עו”ד יאיר רביבו, קיימו היום במתחם בית הקשתות בעיר טקס חניכה לתכנית הלאומית ‘קהילה מאמצת אתר’, ביוזמת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. מטרת הפרויקט היא לחבר את תושבי העיר להיסטוריה ולעבר של היישוב בו הם חיים, וכן לחבר בין התושבים עצמם סביב הפרויקט. השרה לוי-אבקסיס: “הזהות, הסיפור והתרבות – אבני היסוד של הקהילה”.

המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, ועיריית לוד, קיימו היום אירוע חניכה למיזם הלאומי ‘קהילה מאמצת אתר’ במתחם הקשתות בעיר. הפרויקט – במימון המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, ובשיתוף רשות העתיקות ועיריית לוד – מבקש לשתף את הקהילה הסובבת את האתר בשיפור מצבו הפיזי. השאיפה היא כי שותפות הקהילה בשימור המבנה תיצור חיבור להיסטוריה ולארכיאולוגיה של האתר. לוד נבחרה כעיר הראשונה שבה ייערך הפיילוט של התכנית הלאומית, שתתקיים בהמשך בערים וביישובים נוספים ברחבי הארץ.

מי שעוד השתתפו במפגש המיוחד היום בבית הקשתות היו תלמידי בתי הספר באזור ובהם גם תמיר שרינגטון, תלמיד כיתה ד’ בבית ספר הרמב״ם שסיפר למקומונט לוד: “היה כיף מאוד להשתתף, סיקלנו אבנים כדי לאפשר מעבר, ומצאנו חרסינות עתיקות, ואפילו השתתפנו בטקס עם השרה שבאה לבקר בעיר ועם ראש העיר”.

במתחם בית הקשתות ממוקמים מספר מבנים המיועדים לשימור – שני בתי בד ומבנה קבר שיח’. בתי הבד הינם מבני אבן מפוארים שפעלו במהלך התקופה העות’מאנית. חלק מהשרידים תוארכו לתקופה הצלבנית, אך ארכיאולוגים מתקשים לתארך במדויק את זמן הקמת המבנה. המבנים עתידים לעבור שחזור ולהפוך למרכז לתרבות ואומנות לשימוש הקהילה המקומית ומבקרים. כפר הסטודנטים בעיר, הפועל בשכונה בשנים אחרונות, אימץ את המבנה, וכבר החל בשנתיים האחרונות לקיים במקום אירועי תרבות מגוונים, תוך שיתוף-פעולה עם העירייה.

השרה, ח”כ לוי-אבקסיס: “אחד מאבני היסוד של הקהילה היא הזהות שלה, הסיפור שלה, התרבות שלה. במיוחד בישראל, הסיפור של הקהילה יכול ללכת אחורה שנים. חיבור של תושבים מקומיים להיסטוריה ולעבר של היישוב בהם הם חיים, עומד בבסיס הפרויקט ‘קהילה מאמצת אתר’. באמצעות עשייה חינוכית וקהילתית, חברי הקהילה מתגבשים הן סביב הפרויקט, והן סביב המכנה המשותף שמזמנים להם השורשים ההיסטוריים של מקום מגוריהם. אני שמחה לחנוך את הפרויקט החשוב הזה, כאן בלוד, יחד עם חברי ראש העיר יאיר רביבו, שהוא שותף לדרך”.

(צילום: דוברות המשרד לחיזוק וקידום קהילתי)

ראש העיר לוד, עו”ד יאיר רביבו: “השאיפה היא ששותפות הקהילה בשימור המבנה תיצור חיבור להיסטוריה ולארכיאולוגיה של האתר. לוד נבחרה כעיר הראשונה בישראל שבה ייערך הפיילוט של התכנית הלאומית”.