Site icon מקומונט לוד

לוד זוכרת את נופליה: עשרות טקסי זיכרון אינטימיים ושכונתיים נערכו ברחבי העיר

בשל מגבלות הקורונה, לא התקיים בלוד, או בכל עיר אחרת, טקס זיכרון מרכזי ורב משתתפים כמדי שנה. אך דווקא מתוך החוסר, בחרו תושבים רבים בעיר לערוך טקסים שכונתיים באופן עצמאי, וראש העיר רביבו הגדיל לעשות וביקר באופן אישי את כל משפחות חללי צה”ל בני העיר בביתן. 

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תש”ף, ייזכר עוד שנים רבות כעוצמתי במיוחד. דווקא הריחוק והיציאה משגרת הטקסים הקבועים בגלל הקורונה כפתה על הרשויות, כמו גם על אזרחים רבים ליצור לעצמם אלטרנטיבות מקוריות ואינטימיות יותר לזכרון.

אמש, עוד לפני פתיחתו הרשמית של היום הקדוש, בחר ראש העיר רביבו לבקר אחת-אחת את משפחות השכול הגרות בעיר, כשברגישות מיוחדת קיים טקס אינטימי, אישי ומרגש, מול חלון ביתם של ההורים ובני המשפחה שאיבדו את היקר להם מכל.

ליד הבית של יו”ר יד לבנים רחמים פרטוק ורעייתו רבקה ההורים של יוסף יוסי פרטוק הי”ד

 

בכל מקום אליו הגיע ראש העיר הוא נשא דברים לזכרו של החלל הי”ד, הקדיש להם שיר, אמר פרק תהילים הדליק נר נשמה וביקש לחזק את בני המשפחות, שהשנה אף נמנע מהם לעלות לקבר יקיריהם ולעמוד על ידם בשעת הצפירה.

אחד הביקורים המרגשים במיוחד היו בבית משפחת שנרב, אשר לפני 8 חודשים בלבד הצטרפו למשפחת השכול לאחר מותה של ביתם, רנה שנרב ז”ל בפיגוע במעיין דני, הקרוי על שמו של בן העיר לוד דני גונן הי”ד, שנהרג אף הוא באותו מקום שנים ספורות קודם לכן. בשבוע שעבר התבשרנו כי שירה שנרב ילדה בשעה טובה בת.

ואם רציתם סיפור קצר נוסף שממחיש את רגישותו של ראש העיר שלנו, מעניין לספר כי בין נסיעותיו הרבות בעיר במהלך היום, עבר רביבו בסמוך לאנדטה לזכר החייל משה דדון ז”ל, בתשומת לב מיוחדת שם לב ראש העיר שהאותיות של השם במצבה דהו, רץ לרכב לחפש טוש שחור ובעצמו מיהר להשחיר את השם ולחדש אותו.

רביבו עם בני משפחת שנרב. אף עין לא נותרה יבשה. צילום: מתוך פייסבוק
ראש העיר רביבו מחדש את הכיתוב על המצבה. צילום: משה אלדן

בהמשך הערב, בסמוך לצפירה, התקיימו ברחבי העיר מספר אירועי זיכרון קהילתיים רובם ככולם נערכו ביוזמת תושבים שחשו צורך מיוחד להמשיך את מסורת הטקסים והאחדות של יום הזיכרון, גם במגבלות הקורונה.

אחד הטקסים המיוחדים שנערכו התקיים בשכונת גני איילון (אחיסמך) החדשה, ביוזמתו של תושב השכונה עומרי סער. השכונה, שאוכלסה רק השנה כוללת בתוכה מגוון רחב של עם ישראל, דתיים, חילונים וחרדים שבשעת הצפירה התאחדו כולם במרפסות הבתים לטקס זיכרון משותף ומרגש.

טקס יום הזיכרון בשכונת גני יער.

גם בשכונת רמת אלישיב קיימו התושבים מספר טקסי זיכרון, כשכמעט בכל מקבץ בניינים התקיים טקס נפרד בו יכלו לצפות הדיירים, לזכור ולכבד את חללי צה”ל יחדיו.

בטקס המרכזי של השכונה השתתף גם ראש העיר רביבו, ובמהלכו הועלה על נס זכרו של תושב העיר דני גונן, בנה ואחיה של תושבות השכונה דבורה ורותי. מוקדם יותר, העניקו נציגות השכונה והגרעין התורני בעיר זר פרחים לבנות המשפחה. הדס ליקסנברג, תושבת השכונה סיפרה: “דבורה היא אור גדול בשכונה שלנו, והיא אמרה שאומרים שכדי לקבל את האור צריך רצון אמרנו לה שאצלנו בשכונה יש כמות גדולה של משפחות וילדים ונוער וכולם זוכים לקבל את האור והעוצמות שלה וללמוד מאישיותו של דני הי”ד”

ראש העיר רביבו ברמת אלישיב.
קהל המרפסות ברמת אלישיב

צפירה ב-11:00 וסגר ביום העצמאות

בהמשך היום, בשעה 11:00, תישמע צפירה בת שתי דקות ולאחריה ייערך טקס האזכרה המרכזי בהר הרצל. אחה”צ, החל מהשעה 17:00 ועד ליום רביעי בשעה 20:00 יוטל סגר כללי בכל המדינה.

75 חללים נוספו למניין הנופלים במערכות ישראל ובפעולות טרור. מספר החללים מאז 1860 עומד על 23,816. מספר הנרצחים בפעולות איבה מאז קום המדינה – 3,153.

בשעה 11:00 תישמע צפירה בת שתי דקות ולאחר מכן ייערך טקס האזכרה המרכזי בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, ללא קהל. ב־52 בתי העלמין הצבאיים ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי יתקיים ביום הזיכרון “משמר הנר” – משמר כבוד של חיילי צה”ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר ותפילה לנשמות הקדושים מפי רב צבאי. ב־11:02 יחלוף מטס כבוד מעל הר הרצל והיכל הזיכרון.

במהלך היום יתמקמו שוטרים בכניסה לכל בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ויחסמו את הכניסה אליהם. השוטרים הונחו שלא לאפשר כניסה של בני משפחות שכולות למקום. יחד עם זאת, שר הביטחון נפתלי בנט הבהיר כי לא ייעשה שימוש בכוח כדי לעצור את בני המשפחות השכולות.

החל מיום שלישי בשעה 17:00 ועד ליום רביעי בשעה 20:00 יוטל סגר, זאת על מנת למנוע התקהלויות מיותרות, שעלולות לסכן את הציבור.

מספר הנדבקים בקורונה עמד אתמול בערב על 15,555 איש, תוספת של 113 נדבקים ביממה האחרונה. מדובר בהמשך של מגמת הירידה במספר הנדבקים: אם בשבוע שעבר נוספו בין 200 ל-300 נדבקים ביממה, השבוע המספר עומד על בין 100 ל-200. מספר המחלימים היומי עומד על פי 4 ממספר הנדבקים: 469 החלימו האחרונה, וסך הכל 7,200 מתחילת המגפה.