Site icon מקומונט לוד

לוד מציגה: מהפכה תחבורתית עתירת נוסעים

נתיבי איילון מובילה יחד עם עיריית לוד את החזון התחבורתי של העיר לוד, הכולל מערכת עתירת נוסעים “הקו החום” שתחבר בין ראשון לציון, באר יעקב לוד ורמלה ותוקם על גבי תשתית נפרדת, לצד רשת נתיבי תחבורה ציבורית כדי שתושבות ותושבי לוד ומשתמשי הדרך יוכלו להתנייד בתוך העיר ומחוצה לה באמצעות תחבורה ציבורית אמינה, בטוחה ומתקדמת 

קשה להתעלם מתנופת הפיתוח שחווה העיר לוד, כחלק ממהפכה תחבורתית במרחב כולו בחמש השנים האחרונות. הסכם הגג האסטרטגי בין המדינה לעיריית לוד, שעתיד להוביל להקמתן של עשרות אלפי יחידות דיור בכל האזור רבתי, לצד הפיכתה של לוד למוקד תעסוקה שוקק, מצריך היערכות מיוחדת על מנת להפוך אותה לנגישה וכחלק בלתי נפרד ממטרופולין תל אביב שמתרחב ממש עד לשפלה.

התפיסה התחבורתית השלטת בלוד, כמו גם בערים רבות אחרות בארץ, הינה עדיין תפיסה הדוגלת בשימוש ברכב פרטי. אלא שמה שהיה אינו צפוי להיות גם זה שיהיה, כאשר כבר בשנים הקרובות צפויה להיסלל רשת דרכים חסרת תקדים בהשקעת עתק שצפויה לשנות את התנהגות משתמשי הדרך בלוד ומחוצה לה מקצה לקצה, בדגש על הגעה בתחבורה ציבורית נוחה וברת-קיימא, תוך מטרה מוצהרת להוריד משמעותית את גודש התנועה שנכון להיום רק הולך ומחמיר.

יועד שחר, מ”מ סמנכ”ל חטיבת הרשת המטרופולינית בחברת נתיבי איילון, אשר מוביל את פרויקט הקו החום, מספר על המגמה החדשה שצפויה להפוך את לוד לעיר נגישה במיוחד. לדבריו, “אנחנו עמלים מזה תקופה ארוכה בלקדם מארג של פתרונות כדי לייצר אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי שהוא היצרן העיקרי לבעיית הגודש בכבישים ולניתוק של האנשים מהעיר. בעיר היסטורית כמו לוד, המהווה מרחב אורבני צפוף עם מבנים אייקוניים, מדובר במשימה מורכבת במיוחד. אנו מבינים שהוספת נתיבי נסיעה בתוך מרכז העיר אינה עומדת על הפרק, מה גם שזוהי מדיניות שלא הוכיחה את עצמה עד היום. על כן, חברת נתיבי איילון יחד עם משרד התחבורה, העירייה והחברה הכלכלית לוד מקדמים שורה של פתרונות מתקדמים שעתידים לשנות את הרגלי הנסיעה ברחבי העיר לוד ובסביבתה אחת ולתמיד”.

כביש 200 עוקף לוד צילום נתיבי איילון

הפתרון המתגבש מקורו במערכת עתירת נוסעים המכונה ”הקו החום”, שמקודמת על ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון והרשויות המקומיות. הקו, שאורכו כ-30 קילומטרים לכל כיוון, יחבר בין ראשון לציון, באר יעקב ולוד (ממתחם ה-1000 בראשון לציון ממזרח ועד לשכונת גני אביב ממערב). הוא יוקם על גבי תשתית נפרדת, כאשר זכות הדרך עליו תהיה עבור אוטובוסים נמוכי רצפה חשמליים ורבי-קיבולת. מדובר במערכת קווים ישירים למוקדי הביקוש העיקריים שתוביל את המשתמשים במהירות באמצעות העדפה בתשתית ובצמתים מרומזרים. המשמעות: זמן נסיעה מקוצר בתחבורה ציבורית ירוקה שאינה מזהמת, שיאפשר הגעה מכל רחבי המטרופולין בצורה אמינה ומהירה במיוחד.

בנתיבי איילון מצהירים כי זהו פרויקט חסר תקדים הנעשה מתוך ראייה הוליסטית המציבה את משתמשי הדרך במרכז, לרבות הולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית שיזכו לחוויה אורבנית מיטבית.

פרויקט הקמת הקו טומן בחובו שורה של פרויקטים, החל מעבודות הקמת תשתית ההעדפה, טיפול בסביבת התחנות ובמידע לנוסעים, סלילת שבילי אופניים, פיתוח המרחב האורבני והצללה ופינוי תשתיות עיליות לטובת הולכי הרגל. הקו יפעל בתדירות גבוהה כאשר תנאי מכרז ההפעלה לצד תשתית ההעדפה יבטיחו עמידה קפדנית בלוחות הזמנים ורמת שירות גבוהה למשתמשים. השקת הקו, אם תהיתם, צפויה בעוד קצת פחות מחמש שנים מהיום, במהלך שנת 2027.

“אנו רואים לנגד עינינו חשיבות עליונה בהנגשת המרחב הציבורי בחזרה לתושבים ולמשתמשי הדרך באמצעות סט של פעולות, שעיקרן, הקמת מערכת תחבורה להסעת המונים, סלילת שבילי אופניים וטיפול במרחב האורבני לטובת הולכי הרגל באמצעות מדרכות רחבות ומוצללות. כל אלו יהיו קטליזטור לפיתוח מרכזי ערים פעילים ותוססים. השאיפה היא למעשה להחזיר עטרה ליושנה ולהחיות מחדש את מרכז העיר ההיסטורי של לוד, וכך יהיה”.

המהפכה התחבורתית שחווה לוד אינה מסתכמת רק בפרויקט ”הקו החום” המיועד להסעת המונים, אם כי גם בפרויקט נוסף המכונה ”הרשת המטרופולינית מהיר לעיר”, המתבצע בשיתוף פעולה בין נתיבי איילון, משרד התחבורה, העירייה והחברה הכלכלית לוד.

הקו החום בשדרות ירושלים צילום DAGANS

זוהי למעשה רשת מטרופולינית רציפה, יעילה ונוחה שתכליתה הענקת צירי העדפה ייעודיים לאוטובוסים פנים עירוניים שיזינו, בין היתר, את הקו החום, תחנות רכבת ומוקדי ביקוש עיקריים. הפרויקט שעובר במספר צירי תנועה מרכזיים בתוך העיר לוד ומחוצה לה, נועד לשדרג לאין ערוך את מערכת קווי האוטובוסים הקיימת בעיר, לרבות העלאת התדירות והוספת קווים חדשים.

ביצועם של נתיבי תחבורה ציבורית ברחובות החשמל ויוספטל צפוי להסתיים בשבועות הקרובים בעוד שנתיבים נוספים יפתחו בהמשך שנת 2023 ברחובות חטיבת יפתח ודוד המלך. בין החידושים למשתמשי הדרך במרחב: תחנות מתקדמות, הפיכת הכיכרות לאורך תוואי הנתיבים לצמתים מרומזרים ושדרוג משמעותי של המרחב כולו, הכולל התקנת מערכות תאורה חדישות, ריצוף מדרכות וחידוש אבני שפה, כמו גם שדרוג תשתיות וטיפול נופי.

פרויקט אחר כולל את סלילת כביש 200 (עוקף לוד) המהווה כביש בין-עירוני באורך חמישה קילומטרים, דו-מסלולי ודו-נתיבי, שצפוי לצאת לביצוע במהלך 2023. תחילתו של הפרויקט בכביש 44 וסיומו בכניסה למושב זיתן, כשהוא צפוי לכלול גם הקמת גשר מעל מסילת הרכבת בעיר.

שחר מוסיף כי, “הפרויקטים התחבורתיים השונים שעליהן אמונה חברת נתיבי איילון עתידים לשנות את ההיררכיה התחבורתית הקיימת, מתוך כוונה להפוך את מערך התחבורה הציבורית, מערכות עתירות נוסעים, רכבות קלות וכבדות, יחד עם רשת שבילי אופניים כדרכים המהירות ביותר לנוע במרחב. במקביל, גם התחבורה הציבורית באמצעות השירות האזורי לאוטובוסים תהיה יעילה ותאפשר להגיע ללוד ולצאת ממנה בצורה מיטבית. כל זה לא היה יכול להתבצע ללא שיתוף הפעולה והאומץ המנהיגותי של עיריית לוד והעומד בראשה וללא ההירתמות של החברה הכלכלית לוד שאף מבצעת חלק מהפרויקטים. השותפות הזו היא שמאפשרת את קידום החזון התחבורתי של העיר לוד. ללא ספק מדובר בסט של פתרונות תחבורתיים לעיר שיבטיחו כי השלם יהיה גדול מסך חלקיו”.

ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו: “לוד משנה את פניה ועושה היסטוריה כמטרופולין בטבורה של מדינת ישראל. לאורכה ולרוחבה של לוד נסללו כבישים, נסללים כבישים ויסללו כבישים בעתיד הקרוב, בכדי להנגיש את התחבורה הציבורית לנוסעים שיוכלו להגיע לכל מקום במרכז הארץ במהירות שיא, ובכך לחסוך ולמנוע משעות רבות בדרכים. העתיד כאן, ובע”ה עבודה של שנים רבות מתגשמת”.