Site icon מקומונט לוד

למי בכלל יש מזומן בארנק? ככה משלמים ב-2020

את העשור הבא נציין בין היתר באמצעות ויתור כמעט מוחלט על שימוש במזומן. אבל מה האלטרנטיבות ואיזה אפליקציות צריך להוריד למכשיר הנייד? הנה המדריך המלא

כבר משחר האנושות חיפשו בני אדם אחר דרכים יותר ויותר יעילות לנהל את יחסי המסחר ביניהם. זה התחיל בהחלפת סחורות, המשיך עם טובין כאלה ואחרים וכלל גם את השימוש במטבעות ולאחר מכן שטרות. אבל עכשיו כסף מזומן כבר נחשב לנחלת העבר וכבר את 2020 נוכל לציין עם שלל דרכי תשלום אלטרנטיביות.

האמת היא שירידת קרנו של המזומן היא ממש לא דבר חדש. כך למשל כמעט כולנו מסתובבים עם לפחות כרטיס אשראי אחד בארנק, מה גם שחלק גדול מהכלכלה נשען על ענף האשראי ועל היכולת לקנות מוצרים בתשלומים. אז אם חושבים על זה לעומק, המזומן כבר מזמן לא כאן.

המטרה: לפשט את תהליכי התשלום

כמו תמיד, הטכנולוגיה היא זו שקובעת איזה אמצעי תשלום יאבדו את מקומם ואיזה ימשיכו לשלוט בזירה המקומית והעולמית. כיום לדוגמא החברות השונות מנסות לפשט עד כמה שאפשר את תהליכי התשלום ולכן הן מוכנות לקבל אותו בשלל דרכים שלא קשורות למזומן.

צילום: Pexels

בנוסף, למדינה יש אינטרס שהאזרחים יוותרו על השימוש במזומן כי קשה מאוד לעקוב אחריו. כאשר תהליכי התשלום הופכים להיות פשוטים יותר כי הלקוחות לא צריכים לגשת בכל פעם אל הכספומט הקרוב, וכאשר במקביל גם המדינה מרוויחה מזה מיסים באמצעות מניעת העלמת הון – התוצאה היא כוחות שפועלים בכל הכוח כדי שנעזוב את המזומן סופית ולתמיד.

אז איך משלמים?

מבחינה טכנית, ויתור על שימוש במזומן בא לידי ביטוי בהחלפת הארנק הרגיל בסוג של ארנק דיגיטלי. זהו ארנק שיכול להיות מובנה בתוך הטלפון הנייד והוא נשען על שימוש בסוגים שונים של אפליקציות. כאשר מרכזים את האפליקציות הרלוונטיות בתוך הארנק הדיגיטלי, היתרון הוא שילוב בין אמצעי תשלום מאובטחים, פשוטים, מיידיים ומתקדמים מאי פעם.

אפליקציית yellow למשל מאפשרת לשלם על דלק ובחנות הנוחות, תוך כדי שהיא מעניקה הטבות, מבצעים והצעות מיוחדות בהתאמה אישית לכל משתמש. לעומתה, רשת דומינוס פיצה מקבלת תשלום באפליקציית Bit שפועלת כמו כסף מזומן לכל דבר ועניין מבחינת מועד החיוב בחשבון הבנק – רק בלי השטרות והמטבעות.

עוד דוגמא טובה לשימוש מושכל באפליקציות תשלום על ידי הרשתות הגדולות היא מוזס, שבה אפשר לשלם היום ב-Pepper. גם פה, מדובר על שיתוף פעולה בין החברות שמספקות את המוצרים והשירותים לבין חברות האשראי והבנקים שאחראיות לפתח את פתרונות התשלום הדיגיטליים.

ברקע, צריך להזכיר את השימוש ההולך וגבר ב-Pay pal לצורך הזמנת מוצרים באינטרנט ואפילו את איסוף הכספים הקבוצתי באמצעות Pay box. מכאן והלאה, כל שנותר הוא לבחור את אמצעי התשלום המועדף.