Site icon מקומונט לוד

לראשונה: לוד תאמץ מערכת פינוי אשפה פנאומטית חדשנית בשכונת נופי בן שמן

בימים אלו החלו במתחם שכונת נופי בן שמן העתידית העבודות להקמת מערכת פנאומטית מיוחדת לפינוי אשפה באמצעותה תפונה אשפה ביתית למרכזי פינוי אשפה המרוחקים קילומטרים מבתי המגורים של התושבים. נשמע חלום? דרור נוזיצה, מנהל מחלקת התברואה של עיריית לוד מסביר על הטכנולוגיה החדשה ועל המהלכים לשיפור הנקיון גם בשכונות מרכז העיר הותיקות.

בשבוע שעבר החלו העבודות הראשונות להקמת המערכת בשטח עליו תיבנה בשנים הקרובות שכונת ‘נופי בן שמן’ אשר תוקם בצפון מזרח העיר.

פגשנו את דרור נוזיצה, מנהל מחלקת התברואה בעיריית לוד שסיפר לנו בהתרגשות: “זאת מהפכה של ממש, פינוי אשפה ללא צורך במשאיות או בעובדי ניקיון, בלי רעש של מנועים בשעת בוקר מוקדמת, בלי לכלוך שרואים על פני השטח. והתעלות שישמשו את המערכת נחפרות בימים אלה ממש”.

הוא משתף וחושף כי “גם תושבי שכונת ניר צבי החדשה שתוקם בשנים הבאות ייהנו ממערכת זהה שהיא מהפכה מבחינה טכנולוגית ומבחינה סביבתית”.

מערכת פניאומטית לפינוי אשפה באמצעות לחץ אוויר. הדמיה (באדיבות עיריית לוד)
מערכת פינוי אשפה אוטומטית – חיסכון כספי ולוגיסטי

לפני שלוש שנים נכנס דרור נוזיצה לתפקידו ומאז, בגיבוי של ראש העיר עו”ד יאיר רביבו והנהלת העיר הוא מוביל מהפכה בתחום פינוי האשפה והתברואה בשטחה של לוד.

בחודשים האחרונים יכלו תושבי העיר להבחין בחידוש טכנולוגי נוסף שאת הפעלתו קידם נוזיצה והוא הרכב הרובוטי לפינוי אשפה. מדובר במשאית גדולה שפרט לנהג הנוהג בה אין בה עובדים ופינוי האשפה, כולל פחי אשפה ביתיים, מבוצע על ידי זרוע רובוטית.

נוזיצה מספר בגאווה, כי “זרוע כזו מתרוממת מתוך המשאית אל מעל מכונית חונה וזה חוסך לנו הרבה זמן וכסף”. הוא מוסיף, “כולנו מכירים את הסיפורים על עובדי תברואה שמנסים לאתר בעל רכב חונה שמפריע לפינוי אשפה ועם מכונה כזו, שהיא היחידה בשימוש בארץ, דבר כזה לא יכול לקרות”.

דרור נוזיצה. צילום: עיריית לוד
המטרה: להקדים את תלונת התושב!

שיטות העבודה כיום מאפשרות למחלקת התברואה להעניק שירות טוב יותר לכל תושב ותושב מכל קצוות העיר לוד”, אומר נוזיצה. “אנו מקדימים את התושב ולפני שהוא פונה למוקד אנחנו נגיע אליו”.

“אם בעבר ראש העירייה היה מקבל טלפון מתושב שלא פינו לו את הפח, אנחנו יכולים היום, באמצעות מערכת השליטה שלנו, להעביר לראש העירייה תשובות מעודכנות תוך שניות ולתאר לו את תמונת המצב האמיתית, בזכות הטכנולוגיה החדשנית שלנו”.

מעבר מחלקת התברואה למערכת הפעלה טכנולוגית בוצע באמצעות שיתוף הפעולה עם אנשי חברת green q המפתחת מערכות חכמות לשליטה בפינוי אשפה.

“צריך להבין”, מסביר דרור, כי “באמצעות שבבים שעל רכבי הפינוי אנחנו יודעים איפה התרומם כל פח ומה קרה איתו בכל רגע נתון. המערכת מתעדכנת כל 12 שניות ומעבדת את הנתונים ככה שאנחנו יודעים מיד אם היו פחים שלא פונו”.

לא רק באמצעות הטכנולוגיה – פונים גם ללב התושבים

במקביל לכל הפיתוחים הטכנולוגיים שישנם כיום, הבינו במחלקת התברואה בעיריית לוד, כי ללא קמפיין פרסומי מאסיבי ברחבי העיר, יהיה להם קשה מאוד להתמודד עם תושבי העיר שחלקם לא קשובים בכל הקשור לפינוי אשפה.

“אחת הדרכים להשפיע על התושבים מבחינה תודעתית – היא פרסום ועוד פרסום. שיחדור לתת-מודע ויהפוך לשגרת חיים של תושב”. אחת הדרכים למשל, הייתה צביעת כל המשאיות ורכבי הפינוי במחלקה בצבע סגול בשנה האחרונה. ומדוע? “הצבע מושך את העין והתושב, שיודע שמדובר במחלקת התברואה, מבין, שהנה… עובדים בשבילו”.

רכב פינוי אשפה בלוד. צילום: מקומונט לוד
להפוך לעיר מצוחצחת ונקייה? רק בתמיכת התושבים!

במחלקת התברואה הבינו שבכדי להפוך לעיר מצוחצחת ונקייה, הם חייבים את שת”פ התושב, ולא רק טכנולוגיה ולכן, במסגרת זו הם מנהלים קמפיינים שונים, כמו הצבה של שלטים ברורים כמעט על כל מתחם פינוי בהם רשום מה מותר לזרוק במקום, באיזה יום ומתי יבוצע הפינוי.

או שימוש במיזם ‘יצאת נקי’ – בו אנשי המחלקה מתעדים אנשים שמשליכים אשפה במקום ובמועד ומפיצים את התמונות בעזרת העירייה, ובמקום לגעור ולקנוס על האחרים, מחבקים את המנקים והשומרים, בהבנה כשאתה חיובי משתפים איתך פעולה.

“גם העובדים שלנו מבינים את השינוי ויוצאים לשטח נקיים ומסודרים ומוגדרים ‘לוחמי אשפה’ וההערכה אליהם גדלה”.

נוזיצה מסכם ואומר בחיוך: “אחרי שנים של הזנחה יש רשויות מקומיות שלומדות מאתנו וזה מעניין ומרגש… רואים שאנו בדרך הנכונה”.