Site icon מקומונט לוד

לרדת במשקל – כך תיקחו שליטה על אכילה רגשית

כיצד אכילה ריגשית יכולה לחבל במאמצים להפחית עודף משקל? כל המידע לפניכם, עם טיפים מעשיים כיצד לחזור ולשלוט בהרגלי האכילה שלכם.

לפעמים החשקים הגדולים לאוכל תוקפים אותנו דווקא כשאנחנו בנקודה הכי חלשה מבחינה רגשית. אנו פונים לאוכל כמשהו מנחם, בין אם במודע או שלא במודע, כשאנו עומדים בפני בעיה קשה למשל, או מרגישים לחוצים או סתם משועממים. אך אכילה רגשית שכזו יכולה לחבל במאמצי הירידה במשקל, מפני שהיא מובילה לאכילת יתר, בפרט של אוכל עם דחיסות קלורית גבוהה כגון ממתקים ומאכלים שומניים. החדשות הטובות הן, שגם כשנוטים לעניין של אכילה רגשית, יש מספר דברים שתוכלו לעשות כדי לחזור למטרות שהצבתם לעצמכם בתהליך הירידה במשקל.

כיצד פועל מעגל הרגש-אוכל-ירידה במשקל?

אכילה ריגשית היא כשאוכלים כדי למסך, להדחיק או להרגיע רגשות שליליים שמציפים, כמו מתח נפשי, פחדים, כעסים, צער, אך גם תחושת בדידות או שעמום. אירועי חיים גדולים, כמו גם מתחים בחיי היומיום יכולים לעורר רגשות שליליים שמובילים אל אכילה רגשית  ומפריעים לתהליך הפחתה של עודף משקל. טריגרים אלו כוללים:

אומנם חלק מהאנשים אוכלים פחות כשהם מתמודדים עם רגשות סוערים, אך לרוב כשאנו במצוקה רגשית כלשהי, סביר שנפנה לאכילה אימפולסיבית או אפילו נחווה התקף זלילה (בינג), בו נחסל במהירות כל דבר אכיל, מבלי לחוש הנאה מהאוכל.

אכילה ריגשית יכולה להיות כל כך חזקה מאיתנו, עד שהיא הופכת לחלק מהרגלי האכילה, ואנו אוטומטית פונים לאוכל בכל פעם שאנו חשים מתח, כעס וכו’, מבלי לעשות את ההקשר המודע לכך.

כל ההתנהלות הזאת יכולה להוביל למעגל מאוד לא בריא בו רגשות מהווים טריגר לאכילה מופרזת – להלקאה עצמית על שבירת תהליך הירידה במשקל – מה שמוביל למתח ולהרגשה רעה – ומשם קצרה הדרך אל אכילה ריגשית, וחוזר חלילה.

אכילה רגשית והשמנת יתר

אכילה רגשית וכן התקפי זלילה הם מצבים שיכולים להופיע אצל אנשים עם משקל ממוצע, אך הם נפוצים בקרב אלו עם עודף משקל או השמנת יתר. בנוסף, אכילה רגשית והתקפי זלילה תכופים יכולים להוביל לעלייה במשקל ולבעיות בריאות הקשורות להשמנה, כגון סוכרת סוג 2, מחלות לב, יתר לחץ דם וסוגי סרטן שונים, וכן לבעיות רגשיות כמו דיכאון וחרדה.

איך שוברים את מעגל האכילה הרגשית?

כשרגשות שליליים מציפים ומאיימים להפעיל אכילה רגשית, נסו לשלוט בכמיהה לאוכל:

מתי לבקש עזרה מקצועית?

במצבי עודף משקל והשמנת יתר, אכילה רגשית וזלילות ימנעו הפחתה במשקל. מאידך, תמיכה רפואית ותזונתית מקצועית תסייע למנוע בעיות רפואיות המקושרות להשמנה, תקל על תהליך הירידה במשקל וגם על שמירת המשקל החדש. רופא המתמקצע בתחום הטיפול בהשמנה יוכל אף להציע טיפול תרופתי תומך, שיסייע לווסת את הכמיהה החזקה והמחשבות על אוכל ויעצים את תחושת השובע לאחר ארוחות, עד לוויסות מחדש של מנגנוני הרעב והשובע של המטופל. התייעצו עם רופא מקצועי מתחום הטיפול בהשמנה לגבי טיפול תזונתי ותרופתי באכילה רגשית והתקפי זלילה.

מאמר זה נכתב על ידי ד”ר רז הגואל – הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*