Site icon מקומונט לוד

מדוע יותר סטודנטים בוחרים ללמוד מדעי המחשב?

לאורך שני עשורים תחום ההייטק הפך ישראלים רבים למיליונרים. החל מעבודות בחברות הייטק בתנאי שכר מפנקים והטבות נוספות וכלה באקזיטים של חברות הייטק רבות הנמכרות לענקיות טכנולוגיה ומדיה כמו: אינטל, מייקרוסופט, AOL, YAHOO וארגונים נוספים. אנו עדים למגמה של ירידה במספר הסטודנטים הבוחרים מקצועות כמו: חינוך ומדעי הרוח ולהתחזקות של מסלולי הנדסה ולימודי מדעי המחשב.

על פי נתוני הלמ”ס שפורסמו באוקטובר 2019 נרשמו עליות בתחומי מקצועות עזר רפואיים בשיעור של 3.4% וכן עליה חדה בנרשמים למתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב בשיעור של 8.7% לעומת אשתקד[1].

מדוע סטודנטים רבים יותר בוחרים בלימודי מדעי המחשב?

ההעדפה של סטודנטים רבים לבחור במדעי המחשב נובעת משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא הביקוש העצום שיש לבוגרי התארים כבר בזמן הלימודים בשוק העבודה ולאחר מכן עם סיום התואר. כל שנה של ניסיון מוסיפה בין אלפיים לשלושת אלפי שקלים למשכורות הבוגרים. מקומות העבודה נפתחים בפני הבוגרים לא רק בישראל אלא גם ברחבי העולם הן בסקטור הפרטי והן הציבורי. בנוסף, גם התעשייה הביטחונית בישראל מגייסת בעלי תואר ראשון במחשבים שצברו ניסיון ומחזיקים בסיווג בטחוני מתאים על מנת לסייע ליחידות המודיעין והסייבר בעבודה השוטפת.

הסיבה השנייה היא התנאים המופלגים המוצעים בחברות ההייטק בסקטור הפרטי. ביטוחי מנהלים, ארוחות, רכבי ליסינג ומשכורות עתק הם רק חלק מהתנאים בהייטק. בנוסף, ניתן לראות גם מצנחי זהב למגיעים לתפקידים ניהוליים ואפשרויות קידום הקורצות גם למגיעים לגיל מבוגר יותר.

צילום: Pexels

מה לומדים בתואר?

תואר במדעי המחשב משלב בתוכו מגוון רחב של נושאים שחלקם נועדו להעניק לסטודנט את החשיבה הריאלית המתאימה על מנת לפתור בעיות. התלמידים לומדים לפחות שפת תכנות אחת, סטטיסטיקה, מתמטיקה, תורת הקבוצות ואלגוריתמים. כיום, מרבית התארים במדעי המחשב יציעו גם פיתוח בפועל של פרויקטים באמצעות תוכנות שונות, עיבוד תמונה וקול ועוד תחומים משיקים לתכנות כמו: אבטחת מידע, חומרה ותקשורת. בסוף התואר הסטודנטים יוצאים עם כל הידע הנדרש על מנת להתחיל לעבוד במשרה בתחום ועם תיק עבודות המציג את יכולותיהם.

אילו אפשרויות ללימודי המשך קיימות בתואר?

לאחר תואר במדעי המחשב ניתן להמשיך לתואר נוסף בתחום ולהעמיק את הידע בבנייה של אלגוריתמים ולקבל כלים נוספים על מנת להעמיק בתחומים שדורשים רקע נוסף. בנוסף, ניתן לבחור במסלול ניהולי בתחום ההייטק ולעשות תואר נוסף בתחום הניהול או הפיננסים. בתקופה בה מעסיקים רבים מעודדים התמחות אינטרדיסציפלינרית – שילוב של מספר תחומי ידע מגדיל את אפשרויות ההעסקה. חלק מתקדמים גם למשרות בתחום אבטחת המידע ועושים תואר נוסף בתחום זה על מנת להכנס לתחום הסייבר המבוקש.

לסיכום, מדעי המחשב מהווים היום דלת כניסה לתחום ההייטק המפנק. באמצעות תואר ראשון ושני בתחום אפשר להתקבל לחברות מחשבים, תקשורת או להשתלב בתעשייה הביטחונית. בעתיד, ניתן כמובן גם להתפתח לעבודה עצמאית בתחום או לפתוח חברת הייטק משלכם.

[1][1] https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/DocLib/2019/318/06_19_318b.pdf