Site icon מקומונט לוד

מהי פונקציית שבת במקררים?

אחד המכשירים החשמליים הכי חשובים ומרכזיים בחיינו הוא ללא ספק המקרר, מוצר המהווה את אחד העיקריים בכל מטבח וכזה שאנו כמובן משתמשים בו כל הזמן לאחסון ושמירת מזון בטמפרטורה הנכונה. אך ככל שמקררים הפכו ליותר ויותר מתקדמים ועם יותר תכונות לשיפור השימוש בהם, כך גם בעיות שמירת השבת הפכו למורכבות יותר בכל הנוגע למקררים בימי שבת וחג. פונקציית שבת במקרר היא הפתרון היעיל, הנוח והאמין ביותר המאפשר לכם שימוש במקרר גם בשבת, מבלי חשש לחילול השבת.

במקררים חדישים ובדגמים האיכותיים והמובילים – בעיקר אלו המיועדים באופן רשמי ומובהק לשוק הישראלי ובייבוא רשמי סטנדרטי כמו למשל מקררים של סמסונג עם פונקציית שבת מובנית שכבר מגיעה כחלק מתכונות המקרר. הכוונה היא שהמקרר מגיע כבר מראש עם אפשרות להגדיר אותו למצב שבת, דרך מנגנוני השליטה והבקרה של המקרר ומבלי להשתמש בפתרונות חיצוניים. כך זה למשל בחלק ניכר של הדגמים החדשים של מקררי סמסונג, אשר יחד עם אפשרות של פונקציית שבת מובנית מספקים נוחות שימוש גבוהה ואיכות מעולה של המקררים עצמם, עם שיא הטכנולוגיה מבחינת קירור, הקפאה, התאמה אישית, שמירה על מזון, הפעלה שקטה וחיסכון באנרגיה.

נציין כי במקררים רבים, בעיקר של מקררים פשוטים יותר ומבית מותגים פחות גדולים ומובילים בשוק מוצרי האלקטרוניקה והחשמל, אין פונקציית שבת באופן מובנה במנגנון המקרר. לכן ציבור שומרי השבת נאלץ במקרים רבים לסמוך על אלתורים ועל פתרונות חיצוניים למיניהם, אשר לא תמיד מספקים פתרון נוח, יעיל או אמין במיוחד – וזו כמובן בעיה שיכולה להוביל לחילול שבת או לכך שלא תוכלו להשתמש במקרר במשך השבת. הכוונה באלתורים אלו היא למשל להדבקת מגנטים על מפסקים מגנטיים של נורות המקרר, התקנים חיצוניים שמדביקים בסלוטייפ על מפסקים או חיישנים וכיוצא באלו. הפתרון המובנה הרבה יותר אמין, נוח ומתאים לצורך שימוש במקרר תוך שמירת השבת!

מקרר כשר. צילום: pexels
מה הדגשים של שמירת שבת בשימוש במקרר?

במקררים מודרניים יש כאמור שורה של בעיות פוטנציאליות כאשר מדובר על שימוש במקרר בזמן שבת. בהקשר ישיר להבנת פונקציית השבת במקרר חדש שאתם שוקלים לרכוש, חשוב להבין גם את הדגשים ההלכתיים לגבי שמירת שבת בעת שימוש במקרר ומה הבעיות שפיקוד השבת אמור לפתור.

תפקידה של פונקציית שבת במקרר

כאשר מדובר על פונקציית שבת מובנית במקרר חדש – קרי, יש פיקוד שבת מובנה כבר במערכת השליטה של המקרר או שהותקן פיקוד שבת כזה ע”י היבואן ובאישור המכון המדעי טכנולוגי להלכה, פונקציה זו למעשה נותנת מענה הלכתי יעיל ואמין לכל הבעיות שצוינו לעיל ומאפשרת שימוש בטוח ובראש שקט המקרר, ללא חשש לחילול שבת.

פונקציית השבת במקררים חדישים ומתקדמים, כמו במקררי סמסונג למשל, היא פונקציה דיגיטלית-אלקטרונית אשר מתאימה את עבודת המקרר לצורך שמירת השבת – ביטול הדלקת תאורה, ביטול הפעלת מקרר ע”י הדלתות, ביטול הפעלת הפשרה ע”י הדלתות וניתוק הקשר בין פתיחת הדלתות להפעלת המדחס. בדגמים מסוימים, פונקציית השבת כוללת גם מאפיינים פיזיים כמו נעילה או נטרול מפסקים מגנטיים המקושרים לדלתות. הפעלת פונקציית השבת בדר”כ פשוטה וקלה מאוד, בלחיצת כפתור בודדת, על לוח הבקרה של המקרר או כפתור ייעודי. מכאן שבהחלט עדיף ונוח יותר לבחור מקרר שכבר יש בו פיקוד שבת מובנה.