Site icon מקומונט לוד

מהם מנהגי האזכרה ביהדות?

צילום: מאגר

טקס האזכרה ביהדות נערך אחת לשנה, במועד העברי לפטירתו של האדם. גם עבור אנשים שאינם שומרי מסורת, מדובר במנהג חשוב אשר עוזר לשמר את זכרונו של המנוח. עבור בני המשפחה ובמיוחד כאשר הם מתגוררים בערים רחוקות זו מזו, מדובר בהזדמנות לפגישה מרובת משתתפים אשר מיועדת, מצד אחד, לעילוי נשמתו של הנפטר, אך מצד שני יש בה גם פן חברתי של איחוד בין אנשים. מנהגי האזכרה ביהדות הינם קבועים וטקסיים, כאשר ישנו סדר קבוע של הברכות שנאמרות וכן סעודה שנהוג לאכול בצוותא.

על עריכת אזכרה ליהודים שנפטרו

אין ספק שישנו הבדל גדול בין אזכרות של אנשים שונים, מכל מיני סיבות: ישנם כאלה שמעניקים משמעות דתית מעמיקה למנהג זה וישנם מי שהאופן שבו הדת רואה את האזכרה, איננו מדבר אליו. ישנם מי שמשתייכים לעדות המזרח ומכאן מנהגי האזכרה ביהדות הם מאוד מסוימים מבחינתם, לעומת אשכנזים שיש להם את הדרך שלהם לעריכת האזכרה. כך או כך, מדובר בנוהג דומה למדי על אף השינויים, כאשר עיקריו של הטקס הם ברורים ויש להם, כאמור, ארגון וסדר שעל פיהם אמור הטקס להתקיים, כמו גם השעות שאחריו.

מהם מנהגי האזכרה ביהדות?

יהודים מאמינים אשר עורכים אזכרה “לפי הספר”, רואים את הטקס הזה כחלק מהתרוממות רוח גדולה וכי כאשר קרוביו של הנפטר עורכים את הטקס הזה למענו, הם מסייעים לו לעלות למדרגה רוחנית גבוהה יותר, לאחר המוות. הדבר המשותף לכל העדות הוא נושא הכיבוד, אשר היקפו משתנה בין עדה לעדה, כאשר אצל המזרחיים ניתן למצוא סעודות מורכבות וארוכות לעומת עדות אשכנז, בהן נהוג להגיש באזכרות כיבוד קל יחסית. חלק מתוך מנהגי האזכרה ביהדות הוא התפילות והברכות כמובן, כאשר מזרחים יעלו לתורה וגם יגידו קדיש, לעומת אשכנזים שילמדו ביחד פרקי משניות, אלו שמתחילות באותיות אשר מרכיבות את שמו של המנוח.

מדוע נהוג לסעוד במהלך האזכרה?

כידוע, סעודות אצל יהודים נחשבות לחלק בלתי נפרד מכל מועד וגם בזמנים עצובים כמו אזכרה. אכילת המזון נחשבת למתן כבוד לנפטר, לכן חשוב להבין מראש מהם בדיוק הדברים הנדרשים לארגון מתאים ומכבד של אזכרה. תכנון האירוע הזה כמו כל אירוע אחר, צריך לקחת בחשבון את היקף האנשים שמתעתדים להשתתף בו, מכאן שבמידה ומדובר באזכרה מרובת משתתפים – גם היקף הכיבוד שיוגש צריך להיות בהתאם. הפתרון שמשפחות רבות של נפטרים מוצאות, על מנת להתגבר על האתגר הזה, הוא הזמנת קייטרינג. כאשר מוצאים קייטרינג כשר המציע תפריט מגוון, ניתן להסיר דאגה אחת מן הלב ביום לא פשוט כמו אזכרה ולהתמקד בקרובי המשפחה שהגיעו. לאחר הברכות ועריכת הטקס לפי כללי הדת, ניתן לגשת אל השולחן, ליהנות מן המטעמים שהוגשו ולשים את הדגש על המשך החיים, חיזוק הקשר בין בני המשפחה ובניית הקשר הבין אישי.