Site icon מקומונט לוד

מהן העבירות הנפוצות בצבא?

חיילי צה”ל בכל דרגה בשירות חובה, קבע או מילואים ואף אזרחים עובדי צה”ל נתונים למרותו של הצבא ונמצאים בסמכות השיפוט שלו. לצבא יש מערכת משפטית ענפה ומסועפת שעובדת בנפרד ממערכת השיפוט האזרחית ודנה בטווח רחב של עבירות החל מעבירות צבאיות מובהקות, דרך עבירות אזרחיות וכלה בעבירות פליליות.

אם נסקור את עבודתו של בית הדין הצבאי נמצא עבירות נפוצות שייחודיות לצבא ועבירות נפוצות שאינן ייחודיות לצבא ומהותן אזרחית או פלילית. חשוב לזכור שבית הדין הצבאי נוטה לגזור על העבריינים עונשים חמורים הרבה יותר מאשר בתי המשפט האזרחיים והפליליים, וחייל שנשפט בגין עבירה פלילית והורשע, יישאר עם רישום פלילי זמן רב לאחר שישתחרר משירות פעיל. הנה כמה מהעבירות הנפוצות בצבא.

עבירות ייחודיות לצבא

אפשר לומר שהעבירה הייחודית ביותר לצבא, היא עריקות. עריקות היא עבירה די נפוצה בקרב חיילים. חיילים המבצעים עבירת עריקות הם בדרך כלל חיילים בשירות חובה, מקצתם חיילים בשירות קבע ורבים מהם הם חיילים בשירות מילואים. עריקות היא היעדרות לא מוצדקת משירות פעיל במשך 21 ימים רצופים ולמעלה מזה. העונש על עבירת עריקות הוא חמור וכולל מאסר פעיל במתקן כליאה צבאי למשך כמה חודשים ולעיתים אף שנים – בהלימה למשך תקופת העריקות.

עבירות נוספות הייחודיות לצבא הן עבירות ביטחוניות. עבירות ביטחוניות עלולות לפגוע בביטחון המדינה ובביטחונם של אזרחיה. עבירות כאלה כוללות הסגרת סודות מדינה, שיתוף פעולה עם גורמים עוינים, פגיעה בכוחות צה”ל, ריגול או בגידה. עבירות אלה מטופלות ברגישות רבה והעונשים המוטלים בגינם חמורים ביותר ויכולים לכלול מאסרי עולם ואף עונש מוות.

רק עורך דין צבאי שבקיא בדין הצבאי וקיבל הסמכה מבית הדין הצבאי יכול לפעול בשמם של חיילים נאשמים ולייצג אותם.

צילום: PIXABAY

עבירות צבאיות שאינן ייחודיות לצבא

עבירות צבאיות נפוצות שאינן ייחודיות לצבא ונידונות בבית הדין הצבאי, הן עבירות מין, עבירות סמים, עבירות נשק ועבירות אלימות. העונשים שמטיל בית הדין הצבאי, הם חמורים בהרבה מהעונשים המוטלים בבתי המשפט האזרחיים או הפליליים. בתי הדין הצבאיים דנים גם במקרים של התעמרות בחיילים והתעללות בהם, בעבירות מין תוך ניצול יחסי מרות וכן בעבירות של פגיעה ברכוש הצבא.

חשודים בעבירות צבאיות? כך תתמודדו

אם אתם נחשדים בביצוע עבירות צבאיות, רצוי שתתייעצו עם עורך דין צבאי ותקבלו ייצוג בהליכים המשפטיים. כדאי שתדעו שהצבא מתייחס ברצינות רבה לכל התנהגות עבריינית ולכל עבירה, ובית הדין הצבאי שופט בחומרה את הנאשמים. עם זאת במקרים מסוימים תוכלו להצביע על נסיבות מקילות כמו מצב אישי, משפחתי או כלכלי קשה ולבקש מבית הדין להקל את גזר הדין. אם מדובר בעבירה ראשונה, ובית הדין יקבל את טענתכם לנסיבות מקילות, ייתכן שיוטלו עליכם עונשים קלים, ותוכלו להמשיך בשגרת השירות שלכם.