Site icon מקומונט לוד

מה ההבדל בין ביקורת לגיטימית להוצאת דיבה?

עוד לשון הרע

עוד לשון הרע

בעידן הנוכחי חשוב להבחין בין ביקורת שהינה ביקורת לגיטימית להוצאת דיבה, במיוחד בתחומי התקשורת, העיתונות והטורים האישיים. מתי ביקורת היא באמת ביקורת ומתי היא הוצאת דיבה? איך אפשר להתייחס לכך ברמה המשפטית ובכלל? מתי צריך ליווי של עורך דין? כל מה שאתם צריכים לדעת על ההבדלים נמצא כאן. 

מהי ביקורת לגיטימית?

ביקורת לגיטימית היא ביטוי לדעה שיש בה אי הסכמה עם רעיונות, פעולות או התבטאות של אדם זה או אחר על סמך טיעון עובדתי ורציונלי. זהו מרכיב חשוב ובסיסי של חופש הביטוי והוא מטפח דיון ציבורי ואחריות. ביקורת לגיטימית מבוססת בדרך כלל על אמת ומוצגת בצורה שאינה זדונית או פוגעת מראש בכוונה ולרוב לא מצריכה ליווי של משרד עו”ד הוצאת דיבה זה או אחר על מנת להתמודד מולה.

מהי הוצאת דיבה?

הוצאת דיבה היא הצהרה שקרית המוצגת כעובדה, אשר פוגעת בשמו הטוב של אדם זה או אחר אליו כוונה. אם זאת אכן הסיטואציה, יש צורך בליווי של משרד עו”ד הוצאת דיבה. לשון הרע או דיבה יכולות להתפרסם  בכתב, בשמע, בתמונות,  בתנועות גוף, בצילום, ציור וכיו”ב,  ולמעשה בכל צורות אחרות של תקשורת. המרכיבים המרכזיים של לשון הרע כוללים הצהרה ופגיעה אפשרית במוניטין של האדם אליו מכוונת הצהרת הוצאת הדיבה. 

מה מבדיל בין הוצאת דיבה לביקורת לגיטימית?

אחד הגורמים העיקריים המבדילים בין ביקורת לגיטימית להוצאת דיבה הוא הכוונה מאחורי ההצהרה. ביקורת לגיטימית מונעת מרצון להביע דעה או לעורר ויכוח, לרוב מתוך כוונה בסיסית של שיח בונה. לעומת זאת, לשון הרע מאופיינת בכוונת זדון, שמטרתה לפגוע במוניטין של הנבדק. היבט נוסף הוא הבסיס למעשה. ביקורת לגיטימית, גם כשהיא חריפה או לא חיובית, מעוגנת במידע עובדתי או בדעה ברורה. הוצאת דיבה לעומת זאת, כרוכה בהפצת מידע כוזב כאילו הוא נכון, הטעיית הקהל ופגיעה שלא בצדק במוניטין של האדם שמוציאים דיבתו ועל כן יש צורך להתייעץ עם עו”ד לשון הרע במקרה כזה. 

מה תפקידה של המערכת המשפטית בהגדרות אלו?

לטשטוש הגבול בין ביקורת לגיטימית להוצאת דיבה יש השפעות עמוקות על השיח הציבורי. בעוד שהשמצה מופרכת עלולה להרוס שלא בצדק מוניטין וקריירה, חוקי הוצאת דיבה מחמירים מדי עלולים להגביל את חופש הביטוי ואת העיתונות הביקורתית. לנפגעי לשון הרע יש זכות לפנות אל עורכי דין לקבלת שירות, אך תהליך הוכחת לשון הרע יכול להיות מורכב. למערכת המשפטית תפקיד מהותי בשיפוט במקרים אלו, תוך איזון בין ההגנה על המוניטין של התובעים לבין שמירה על חופש הביטוי. אם אתם מרגישים שהוצאה דיבתכם, גשו עוד היום אל ליווי משפטי. משרד עו”ד לשון הרע פדרבוש – בן סימון הוא מהמשרדים המובילים בישראל לתביעות לשון הרע. הצוות המשפטי המקצועי והמיומן מחכה לסייע לכם. צרו קשר כבר כעת.