Site icon מקומונט לוד

מה זה ניהול כלכלת משפחה ואיך ליישם זאת בישראל של 2023? 

ניהול כלכלת המשפחה במשמעותו הרחבה, אומר דבר פשוט. אף משפחה לא יכולה להתעלם מהנושא הכלכלי היום יומי, מבלי לשלם על כך מחיר יקר. את הנושא הזה חייבים לנהל, חייבים להכיר לעומק, חייבים להתייחס אליו. מובן, שכדי ליישם זאת בישראל של 2023, יש צורך להשתמש בכלים פרקטיים שונים. כמה מהכלים החשובים ביותר, נציג להלן. 

משפחה היא כמו עסק 

משפחה, במובן מסוים היא כמו עסק. בדומה לעסקים, למשפחה יש הכנסות כלשהן (ולא משנה כרגע מה מקורן). בדומה לעסקים, לכל למשפחה יש הוצאות. שימו לב כי ההכנסות הן תמיד מוגבלות. ההוצאות, באופן תיאורטי, הן בלתי מוגבלות. במילים אחרות, אפשר בקלות להוציא יותר כסף ממה שנכנס. לאור זאת, כלי לניהול כלכלי במשפחה יתבסס על עולם העסקים – תקציב! לכל משפחה, ללא יוצא מן הכלל, יש חובה לעצמה להקפיד על ניהול תקציב ביתי. רק הניהול הקבוע של התקציב יאפשר לה למנוע קטסטרופה כלכלית. 

משפחה יכולה לצמוח מבחינה כלכלית 

כמו עסקים מוצלחים, משפחה לא חייבת להסתפק במועט ויכולה לשאוף ליותר. הכלי החשוב לצמיחה כלכלית משפחתית הוא לחסוך. זה צריך להיות מוגדר בתקציב, כמה כסף שמים בצד כל חודש. הכלי הזה מאפשר להגדיר תוכניות לעתיד הקרוב ולעתיד הרחוק. אותם חסכונות יכולים לבנות יציבות פיננסית ולהבטיח את העתיד אולי לא בצורה מוחלטת, אבל בצורה מאוד טובה. 

קרדיט תמונה: canva

טיפוח כלכלת המשפחה לאורך זמן 

המאזן הכלכלי המשפחתי הוא כמו גינה. צריך להשקות ולטפח בקביעות. מדי זמן, התכנסו ביחד כל המשפחה, ובדקו האם אתם עומדים ביעדי התקציב. בדקו האם אתם מבזבזים יותר מדי ואיך צומחים החסכונות שלכם. טיפוח כלכלת המשפחה מצריך תשומת לב לחשבון הבנק, לעמלות שאתם משלמים, לבחירת ספקים זולים יותר או מציאת חנויות שיאפשרו לכם להוציא פחות על קניות. בדקו כמה אתם קונים באשראי, אל תקחו הלוואות שאתם תתקשו לשלם אותן. ריבית פיגורים יכולה להיות הרסנית וגרוע מכך זו פניה לשוק האפור שמטיל ריביות נשך על משקי בית ועל עצמאים. קבלו החלטות בשיקול דעת, מתוך מחשבה והבנה ולא מתוך לחץ, חרדה או תסכול. כך בנושאי צרכנות, חיסכון, השקעות וכו’. 

חינוך פיננסי עבור הילדים 

כלי חשוב שרק מעט מאוד משפחות מקפידות עליו – חינוך פיננסי עבור הילדים. אל תסמכו על אף אחד בעולם שילמד את הילדים שלכם על כסף, על תקציב, על קבלת החלטות מושכלת בתחום הזה. אתם צריכים ללמד אותם. ואם חסר לכם ידע, קודם תלמדו ואז תעבירו הלאה. יש המון כלים של חינוך פיננסי, ברשת ומחוצה לה. ישנן עמותות לכלכלת המשפחה. אפשר להיעזר במאמנים כלכליים ויועצים כלכליים. שתפו את הילדים בהחלטות שאתם עושים בנושא, הסבירו להם והם ירוויחו מכך כל חייהם.