Site icon מקומונט לוד

מה צריך לדעת לפני שחותמים על חוזה עבודה?

תמונה: pixabay

התקבלתם לעבודה חדשה? מזל טוב! רק לפני שאתם חותמים על חוזה העבודה, חשוב מאוד שתבדקו כל מיני דברים חשובים כמו, שעות העבודה, התשלום שתקבלו, ימי החופשה שתהיו זכאים להם, הפרשות לפנסיה ועוד.

אגב, אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים בהבנת החוזה והתנאים, אפשר להתייעץ עם עורך דין איריס אלמוג המתמחה בדיני עבודה ובעלת ניסיון עשיר ומקצועי בתחום.

מס’ 1 – אפשר להתחיל עבודה מבלי שיש חוזה חתום, אבל חייב שיהיה חוזה תוך 30 יום מתחילת העבודה

יכול להיות שהמעסיק התחיל בהעסקתכם, מבלי שיש חוזה עבודה עליו חתומים שני הצדדים. אין בעיה עם זה. רק חשוב מאוד שיהיה חוזה תוך 30 יום מתחילת העבודה. החוזה יכלול את כל תנאי העבודה וכמו כן יכלול את שם המעסיק ושמכם, את תאריך תחילת העבודה, את אורך יום העבודה, את השכר המגיע לכם, את התשלומים עבור התנאים הסוציאליים וכמו כן החוזה גם יפרט את עיקרי התפקיד שלכם.

מס’ 2 – שימו לב לתקופת העבודה

האם העבודה היא לזמן בלתי קצוב או שמדובר על תקופת עבודה מוגבלת מראש. על כן, תאריך ההעסקה שלכם צריך להופיע בצורה ברורה ומדויקת בחוזה, שכן הוא גם ישפיע על הזכויות להם תהיו זכאים. כמו כן, מומלץ גם שתופיע תקופת התראה לפני סיום ההעסקה.

מס’ 3 – תשלום ובונוסים

המשכורת שתקבלו צריכה להיות תואמת את הסכום שעליו הסכמתם. כך גם לגבי המועד של התשלום. כמו כן, עליכם לשים לב שהחוזה גם כולל התייחסות לנסיעות (כלומר החזרים על נסיעות בתחבורה ציבורית או החזרים על דלק). מעבר לכך, החוזה גם צריך לכלול התייחסות לקרן השתלמות.

מס’ 4 – שעות העבודה שלכם

חשוב מאוד לבדוק מה קורה מבחינת שעות עבודה וכמובן ימי עבודה. לדוגמה, אם אתם עובדים 5 ימים בשבוע, יום העבודה שלכם צריך להיות מקסימום 9 שעות ביום. כמו כן, אם אתם עובדים 6 ימים בשבוע, אז יום העבודה שלכם יהיה מקסימום 6 שעות ביום. מעבר לכך, יש גם שעות נוספות. מדובר על שעות שמשלמים לכם עליהן בנוסף לתשלום עבור יום העבודה הרגיל שלכם. אפשר לנהל משא ומתן לגבי כמות השעות הנוספות שתוכלו לעשות.

מס’ 5 – עבודה נוספת

התקבלתם לעבודה אבל אתם מעוניינים לעבוד בעבודה נוספת? שימו לב שחוזה העבודה לא מגביל אתכם בנושא זה.

מס’ 6 – תשלום דמי מחלה

שימו לב מהי מדיניות התשלום לגבי דמי מחלה. האם תקבלו תשלום עליהם כבר מהיום הראשון או שעל יום המחלה הראשון לא תקבלו תשלום ורק על יום המחלה השני והשלישי תקבלו 50 אחוז תשלום ורק מיום המחלה הרביעי, תקבלו תשלום מלא.

מס’ 7 – חופשה שנתית

בדקו כמה ימי חופשה שנתית מגיעים לכם. על פי החוק, אם אתם עובדים 6 ימים בשבוע, אז מגיעים לכם 12 ימי חופשה ואם אתם עובדים 5 ימים בשבוע, מגיעים לכם 10 ימי חופשה. כמובן ימי החופשה משתנים ממעסיק אחד לאחר, שכן יש מעסיקים שנותנים ימי חופש נוספים (מעבר למה שמוגדר בחוק).

מס’ 8 – פנסיה

אם אתם מעל גיל 21, המעסיק חייב להפריש לכם דמי פנסיה כבר מהיום הראשון.