Site icon מקומונט לוד

מונג’רו: הכירו את התרופה החדשה שבקרוב תטפל בחולי סוכרת בישראל

ככל שחקר מחלת הסוכרת מוסיף להתקדם, כך מפותחות תרופות חדישות שאחראיות למניעת סיבוכי המחלה, באמצעות איזון אפקטיבי של רמות הסוכר. אחת התרופות החדישות לטיפול בסוגרת סוג 2 היא מונגרו, שמגבירה את כמות האינסולין המופרש מהלבלב ומזרזת במקביל את תהליך חילוף החומרים בגורף. כיום נמצאת התרופה בהליכי מחקר מתקדמים וייתכן שתאושר לשימוש בישראל גם כתרופת הרזיה.

קרדיט Freepik.com

מהי תרופת מונג’רו (טירזפטייד)?

מונגרו (Mounjaro) על תוצאותיה היעילות התפרסמה לראשונה ב”ניו אינגלנד ג’ורנל אוף מדיסין” – כתב עת מדעי נחשב, אשר פירט אודות הצלחת הטיפול הן בקרב חולי סוכרת והן בקרב הסובלים מהשמנת יתר. מדובר בתרופה המשתייכת למשפחת תרופות חדשה, המדמה את פעילותו של הורמון GIP ובכך משפיעה על הקולטנים שלו ועל קולטני הורמון GLP-1 גם יחד.

טירזפטייד ניתנת בזריקה וקיבלה את אישור ה-FDA האמריקאי רק במאי האחרון, כאשר נקבע במסגרתו כי השם המסחרי של התרופה יהיה Mounjaro. מחקרים אחרונים מצאו כי מונג’רו מביאה לירידה ממוצעת של 18% ממשקל הגוף, כך שייתכן והיא תצטרף בקרוב לשורה של זריקות להרזיה המטפלות בהשמנת יתר כמו אוזמפיק או סקסנדה.

כיצד פועלת התרופה?

כאמור, מדובר במשפחת תרופות חדשה המדמה את פעילותו של הורמון הנקרא GIP. הורמון זה אחראי לעידוד הפרשת האינסולין מהלבלב, מה שעל פי מחקרים תורם בין היתר להפחתה בצריכת המזון והאצת חילוף החומרים. פעילותו של ההורמון משפיעה בתורה גם על קולטני GLP-1 בדומה למשפחת תרופות “מחקות האינקרטין” (Incretin Mimetics) שמווסתת גם היא את רמות הסוכר בדם, במקביל להשפעה על אזור ההיפותלמוס במוח האחראי לוויסות התיאבון. ולכן באישור התרופה, מהווה המונג’רו את הפתרון המשולב הראשון בשוק שמשפיע על קולטני GIP ו- GLP-1 גם יחד.

ומה לגבי תופעות הלוואי?

מונג’רו ניתנת בזריקה אחת לשבוע ותוצאותיה נחשבות מוצלחות מאוד, אך מדובר בתרופה שטרם נרשמה בישראל ולכן איננה כלולה בסל הבריאות. לאור זאת, המידע שלהלן מתייחס לתוצאות המחקר בשימוש בתרופה ומובא לצורך מושג כללי לכשתאושר בארץ.

יש להדגיש כי למרות תוצאותיה היעילות בהפחתה במשקל הגוף, התרופה עדיין נמצאת בשימוש כמווסתת רמות הסוכר בקרב חולי סוכרת סוג 2 בלבד. תופעות הלוואי האפשריות הן בחילות, הקאות ושלשולים, אך ניתן למנוע אותן בהתאמה דינמית של סוג ומינון הטיפול מצד רופא המתמחה בטיפול בסוכרת. מעורבות רפואית מלאה וביצוע מעקבים שוטפים יבטיחו טיפול בעל תוצאות יעילות לטווח ארוך, תוך צמצום ככל שניתן בתופעות הלוואי.

בשורה התחתונה:

בחודשים האחרונים כולם מדברים על התקדמות טכנולוגית ורפואית בתחום הטיפול במחלת הסוכרת, שלא בכדי מתכתבת עם השיח הענף לגבי הטיפול החדשני להשמנת יתר. בשני המקרים, מדובר בבסיס כרוני שבו האחד מהווה את גורם הסיכון של האחר, כך שטיפול אפקטיבי באמצעות תרופה כמו מונג’רו יוכל לווסת כראוי את רמות הסוכר בדם, תוך איזון תקין יותר של תחושות הרעב, השובע והפעילות המטבולית.

לקריאת מידע נוסף אודות הטיפול החדשני בזריקות לחולי סוכרת ולאפשרויות הטיפול בהשמנת יתר, אתם מוזמנים להיכנס לאתר Obesity ולהעמיק בקריאה תוך קבלת נתונים מדויקים בנושא.