Site icon מקומונט לוד

השכונות הוותיקות בלוד מתחדשות ללא הפסקה

מרכזה של העיר לוד והשכונות הוותיקות בדרום העיר, הן הלב הפועם הנוסטלגי של התושבים המתגוררים בקרבה. ברחובותיה ושביליה ישנם פרקי היסטוריה קצרי-טווח, של עשרות השנים האחרונות, לילידי הסביבה שגדלו בה, גרים בה ואף מגדלים את ילדיהם.

כל פינה היא אמירה, כל בניין הוא אגדה. כל עץ וספסל יכולים להפוך לסיפור וחוויה, כל דמות אנושית – מוכרת וחביבה, ממש כמו משפחה. לא בכדי, עיריית לוד בהובלת ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, משקיעה בהן סכומי עתק – מיליוני שקלים מתקציבה, בשדרוג וחידוש, שיפוץ ובנייה, בתפעול ובתברואה, בגינון ובנראות טובה של המרחב הציבורי. מי שעוד פועל ומקדם את הטיפול בשכונות הוותיקות, הוא גיל חדד, סגן ראש העיר ומחזיק תיק הבריאות והשכונות הוותיקות.

אור בעיניים

בשנים האחרונות ובהשקעה כספית גדולה התבצעו החלפות, שדרוגים והתקנות חדשות של עמודי תאורה מודרניים במספר רחובות, בהן: השייטת, ארלוזורוב, בילו, מידנק, קוטנר, בן חמו ועוד. רחוב פנקס עבר חידוש נרחב, לרבות אבני דרך ומדרכות, פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים, שדרוג תאורת רחוב, הוספת צמחיה, שיפוץ מדרכות, שתילת עצי נוי והתקנת ספסלי נוחות, הסדרת דרכים סלולות והקמת שבילי אופניים, החלפת קו מים, ניקוז וביוב, שדרוג תשתיות תקשורת ועוד. גם רחוב ההסתדרות עבר שדרוג נרחב ואף נסלל בו כביש חדש לכל אורכו, המשפר את בטיחות וחווית הנסיעה לנהגים ויושבי הרכב. בהשקעה של כמיליון ₪ שופץ ושודרג לכל אורכו רחוב חנה סנש בלוד, עם סלילת חניות גדולות ומרווחות, סלילת כביש חדש, בניית מדרכות חדשות ורחבות להולכי הרגל והצבת תאורה לילית חזקה, והכל לטובת הדיירים והתושבים המגיעים לקניות – גם בשוק יום שישי בכיכר קומנדו.

את קובי הרוש – מנהל הרובע הדרומי הכולל את השכונות הוותיקות, כולם מכירים. הוא מהווה אוזן קשבת ונציג העירייה לכל בעיה או בקשה, ובמסירות הוא ידאג לסדר, לסייע ולפתור כל פנייה, הן בפינוי גזם ונושאי התברואה, טיפול במכשול על כביש או מדרכה, סיוע לעסקים לצלוח בעיה ואף חיבור בין תושבים למחלקות ואגפי הרשות המקומית, ואת הכל הוא עושה בנפש חפצה ובהצלחה רבה.

ריבוד וחידוש בעבודות ברחוב ההסתדרות בלוד

בפעילות מיוחדת של מתנדבים – כחלק מהנתינה לקהילה, ובארגון של אגף שירות לתושב בניהולה של אפרת אברהם, נערכו מבצעים לצביעת בניינים ובתים של תושבים מעוטי יכולת בשכונות הוותיקות, בהן ברחוב שלמה המלך, רחל אלתר, שדרות ירושלים, שכונת רמט ועוד. סגן ראש העיר ומחזיק תיק השכונות הוותיקות, גיל חדד ציין, כי “הפעילות הברוכה לשיפוץ חזיתות בניינים תימשך, וכמו כן תיבחן האפשרות להכניס קבלני גינון וטיפוח הסביבה הקרובה של דיירי הבניינים תמורת תשלום סמלי”.

פינות ירוקות למנוחת הנפש והגוף

גם בפארקים ובגינות משחקים הושקעו מיליוני שקלים, בפיתוח, שדרוג ובנייה. לדוגמא – גן שמעוני שודרג וחודש ובו בין היתר התבצעה התקנת “הגלשן” – מזרקת מים מרהיבה בגובה 3.5 מטר המאירה בלילות בשלל צבעי הקשת, לצד התקנת מתקני כושר ומשחקים חדישים ומודרניים. גם בגן שרה רסין וגן נמרוב התבצעו חידושים ושדרוגים לרווחת התושבים וילדיהם, עם הצללות, מתקני כושר ומשחקיה, דשא סינטטי ורצפת גומי לבטיחות המשתמשים. לצד זאת ממשיכה העירייה להפריח “מדבריות של גינון” ברחבי העיר וכחלק מתהליך זה, החלו לאחרונה בפיתוח של שטח הגינון שהיה שומם בין רחוב איינשטיין לדיזרעאלי, כאשר במסגרת הפרויקט ניטעו מיני עצי הדר שונים, אשר יוסיפו צבע לרחובות בפירותיהם הצבעוניים. תושבי הרחוב ליהנות מפרי האשכולית, קלמנטינה ותפוז שניטעו בשטח ויתנו את פירותיהם בחורף. על הביצוע עמלים רבות במחלקת גינון ונוף בניהולו של ניסים רז, מנהל אגף שפ”ע וגינון בעיריית לוד וכן באגף התפעול בניהולו של יאיר גולדמן וצוותיהם.

מדרכות וכבישים חדשים במסגרת פרויקט מהיר לעיר

השקעה בתרבות ופנאי סביב חודשי השנה וחגי ישראל

ביוזמתו של מחזיק תיק השכונות, סגן ראש העיר גיל חדד, נערכות מידי חודש פעילויות, ימי כיף והפנינג, הופעות, טיולים, אטרקציות ועוד לכלל הציבור ובכל הגילים, החל מילדי השכונות ועד לתושבים בגיל השלישי, בפארקים, במתנ”סים, בהיכל התרבות ובבריכה העירונית ‘ניו-ליג’, וכן בטיולים ברחבי הארץ וסיורים מודרכים בימים מיוחדים. תושבי השכונות הוותיקות נהנים ממגוון של עשייה נרחבת – הן בימים שטרם חגי ומועדי ישראל, והן בחגים כדוגמת חנוכה ופורים.

שדרוג המרחב הציבורי במסגרת ‘מהיר לעיר’

נדבך נוסף שישפיע על התפתחות השכונות הוותיקות הוא פרויקט “מהיר לעיר” שעובר במספר צירי תנועה מרכזיים בתוך העיר לוד ומחוצה לה, ונועד לשדרג את מערכת קווי האוטובוסים הקיימת בעיר, לרבות העלאת התדירות והוספת קווים חדשים. ביצועו של הפרויקט ברחובות החשמל ויוספטל צפוי להסתיים בשבועות הקרובים בעוד שנתיבים נוספים יפתחו בהמשך שנת 2023 ברחובות חטיבת יפתח ודוד המלך. בין החידושים בצירים אלו העוברים בשכונות הוותיקות ובמרכז העיר: תחנות מתקדמות, הפיכת הכיכרות לאורך תוואי הנתיבים לצמתים מרומזרים ושדרוג משמעותי של המרחב כולו, הכולל התקנת מערכות תאורה חדישות, ריצוף מדרכות וחידוש אבני שפה, כמו גם שדרוג תשתיות וטיפול נופי.

מחדשים את השכונות, ראש העיר יאיר רביבו וסגנו גיל חדד עם המנכל אהרון אטיאס

בינוי-פינוי: שכונות יהפכו לחדשות ויפות – הדיירים והתושבים ירוויחו

גולת הכותרת בפיתוח השכונות הוותיקות, הוא הסכם הגג שחתמה העירייה מול המדינה. זהו ההסכם החשוב ביותר בתולדותיה של העיר לוד מאז היווסדה”, מדגיש ראש העיר, “ההסכם מביט קדימה לעתיד אך גם הולך אחורה בזמן. ההסכם כולל את העיר הוותיקה ולא מדבר רק על שכונות חדשות. לא התלהבנו רק מיחידות דיור נוספות ושכונות חדשות, לכן דרשנו תקציבים יוצאי דופן לתיקון עוולות העבר ולשיקום העיר הוותיקה ואת השכונות הוותיקות”

ואכן, בעיר מקודמות כיום תוכניות התחדשות עירונית בתחום המרקם העירוני הוותיק בהיקף של כ-35 אלף יחידות דיור חדשות אשר ייבנו בשנים הקרובות בלוד, בהם גם בשכונות הוותיקות שבמרכזה, במסגרת התחדשות עירונית ובינוי-פינוי, ממנה ירוויחו התושבים, אזור מחודש לרבות כל התשתיות המודרניות, עם דירה חדשה ונאה, גדולה יותר ומרווחת, מרפסת, מעלית וחניה. לוד צועדת קדימה בכל פרמטר וכן בתחום הפיכת בנייני הרכבת הישנים למגדלי מגורים מפוארים. יחד איתם ייבנו מרכזי קניות רחבים וכן שטחי ציבור לרוב.

לוד ממשיכה את תנופת הפיתוח בשינוי וההתחדשות של העיר, והמהפכה העירונית בעיר ובשכונות הוותיקות, דוהרת קדימה וביתר שאת.