Site icon מקומונט לוד

מיגרנות הן אתגר שאפשר להתמודד אתו

אפשר להתמודד עם מיגרנות גם בשיטות נוספות על טיפול תרופתי, להפחית מעוצמתן ואת תדירות הופעתן, אם לומדים לשלוט בתגובה הגופנית לטריגרים של הכאב.

צילום:pixabay

כל מי שסובל ממיגרנות יודע שהן אינן ניתנות לריפוי אלא לניהול, ולכן כל שיטה שעוזרת ללוקים בהן להתמודד עם האתגר הזה מתקבלת בברכה. לא חובה להשתמש בתרופות אם הן כבר אינן עוזרות, אבל כל מי שסובל מהתקפי מיגרנות יודע שיש נוהל קבוע להתמודדות אתן, במיוחד כאשר הן מגיעות עם התרעה מסוימת, או כאשר יודעים שתקופה מסוימת בשנה מועדת לפורענות.

מהי מיגרנה?

מיגרנה היא כאב ראש עז אינטנסיבי שגורם גם למגבלות נוספות כמו היכולת לסבול רעש או אור. בתורתה הקלה המיגרנה היא רק כאב מתמיד שאינו נחלש עד שההתקף עובר, בדרך כלל במקום מסוים וקבוע. במקרה הגרוע הוא גורם להפסקה מוחלטת של הפעילות מרוב תופעות לוואי. זה יכול לקרות אצל ילדים ובכל דיל והיא נחשבת לשכיחה.

למיגרנה יש כמה צורות שבהן היא מופיעה וכל חולה חווה אותה אחרת. יש אנשים שאצלם יש סימנים מוקדמים לכך, ויש אנשים שאצלם זה נובע מסיבות ספציפיות כמו חילופי עונות, ויש אנשים שאצלם זה מופיע ללא אזהרה. גם ההתקפים יכולים להימשך מהתקף של כמה שעות לכמה ימים, להיות אחת לתקופה או באשכולות אחת לתקופה. מיגרנה היא תורשתית ונגרמת בגלל כמה סיבות, כמו סיבות סביבתיות, אלרגיות מסוימות ועוד.

כיצד מטפלים במיגרנה?

למיגרנה אין ריפוי מוכר ויעיל, אלא רק טיפול בתופעות הלוואי. יש כאלה שסובלים כל החיים ויש כאלה שרק בתקופות מסוימות בחיים. בכל מקרה, הסבל תמיד רב. תופעות הלוואי של מיגרנה יכולות להיות גם בחילות, סחרחורות, טשטוש ראייה ורגישות לאור, הקאות וחולשה, אי סבילות לרעש ולקולות רמים ולעתים גם בעיות ראייה של ממש. כל אלה מסבירים למה אנשים עם מיגרנות משותקים למשך שעות רבות ואף ימים, וזקוקים לעזרה.

הבעיה היא שלא תמיד טיפול תרופתי מספיק חזק כדי להתמודד עם הכאב, ואצל חלקם זה כבר לא מועיל אם לא לוקחים את הכדורים בזמן. כך שחולי מיגרנה זקוקים לתקווה נוספת לנצח את הבעיה ולחזור לשגרת חיים נורמלית.

טיפול בביופידבק בנוסף לטיפול קוגניטיבי התנהגותי

כאשר תרופות ואמצעים רפואיים רגילים לא עוזרים, מנסים למצוא דרך שתעקוף את הסיבות ותתקוף את הכאב מכיוון לא שגרתי. אם אי אפשר להשתמש באמצעים כאלה, אפשר לנסות להיעזר בכוחו של הגוף והמוח כדי להתמודד עם הבעיה הפיזית ולנסות לשלוט בה. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, יש משקל רב ליכולתו של אדם לשנות את תפיסת המציאות שלו ואת הדרך שבה הוא מגיב למצבים שונים. כך, הוא יכול לנסות טיפול בביופידבק, כלי שמודד כל הזמן את ההתקדמות שלו במילוי משימות שניתנות לו על ידי מטפל CBT, לשנות את עוצמת הכאב שלו ולהשפיע על מצבו.

איך עובד ביופידבק?

כאשר הגוף שלכם מחובר למכונה עם צג שמודדת כמה פרמטרים של תגובות פיזיות שלכם כמו דפיקות לב, מידת הזעה, לחץ דם ועוד, אתם יכולים ממש לראות כיצד אתם מצליחים להשפיע על התגובה הפיזית של הגוף לכל מצב רגשי שבו אתם נמצאים. כך, כל הגורמים של מיגרנה יכולים להיבחן אחד אחד כך שתוכלו לנסות לשלוט בהם ולהפחית את ההשפעה שלהם עליכם. יש דרכים שונות שרק מטפל CBT מנוסה יכול להנחות אתכם בהן כדי להגיע למטרה, ולכן מומלץ להיעזר במי שיש לו ניסיון רב בהפעלת הכלי היעיל הזה להקל על סבלכם.

המאמר נכתב ע״י עפר בר נחום – מטפל cbt מוסמך 039411772